Annonce
Erhverv

Spørgsmål til juristen: Skal jeg reparere eller bytte varen?

En butiksejer skal tage en vare retur, hvis den er gået i stykker, inden for reklamationstiden på to år - og det er vel at mærke ikke er sket ved slid. Foto: Colourbox
Annonce

Hej brevkasse. Jeg har en lille butik, der sælger varer til forbrugere. Nogle gange klager mine kunder sig, fordi deres vare er gået i stykker. Normalt bytter jeg dem bare, så de får en ny vare i stedet - det virker nemmere.

Den anden dag kom jeg dog til at tænke på, om jeg egentlig har mulighed for at reparere varen i stedet. Tit er det nemlig bare en enkelt, nem ting at reparere, så jeg synes, at det er lidt spild at smide dem ud.

Annonce

Svar

Når dine kunder køber en vare hos dig, har de ifølge købeloven to års reklamationsret. Denne frist på de to år kan ikke aftales kortere eller kun at skulle dække for bestemte varer. Reklamationsfristen kan kun ophøre, hvis dine varer ikke kan holde i særlig lang tid, eller dine kunder ved naturlig brug har slidt dem op, inden fristen er udløbet.

Hvis din kunde reklamerer inden for de to år, så kan han vælge at få sin vare repareret. Din kunde har dog også mulighed for at kræve pengene tilbage, få byttet sin vare eller få et nedslag i prisen. Der findes dog nogle mere specifikke regler inden for reparation.

Hvis du tilbyder at reparere varen, kan din kunde ikke kræve at få et afslag i prisen eller at få pengene tilbage. Du skal dog kunne udføre det inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for din kunde. Hvis det ikke sker, vil din kunde kunne kræve et afslag i prisen, få pengene tilbage eller få byttet varerne.

Afhængig af hvad du sælger, så kan din kunde også få varen repareret af en anden for din regning. Det er dog kun, hvis det kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger for dig.

Din kunde kan ikke kræve, at du reparerer varen, hvis det vil være umuligt at reparere varen eller vil påføre dig uforholdsmæssige omkostninger. Hvis du heller ikke kan bytte varen, så kan din kunde i stedet få pengene tilbage eller få et afslag i prisen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Rema-direktør får Inspirationsprisen: - Jeg kan ikke forandre nogen, men jeg kan inspirere andre til at ændre på sig selv

Danmark

Se klippene - udvalgte spørgsmål til statsministeren: Kan jeg bryde loven og via min uvidenhed slippe for straf?

Annonce