Annonce
Horsens

Springvand, butikstips og gågade-snak: Folkebladet mødte borgerne på Søndergade

Horsens Folkeblads journalister rykkede torsdag i Kuben for at møde borgerne og sætte spot på temaet "fremtidens gågade". Foto: Søren E. Alwan
Horsens Folkeblad rykkede torsdag i Kuben for at møde borgerne og sætte spot på temaet "fremtidens gågade".

Horsens: "Hvorfor lave et nyt springvand, når der i forvejen står tre inaktive springvand på Vitus Berings Plads, Torvet og Andreas Steenbergs Plads?"

"Prøv lige at undersøge, om boligprojektet på Nørrestrand lever op til bestemmelserne i forhold til byggeri i kystnærhedszone."

"Horsens Folkeblad er blevet væsentligt bedre som papiravis de seneste år."

Der blev delt ud af både undren, spørgsmål og ros, da Horsens' borgere torsdag kunne møde Horsens Folkeblad i Kuben på Søndergade fra klokken 10-17.

I forbindelse med avisens kampagne "Spørg Folkebladet - Vores gågade" skiftede journalisterne således de vante rammer i Bojsens Gård ud med glaskuben på Søndergade. Dels for at sætte spot på temaet "fremtidens gågade", dels for at møde borgerne i Horsens til en uformel snak om stort og småt.

Annonce

Spørg Folkebladet - Vores Gågade

Gågaden er midt i en ansigtsløftning af de helt store. Ny belægning, ny belysning og meget mere er på vej på byens mest attraktive gade.

Journalisterne på Horsens-redaktionen sætter spot på fremtiden for byens hovedstrøg i kampagnen ”Spørg Folkebladet – Vores Gågade”.

Hvilke spørgsmål rejser renoveringen? Undrer du dig over noget?

Stort eller småt – skriv til os på redaktion.hsfo.dk/spoergfolkebladet, hvor vi samler spørgsmål og svar.

Gæster i stedet for kunder

Fire indslag tegnede det officielle program, der blev skudt i gang klokken 11 med en debat om "gågaden i fremtiden" mellem Mette Frost, formand for byens detailhandelsudvalg, Allan Nancke, driftsleder hos cityforeningen, og Anders Pilgaard, indehaver af Corfitz.

- Hvis vi skal have en aktiv gågade i fremtiden, er vi nødt til at gøre noget for det. Det kommer ikke af sig selv, bare fordi gågaden bliver renoveret, påpegede Anders Pilgaard, der mødte enighed hos Mette Frost.

- Vi skal gå sammen og tage ansvar for, at der sker noget på gågaden. Det skal være en væregade med eksempelvis koncerter, sagde hun.

- Og det er vigtigt at se folk som gæster i stedet for kunder, bemærkede Allan Nancke.

Service er vigtigt

Også Mikkel Niess, foregangsmanden til byudviklingskonceptet BID, lagde vejen forbi Kuben.

Her fortalte han, hvad der skal til, for at en handelsgade overlever. Her nævnte han blandt andet "service" som et vigtigt parameter, der også spiller ind, når folk vælger at handle på nettet frem for i fysiske butikker.

- Når man handler på nettet, får man ofte sine varer tilsendt pænt pakket ind og gerne med et bolche. Når man går i fysisk butik, kan man nogle gange blive mødt af en stresset atmosfære, hvor varerne bliver kylet i en pose, som du måske endda skal betale to kroner for, sagde Mikkel Niess.

Imellem programpunkterne blev de forbipasserende budt på en kop kaffe og en frisk avis, og en gruppe af dem valgte også at gå med på en guidet tur langs gågaden.

Her fortalte Kristian Markvardt, projektleder hos Buus Anlægsgartner, og Lene Holmgaard, arkitekt ved Horsens Kommune, om renoveringen af gågaden. Her blev der gået i detaljen, og de fremmødte fik oplysninger om så forskellige emner som træernes asymmetriske placeringer, tiltag for synshandicappede og forskellige varianter af belysning.

Kommentarer fra en dag i Kuben

"Flyt Beringsøen ned til Beringsparken. Der er meget bedre plads til den, og der står Berings kanoner også."

- Villy Madsen

"Belægningen på gågaden er for ujævn for kørestolsbrugere - også når fugen er lagt."

- Dorte Skov

"Der kunne godt arrangeres mere musik og amatørteater på gågaden."

- Birthe Trier

"Det er en flot gade, men der mangler hygge og noget for de små."

