Annonce
Odder

Sommerhusejere: Flyt Kattegatforbindelsen væk fra os

Gunner Jørgensen er formand for Odderkystens sommerhusejere, som frygter, at en kommende Kattegatbro kommer til at gå i land nær Dyngby Strand. Foto: Morten Pape
Drop togforbindelsen og lav en sænketunnel, som går i land på Gylling Næs. Sådan lyder opfordringen fra Odderkystens Fællesudvalg, der taler på vegne af flere end 2200 sommerhusejere.
Annonce

Dyngby: Vindmøllerne ved Tunø kan ses klart og tydeligt fra Dyngby Strand. Og mange sommerhusejere frygter, at der kommer flere og højere møller ved Mejlflak og oven i det en stor Kattegatbro.

- Vi forventer, at den kommer til at gå i land her mellem Dyngby Strand og Havhusene ved Hølken, siger Gunner Jørgensen og peger mod syd.

Han har inviteret avisen ud for enden af Elmegårdsvej ved den sydlige ende af Dyngby Strand en mørk og lettere diset formiddag. Selv har han sommerhus ved Saxild Strand, men han taler på omkring 2200 sommerhusejeres vegne som formand for Odderkystens Fællesudvalg, der repræsenterer 22 ejerforeninger.


Man skal gøre tingene, hvor de generer mindst.

Gunner Jørgensen, formand for Odderkystens Fællesudvalg


Foreningen har fulgt med i de forundersøgelser, der er blevet lavet i år. Og har lagt mærke til, at myndighederne helt har afskrevet muligheden for at lade Kattegatforbindelsen gå fra Sjælland til Djursland.

På samme måde burde en linjeføring med landsætning mellem Dyngby og Hou blive afvist, mener sommerhusejerne. Den vil skabe problemer ved kysten og på sin vej ind i landet.

Gunner Jørgensen er bange for, at en Kattegatbro vil gå i land mellem Dyngby Strand og Hou, som kan anes i horisonten. Morten Pape

- Den linjeføring vil skabe ballade hele vejen fra Stilling og ned til Hou. Sommerhusejerne vil blive generet af støj, og der kommer til at gå nogle veje gennem strande og gennem landskaber, der er bevaringsværdige. Og sommerhusområderne bliver brugt hele året, siger Gunner Jørgensen.

Annonce

Gå i land ved Gylling Næs

Odderkystens Fællesudvalg har et forslag til, hvor en forbindelse i stedet kan placeres. Det skal ske ved Gylling Næs med en vejforbindelse til Tebstrup/Gedved. Og så bør forbindelsen være tunnel via sænkekasser.

Forarbejder til fast forbindelse

Folketinget har afsat 60 millioner kroner, så der kan blive lavet nogle forundersøgelser af en fast forbindelse over Kattegat.

Derfor kigger embedsmænd på linjeføringer, broer og tunneller, jernbaner og motorveje. Der bliver også kigget på støj, miljø, natur og samfundsøkonomi, trafikudvikling, CO2-belastning og andre emner.

Undersøgelserne skal være færdige i 2021. Så er det op til politikerne i Folketinget, om der skal arbejdes videre med planerne. I så fald skal der laves en VVM-redegørelse, og sådan en giver borgerne ret til at blive hørt.

Hvis politikerne stadig er positive, er det i sidste ende dem, der skal vælge, hvor forbindelsen skal gå. 

De foreløbige resultater af forundersøgelserne er samlet på www.kattegat.dk.

- Nede ved Gylling bor der ikke så mange, det er et udkantsområde i Odder, hvor der ikke sker så meget. Laver man anlægget og motorvejen dernede, så tilfører det vækst, for der opstår arbejdspladser langs motorveje. Og byggeriet vil genere langt mindre dernede end i sommerhusområdet, hvor kommunen har indtægter fra ejendomsskatter og turister, mener Gunner Jørgensen.

I de nuværende forundersøgelser bliver der kigget på en løsning med passagertog. Sommerhus-foreningen foreslår, at man helt dropper togforbindelsen over Kattegat.

- Prisen for den del er cirka 60 milliarder kroner eller halvdelen af de samlede udgifter. Og godstogene skal jo alligevel over Storebælt. Passagererne kan man køre i el-busser, det giver mere mening. Vi tror heller ikke, der kommer lige så meget trafik som i prognoserne. Vi har set under coronaen, at folk har lært at holde virtuelle møder, og flere af de store jyske virksomheder har reduceret deres rejsebudgetter, siger Gunner Jørgensen.

En tunnel-løsning vil være dyre end at bygge en bro, men den har også nogle fordele, mener sommerhusejernes forening.

Annonce

Samsø bliver ødelagt

- Den kan placeres i landskabet, så den generer mindst muligt. Samsø vil jo blive fuldstændig ødelagt, hvis der kommer to broer. Jeg kunne godt forestille mig en tunnel hele vejen. De er meget dyrere, men hvis man dropper jernbanen, kunne der blive plads til det andet. Det skal ske i respekt for de mennesker, der bor i Gylling-området. De veje, der bliver anlagt, skal passes godt ind i landskabet, og der skal være en god støjbeskyttelse, mener Gunner Jørgensen.

Hvis en Kattegatforbindelse kommer til at gå i land syd for Hou, så har sommerhusejerne alligevel noget at slås imod. De frygter, at der vil komme 20 møller med en højde på 150 meter ved Mejlflak i Aarhusbugten.

Annonce

Bliver et tivoli

- På grund af flyvesikkerhed skal hver mølle forsynes med to blink, der blinker en gang pr. 45 sekunder. Dermed bliver ophold på stranden en ren tivoli-oplevelse. Møllerne bør placeres langt ude på havet, hvor de ikke skaber gener. Møllerne og en Kattegatbro vil forringe værdien af vores sommerhuse, men det er ikke det vigtigste for os. Det er, at området bliver forringet for dem, der kommer efter os. Går du på stranden en sommeraften, så har du et lys som på Skagen. Det mister du. Og hvem kunne finde på at stille en vindmølle op på Skagen, selv om der er masser af vind, spørger Gunner Jørgensen.

Han erkender, at der kan være visse fordele ved en fast forbindelse mod øst.

- Ja, det skal vi ikke være blinde for. Men man skal gøre tingene, hvor de generer mindst, siger Gunner Jørgensen og kigger langt mod syd.

Der er nok vindmøller at kigge på, mener sommerhusejerne, som frygter et nyt mølleområde i Aarhusbugten. Foto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Tre personer anholdt for afbrænding af statsministerdukke: En mistænkt er stadig på fri fod

Annonce