Annonce
Brædstrup

Små forandringer til børn med autisme gjorde stor forskel for Nikolaj: Det er blevet nemmere at være mig!

Nikolaj og hans mor Pernille Quvang har oplevet, at skoledagen er blevet nemmere for Nikolaj, efter han fik kontakt med et særligt indsatsteam for autisme. Foto: Horsens Kommune
Små ændringer kan give store forbedringer for børn med autisme og autismelignende udfordringer. Det er ni-årige Nikolaj Quvang fra Brædstrup Skole et godt eksempel på.

Brædstrup: - Det er blevet nemmere at være mig! Sådan lyder det fra ni-årige Nikolaj Quvang, som er elev på Brædstrup Skole. Han beskriver den ændring, der er sket med ham, siden han og hans forældre fik kontakt med et særligt indsatsteam for autisme, som Horsens Kommune har oprettet. Det særlige team blev oprettet for et år siden, og det rykker hurtigt ud, hvis skoler eller dagtilbud i samarbejde med forældre beder om ekstra assistance til at tackle situationer med børn, der mistrives. Symptomerne er som regel autismerelaterede. For eksempel kan børnene have udfordringer med at begå sig i sociale sammenhænge. De kan lukke sig inde, være udadreagerende, være svære at få op om morgenen eller helt blive væk fra skolen.

Nikolajs mor, Pernille Quvang, kan bekræfte de positive effekter, samarbejdet med teamet har. Før ville Nikolaj ikke i skole. Det vil han nu. - Siden indsatsteamet rykkede ud, har vi oplevet en klar forbedring af Nikolaj både med hensyn til trivsel og indlæring. Vi kan nu i samarbejde med teamet og skolen tage højde for hans situation på en helt anden måde. Helt konkret har Nikolaj bl.a. fået frikvarterene delt op, så han kun deltager i leg i 10 minutter. Han har fået et pictogram over sine daglige gøremål, og hjemme har vi fjernet unødvendige nipsting fra stuen, så han ikke bliver overstimuleret, fortæller Pernille Quvang i en pressemeddelelse fra Horsens Kommune.

Annonce

Siden indsatsteamet rykkede ud, har vi oplevet en klar forbedring af Nikolaj både med hensyn til trivsel og indlæring.

Pernille Quvang, mor til Nikolaj

Individuelle behov

På Brædstrup Skole er man glade for samarbejdet med indsatsteamet. Inge Krog Pedersen og Charlotte Stegemann Hansen, begge lærere i 2.b på Brædstrup Skole, fortæller: - Vi ved i forvejen meget om autisme, men det er så individuelt, hvad der er behov for, at det er rart med en sparringsrunde. At få fokus på de bagvedliggende årsager til barnets adfærd er lige præcis den rygstøtte, vi har brug for. Vi oplever, at antallet af konflikter er faldet markant, hvilket betyder, at vi kan koncentrere os om det væsentlige, nemlig undervisningen.

Ens tiltag i hjem og skole

Ifølge psykolog i indsatsteamet, David Rasch, er deres opgave at understøtte lærere og pædagoger i det arbejde, de i forvejen gør i forhold til børn med en uhensigtsmæssig adfærd. - På samme måde understøtter vi tiltag i barnets hjem og koordinerer tiltagene med skole og dagtilbud. Det er vigtigt for indsatsen, at vi alle arbejder i samme retning. Vi tager udgangspunkt i, at hvert barn har sin helt individuelle adfærd. Børnene behøver ikke at have diagnoser, ligesom vi heller ikke selv skal stille dem, fortæller David Rasch. Teamet har indtil videre opnået gode resultater med forholdsvis enkle tiltag. - Ofte er det små forandringer, der skal til i skolen eller hjemmet, for, at barnet får det bedre. Det vigtige er, at vi så tidligt som muligt og på tværs af fagligheder får lavet nogle ens retningslinjer for nye tiltag, der kan skabe ro for barnet, siger Ivan Justesen, der er familiebehandler og medlem af teamet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Frygter skævvridning af Danmark efter coronakrise: Regeringen varsler særlig hjælp til landdistrikterne

Annonce