- Jytte Pedersen

"Jeg vil gerne have mere liv på Torvet. Inddrag gerne Vor Frelsers Kirke."

- Ulla Ditlevsen

"Butikkerne må gerne holde længere åbent om lørdagen. Og der må gerne arrangeres mere underholdning på gågaden."

- Flemming Murphy

En strategisk indsats

Som dagens finale gæstede repræsentanter fra tre forskellige lokale butikker Kuben for at fortælle om, hvordan de har omfavnet den digitale udfordring.

Her gav Nicolai Larsen og Morten Gram Jensen fra møbelbutikken Jacobsens Plus prøver på butikkens nye VR-løsning, der giver kunderne mulighed for at gå på opdagelse i butikken, mens de sidder hjemme i deres sofa med virtual reality-briller på.

Frederikke og Caroline Thorstein fra modebutikken Profil Art fortalte om forretningens succes med at lægge mange timer i en indsats på de sociale medier.

- Med en strategisk indsats kan vi give noget langt mere værdifuldt indhold til vores kunder. Vi oplever tit, at folk kommer ind i butikken og siger, at de har set en vare på internettet, sagde Caroline Thorstein.

Borgerne havde både mulighed for at komme med tips, kommentarer og undren, ligesom de kunne deltage i konkurrencen om, hvad Søndergades nye vanddekoration skal hedde. Foto: Søren E. Alwan

70 procent starter hjemme i sofaen

Søren Nielsen fra Kids Coolshop sluttede af med at fortælle om, hvordan legetøjsforretningen har haft glæde af at supplere den fysiske butik med en webshop.

- Det er svært at måle på effekten af vores webshop, men analyser viser, at over 70 procent af forbrugerne starter deres indkøb hjemme i sofaen, sagde han.

Dagen igennem havde folk mulighed for at komme med deres bud på et navn til Søndergades nye vanddekoration. Konkurrencen fortsætter til fredag 6. september klokken 12, hvorefter en dommerkomité finder en vinder. Du kan fortsat sende dit bud til redaktion@hsfo.dk

Mikkel Niess, stifter af bylivs-udviklingskonceptet BID, fortalte om, hvordan en handelsgade overlever. Foto: Søren E. Alwan
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Hvorfor er kontrol og straf altid løsningen?

Fagbladet 3F og DR Nyheder har over de seneste dage afdækket en række uhyrlige forhold om kinesiske kokke ansat i danske restauranter. Kokke har fortalt om, at de bliver spist af med meget lav løn, kummerlige boligforhold og næsten ingen fritid. Dokumentationen viser, at nogle restauranter har spekuleret i at udnytte den såkaldte beløbsordning, der gør det muligt at hente ikke-EU-borgere til Danmark for at arbejde. Ordningen er sat i verden for at tiltrække højtuddannet arbejdskraft til Danmark, og den fungerer grundlæggende sådan, at hvis der betales en månedsløn på minimum 35.582 kr., og ansættelsen ellers er efter danske forhold, kan der udstedes opholdstilladelse. De to medier, Fagbladet 3F og DR Nyheder, har påvist, at der på et socialt medie i Kina søges efter kokke til danske restauranter - til ansættelsesvilkår, som er langt fra danske normer. DR har spurgt integrationsminister Mattias Tesfaye (S), hvordan han vil løse problemet, og her tyr han til en klassisk model: øget kontrol og hårdere straffe til de virksomheder, der snyder. Men hvorfor er det, at kontrol og straf (næsten) altid bliver standardsvaret til at løse problemer med brodne kar? I en sag som denne sker det endda, længe inden man har et billede af, hvor udbredt problemet er. Kunne det være, at der var en bedre løsning. Et velkomst-møde for alle, der kommer til Danmark på besøgsordningen måske? Eller kunne det være, at problemet slet ikke er så stort? Som Fagbladet 3F skriver, var der i 2018 582 kinesere i Danmark på beløbsordningen. Men det er ikke ensbetydende med, at alle 582 er blevet udnyttet af deres arbejdsgivere. Det kan godt være, at en nærmere undersøgelse viser, at der skal mere kontrol til, eller at der skal være hårdere straffe til restauratører, der udnytter arbejdsivrige kinesiske kokke. Men jeg bliver simpelthen så træt, når kontrol og straf igen og igen bliver danske politikeres standardsvar på, hvordan vi løser et problem. For kontrol og straf ændrer ikke ved, at der er folk, der vil forsøge at snyde systemet. Så lad os nogle gange prøve at se, om der kan være andre løsninger.

Annonce