Annonce
Erhverv

Snusfabrikken i Silkeborg har travlt: Søger flere nye ansigter til produktionen

Fabrikschefen Anja Winter Sørensen viser her en af firmaets bestsellere frem, når det kommer til ​tyggetobak. Tyggetobak og nikotinposer sælges i mere end 25 lande. Snus sælges primært i Sverige og Norge. Sverige er det eneste medlemsland i EU, ​hvor det er tilladt at markedsføre og sælge snus. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
Den svenske snusproducent Swedish Match har godt gang i eksporten. Derfor søger de i øjeblikket flere hænder til deres fabrik i Silkeborg.

Silkeborg: Gravemaskinerne er i fuld sving ude foran indgangen til Swedish Matchs fabrik i Silkeborg. Hvor der i øjeblikket ligger bunker af grus, er det planen, at der inden længe skal være en parkeringsplads. Derudover har firmaet også et nyt laboratorium på vej, udvidelse af råvareafdelingen, flere omklædningsrum, en større kantine og mere plads til administrationen på tegnebrættet.

Udvidelser, der samlet kræver investeringer i omegnen af 20 millioner kroner. Der er med andre ord vækst og fremgang at spore i firmaet, der siden 2011 har haft til huse i Silkeborg, hvor de med stor succes producerer tyggetobak, nikotinposer og snus, som de primært eksporterer til udlandet.

En vækst, der i særdeleshed skyldes, at særligt flere nordmænd og svenskere, men også danskere og andre europæere, har valgt at udskifte deres daglige cigaretpakker ud med fabrikkens røgfrie nikotin- og tobaksprodukter, blandt andet på grund af det stigende fokus politisk set og i offentligheden på rygnings skadelige virkninger.

Annonce

- I Sverige er de jo årtier foran os i forhold til brugen af røgfri produkter, og man kan se, at den samme udvikling sker i Norge, hvor det går rigtigt stærkt. Norge er nok et par år forud for os, og de har reduceret væsentligt i antallet af rygere i Norge de seneste par år, så det håber vi da også vil ske i Danmark. Det er i hvert fald det, som vi forsøger at bidrage til, siger Anja Winther Sørensen, der er fabrikschef på stedet.

Lokalt samarbejde

I Silkeborg betyder det endnu flere arbejdspladser på fabrikken, der siden 2017 har været ejet af den børsnoterede svenske industrikoncern Swedish Match, der foruden tobaksvarerne, der produceres i Danmark, også fremstiller og sælger blandt andet tændstikker og engangslightere. Og den udvikling glæder fabrikschefen, der alene i år har ansat 25 nye medarbejdere, så det samlede antal medarbejdere på fabrikken rundede 100 ansatte 1. maj. Og hun forventer at ansætte yderligere 10-12 nye ansigter i produktionen frem mod sommerferien.

Flere voksne rygere i særligt Norge og Sverige har i de senere år valgt at skifte over til røgfrie produkter tyggetobak og nikotinposer som et alternativ til cigaretter. Også i Danmark er tendensen stigende. Nikotinposer som disse videresælger firmaet blandt andet til kæder som Q8, Cirkle K og 7-eleven. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

Det er ikke kun udenfor, at der er gang i arbejdet. Også indenfor er der liv i administrationen såvel som i produktionen, hvor det i øjeblikket er firmaets seneste skud på stammen, de såkaldte nikotinposer, som indeholder en blanding af plantefibre og nikotinsalte, der bliver fyldt i runde dåser.

- For mange år siden købte man løs snus, ren John Wayne-style. Men i dag er det hele i poser, forklarer hun.

Både etiketter og dåser er fremstillet af lokale samarbejdspartnere, fortæller Anja Winther Sørensen, der glæder sig over, at firmaet dermed ikke kun er med til at skaffe arbejdspladser i Danmark, men også er med til at holde hjulene i gang andre steder i samfundet.

- Så man kan sige, at vi handler lokalt, men sælger globalt, siger hun med henvisning til, at over 90 procent af firmaets produkter bliver eksporteret til andre lande i primært Europa, men også USA.

Annonce

Vision om færre rygere

Selv kom Anja Winther Sørensen til fabrikken for to og et halvt år siden, efter at have arbejdet med produktions- og fabriksledelse gennem 11 år i den danske fjerkræsvirksomhed Danpo, der er ejet af fjerkrækoncernen Scandi Standard, der der ligesom Swedish Match er noteret på Børsen i Stockholm. Et skifte, som hun selv beskriver som tiltrængt.

- Jeg nærmede mig de 50 år og ville gerne prøve noget andet, inden dåbsattesten blev for gul i kanterne, fortæller Anja Winther Sørensen, hun med et grin.

Hun var helt klar til at prøve nye udfordringer af, da hun blev opfordret til at kontakte fabrikken i Silkeborg, som på tidspunktet var i færd med at lede efter en ny produktionschef. Da hun fandt ud af, at det drejede sig om en stilling på en snusfabrik, tog hun sig dog lidt ekstra betænkningstid, før hun sagde ja.

- For det første var jeg overrasket over, at der overhovedet var en industri for tyggetobak i Danmark. Det var ikke noget, jeg havde hørt om før. Og efter jeg startede, så oplevede jeg en del fordomme, fortæller hun.

- Men i dag er jeg ekstremt stolt over at arbejde her, og jeg synes, at vi gør en kæmpe forskel. Vi har en vision om et røgfrit Danmark, og jeg tror på, at vores produkter redder liv, siger Anja Winter Sørensen, der ikke fortryder sit jobskifte.

Annonce

Et stærkt reguleret marked

Netop visionen om færre rygere nævner fabrikschefen flere gange. Målgruppen for Swedish Match' produkter er nemlig primært voksne rygere over 18 år, som de ønsker, skal skifte cigaretterne ud med deres produkter.


