Annonce
Brædstrup

Svindlere udgav sig for navngivne medarbejdere: Sparekasse fik travlt med at advare kunder

Sparekassen Kronjyllands filial i Brædstrup fik flere henvendelser fra kunder, der var blevet kontaktet af svindlere, der prøvede at give sig ud for at være sparekasse-medarbejdere. Foto: Peter Hald
Sparekassen Kronjylland var udsat for, at svindlere udgav sig for at være navngivne medarbejdere fra sparekassen. Det er en ny metode, siger områdedirektør.
Annonce

Brædstrup: Sparekassen Kronjyllands filial i Brædstrup gik torsdag 9. juli ud med en kraftig advarsel mod svindlere, der udgiver sig for at være navngivne medarbejdere i sparekassen og ringer op til lokale kunder i et forsøg på at narre NemId-koder, kreditkort-oplysninger og lignende følsomme oplysninger ud af kunderne.

I et opslag på en lokal Facebook-gruppe "Det sker i Brædstrup" advarede kunderådgiver Jacob Højmose Olesen fra sparekassen i Brædstrup kunderne med følgende ord:

"Hej, jeg hedder Jacob, og er kunderådgiver i Sparekassen Kronjylland i Brædstrup. Vi oplever desværre, at der ringes ud i vores navn, nogle gange endda med rådgivers navn, fra nogle, som beder om NemId-koder, kortoplysninger eller mobilbank-koder fra især ældre mennesker. Det kunne vi ALDRIG finde på at bede om! Det er vigtigt, at du ALDRIG udleverer den slags oplysninger over telefonen. Er du i tvivl om, om det er os, der ringer, så læg på, og ring tilbage til os direkte. Hellere en gang for meget, end en gang for lidt."

Flere Facebook-brugere oplyste, at de har været i kontakt med svindlerne, men at de havde afbrudt samtalen.

Annonce

Udvis skepsis

Om der rent faktisk var nogen, der lod sig narre, har Sparekassen Kronjyllands områdedirektør Anders Balle Rasmussen endnu ikke overblik over. Men han opfordrer de kunder, der blev ringet op af svindlerne, til at kontakte sparekassens fraud-afdeling (en afdeling, der tager sig af netop sager med forsøg på svindel). Og ikke mindst opfordrer han folk til at kontakte politiet, hvis de har modtaget den type opkald.

- Jeg har ikke overblik over, hvor mange af sparekassens kunder i Brædstrup der blev kontaktet, eller om der blev hævet penge, men jeg ved, at vi fik nogle henvendelser torsdag, siger Anders Balle Rasmussen.

Han understreger, at de fleste øjensynligt udviste den fornødne skepsis:

- Jeg har læst tråden på Facebook-gruppen i Brædstrup, og jeg kan se, at mange af dem, der blev kontaktet af svindlere, har gjort det eneste rigtige. De har haft den sunde skepsis og lagt røret på.

Annonce

Et kæmpeproblem

- Det er et kæmpeproblem og det sker med jævne mellem i hele landet. De her svindleres idérigdom kender ingen grænser, og de har heller ingen skam i livet. Det er svært at dæmme op for. Derfor er det så vigtigt, at vi gør opmærksom på det. Man må aldrig nogensinde udlevere NemId-koder til nogen, og en bank vil aldrig ringe til en kunde for at bede om at få disse oplysninger, understreger områdedirektøren.

- Er det usædvanligt, at svindlerne udgiver sig for at være navngivne medarbejdere i sparekassen?

- Ja, det er faktisk en metode, jeg ikke har set før. Der er masser af eksempler på, at svindlere udgiver sig for at komme fra Nets eller Microsoft eller fra "banken", men at de sætter specifikke navne på medarbejdere fra banken har jeg ikke set før, lyder det fra Anders Balle Rasmussen.

- Skal man så holde de navneoplysninger hemmelige? Man kan jo se medarbejdernes navne på jeres hjemmeside.

- Det er en balancegang. Et pengeinstitut som vores lever først og fremmest af kundernes tilild, og af de personlige relationer, vi har til vores kunder, hvor kunderne har en personlig rådgiver, som de nemt kan få fat på. Der er eksempler på pengeinstitutter, hvor man ikke kan se medarbejderne på hjemmesiden. Personligt vil jeg være ked af, hvis det var den måde, vi var nødt til at indrette os på. Vi har heller ikke aktuelle planer om at skjule navnene på medarbejdere. Jeg tror mere på forebyggelse. Det er ved at være alment kendt i Danmark, at det er et problem, svarer han.

Annonce

Går ofte efter de ældre

- Der er ingen tvivl om, at der er en tendens til, at svindlerne går efter de ældre. Vi har derfor taget det skridt tidligere på året, at vi sendte fysiske breve ud til vores kunder for at advare, fortæller Anders Balle Rasmussen.

- Med hensyn til politianmeldelser er det den person, der har været udsat for svindelforsøget, der skal melde sagen til politiet. Men vi har en fraud-afdeling, som håndterer henvendelser fra kunder, der er blevet snydt, og vi guider dem. Vi gør, hvad vi kan, for at minimere tabet og kalde pengene tilbage, og så er det politiet, der skal klare efterforskningen, tilføjer han.


De her svindleres iderigdom kender ingen grænser, og de har heller ingen skam i livet.

Anders Balle Rasmussen, områdedirektør i Sparekassen Kronjylland


Selv om man måske ikke har mistet penge, vil det under alle omstændigheder være en god ide at kontakte politiet. Måske har man et telefonnummer på vedkommende, der har ringet, og det kan politiet måske kæde sammen med lignende tilfælde, understreger områdedirektøren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

HIC henter stor amerikaner

Horsens For abonnenter

Egebjerg stod til et fald i indbyggertal: Derfor endte det med en stigning på 44 procent

Annonce