Bare det at se fem år ud i fremtiden, er ikke noget, der kendetegner branchen. Vi ved jo ikke om, der sker nye reguleringer på området til sommer eller til næste år.

Anja Winter Sørensen, fabrikschef ved Swedish Match Denmark


Af samme grund, forklarer fabrikschefen, tilsætter fabrikken udelukkende smagsvarianter som kaffe, ingefær og pebermynte til deres produkter, som ifølge Anja Winther Sørensen henvender sig til et mere modent publikum end for eksempel frugt- eller tyggegummismage ville gøre.

- Ellers ville vi ikke være tro mod, at vi har en voksen målgruppe, siger hun.

Men det er ikke kun fabrikken selv, der sætter dagsordenen for smag, udseende, målgruppe og markedsføring. Som en del af tobaksbranchen er Swedish Match også underlagt flere regulativer, som de skal leve op til.

- Da jeg arbejdede i Danpo, kunne vi for eksempel godt finde på at lave en juleudgave eller følge nye smagstendenser som for eksempel kylling med jalapeños-smag. Men det er ikke tilfældet her, understreger Anja Winter Sørensen.

- Bare det at se fem år ud i fremtiden er ikke noget, der kendetegner branchen. Vi ved jo ikke, om der sker nye reguleringer på området til sommer eller til næste år, siger Anja Winter Sørensen.

På den 5000 kvadratmeter store fabrik på Georg Jensens Vej i Silkeborg fremstilles årligt omkring 20 millioner dåser med snus, tyggetobak og nikotinposer, som for hovedparten går til udlandet. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

Og faktisk nærmer en ny lovgivning sig med hast. I december blev en ny national handleplan mod børn og unges rygning vedtaget i folketinget, der blandt andet skærper kravene til nikotinholdige produkter og tobaksvarer, ved blandt andet at standardisere og ensarte emballagen, som skal være med til at fjerne en del af reklameeffekten for produkterne. Men det er ikke noget, der endnu giver nervøse trækninger hos fabrikschefen.

- Jeg tror faktisk kun, at det bliver en fordel, siger Anja Winter Sørensen og tilføjer:

- Swedish match er en meget velpoleret organisation. Vi har meget høje kvalitetskrav og etiske standarder, så de nye regler tilpasser vi os selvfølgelig efter.

Fakta om Swedish Match i Danmark

  • Snusfabrikken i Silkeborg åbnede i 2007 under navnet V2 Tobacco, da de midtjyske brødre Marc og Patrick Vogel besluttede sig for at satse på salg af lavprissnus til Sverige.
  • Siden satsede brødrene på kategorien tyggetobak, som blandt andet har vundet indpas i Danmark.
  • I 2017 købte den svenske koncern Swedish Match brødrene ud og overtog fabrikken, der skiftede navn til Swedish Match Danmark.
  • Den danske del af forretningen stod i 2020 for en bruttofortjeneste på godt 81 millioner kroner og et nettoresultat på 48,7 millioner kroner.
  • Fabrikken producerer i dag omkring 20 millioner dåser med snus, tyggetobak og nikotinposer på årsplan.
  • Hovedparten går til udlandet, især EU og USA, mens under en tiendedel konsumeres i Danmark.
  • Swedish Match beskæftiger omkring 125 medarbejdere i Danmark. De 100 er i Silkeborg, mens de resterende primært arbejder på Danmarks ældste tobaksvirksomhed, Oliver Twist i Odense, og i København.

Om snus, tyggetobak og nikotinposer

SNUS

Snus er finmalet tobak, som indeholder nikotin, tilsat smagsstoffer. Snus placeres under overlæben for at tobakken kan blive optaget i kroppen gennem mundslimhinden. Det er ikke lovligt at sælge snus i Danmark og resten af EU, men i både Norge og Sverige er det tilladt.

TYGGETOBAK

Tyggetobak er groft skåret tobak, som er beregnet til at tygge på. På den måde frigives nikotinen langsommere. Tyggetobak er som oftest tilsat smag.

NIKOTINPOSER

Nikotinposer er små poser med plantefibre og nikotinsalte, der ligesom tyggetobak og snus  sættes op under overlæben. Poserne er ligesom tyggetobakken tilsat smag.

Mulige sundhedsrisici

  • Snus indeholder kræftfremkaldende stoffer. Brugen af snus øger derfor risikoen for at udvikle mundhulekræft, men risikoen varierer mellem de forskellige produkter, og er mindst for svensk snus, hvor produktionen er anderledes end amerikansk snus.
  • Brug af snus kan desuden føre til nikotinafhængighed på samme måde som tobaksrygning.
  • De mulige helbredskonsekvenser ved brug af røgfri tobak (som eksempelvis tyggetobak, red.) i forhold til særligt kræftudvikling i mundhulen, har længe været omdiskuteret.
  • Undersøgelser tyder på, at alle former for snus øger risiko for kræft i mundhule, spiserør og bugspytkirtel.
  • Når det gælder svensk snus, som er fremstillet på en anden måde end amerikansk snus, er sammenhængen ikke klar.
  • Nikotinposer indeholder ikke tobak, men nikotin, der er et yderst afhængighedsskabende produkt.
  • Nikotinprodukter har hidtil ikke været en del af tobakslovgivningen, men der sker en harmonisering af reglerne med den nye tobakshandleplan, så nikotinprodukter fremover skal reguleres på samme måde som andre tobaksvarer. Dog bliver nikotinprodukter ikke omfattet forbuddet mod smagsstoffer.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

39-årige Katrine tager kampen op med skoletræthed for at blive elektriker: Jeg er et bedre forbillede for mine børn nu

Annonce