Annonce
Ikast-Brande

Slut med morgentogene fra Brande

Når Arriva 13. december overtager togdriften mellem Vejle og Struer, får det store konsekvenser for de mange pendlere, der benytter morgenafgangen fra Brande Station mod Herning kl. 07.13 og for dem, der benytter afgangen mod Vejle kl. 06.43. Arkivfoto: HC Fotografi A/S
Overraskende melding fra Arriva: Vigtige afgange forsvinder fra køreplanen

Brande: Det kommer tilsyneladende bag på alle, at Arrivas overtagelse af togdriften på strækningen mellem Vejle og Struer fra 14. december gør det umuligt for pendlere fra Brande at nå rettidigt frem til deres job eller uddannelse i henholdsvis Herning og Vejle, med mindre de står en halv time tidligere op.

Når Arriva 13. december overtager togdriften mellem Vejle og Struer, får det store konsekvenser for de mange pendlere, der benytter morgenafgangen fra Brande Station mod Herning kl. 07.13 og for dem, der benytter afgangen mod Vejle kl. 06.43. Begge afgange forsvinder ganske enkelt fra køreplanen.

På sin hjemmeside betegner Arriva i en pressemeddelelse dateret 18. november den 13. december som ”en stor dag for Arriva. Her overgår man nemlig til den nye togkontrakt, og dermed er det tredje gang i træk, at Arriva påbegynder en ny togkontrakt i Danmark.”

Annonce

Kontrakten, som løber frem til 2028 med mulighed for to års forlængelse, betyder, at Arriva øger trafikken med ca. en tredjedel.

Svar fra Arriva

Avisen har bedt Arriva om at forklare, hvad der ligger til grund for de ændringer i togdriften, der træder i kraft, når Arriva pr. 13. december overtager kørslen mellem Vejle og Struer, og Therese Christensen fra Arrivas kommunikationsafdeling har sendt følgende svar:

- Har ændringerne været kommunikeret ud – og i givet fald hvor?

- Arrivas nye køreplaner er blevet offentliggjort på rejseplanen.dk d. 29. september 2020. Køreplanen til print blev offentliggjort på arriva.dk d. 4. november. Herefter blev det også publiceret på Arrivas Facebook-kanal.

- Hvad er baggrunden for ændringerne – hvem er det, der har fordel af dem?

- I kontrakten med Transportministeriet er der defineret det kørselsomfang, som vi skal opfylde. Her fremgår det, at Arriva på strækningen Vejle-Struer skal køre én gang i timen i hver retning fra time 5 til time 23. Arriva har prioriteret forbindelse til lyntoget i Vejle, da Vejle er et knudepunkt, hvor rigtig mange mennesker skal til og fra. Ankomsttiden i Vejle bestemmer dermed, hvornår toget kan køre fra Vejle mod Struer. Der er desuden prioriteret timedrift i fast minuttal.

Det er stort puslespil at lave nye køreplaner, og vi har forsøgt at gøre det bedst for flest. Vi er opmærksomme på, at tiltag, som forbedrer køreplanen for nogle, ikke nødvendigvis gør det for andre.

- Har ændringerne været sendt i høring, som vi kender det fra f.eks. MidtTrafik, når de laver ændringer i buskøreplanerne?

- Køreplanerne har været i høring hos trafikselskaberne. Der er på baggrund af disse høringer kommet inputs, som vi efterfølgende har tilpasset køreplanerne efter, hvor det har været muligt. Det samme gør sig gældende omvendt, hvor trafikselskaberne tilpasser deres køreplaner ud fra vores input, hvis det er muligt.

- I sidste ende godkender Transportministeriet køreplanen og godkender hermed, at Arriva opfylder kravene i kontrakten. BaneDanmark godkender køreplanen i forhold til kanal og plads på skinnerne.

Overtagelsen medfører også ny køreplaner:

”Med en ny togkontrakt og nye bindinger på tværs af det midtjyske og Fyn er der også udarbejdet nye køreplaner, som træder i kraft den 13. december. Det er altid et kæmpe puslespil at få køreplanerne til at gå op, og Arriva forsøger at lave køreplaner, som er bedst for flest”, skriver selskabet videre.

Tilsyneladende gælder dette bare ikke for togpassagerer fra Brande, som gerne vil nå frem til deres job eller uddannelse i Herning eller Vejle til tiden.

Tager man fra d. 14. december toget mod Vejle 07.13, er man – med forbehold for eventuelle forsinkelser - fremme på Vejle Station kl. 07.55, og i den anden retning er det ikke meget bedre: Med afgangen mod Herning 07.42 ankommer man på Herning Station kl. 07.57. Begge dele er alt for sent til, at man kan nå frem til skole eller arbejdsplads kl. 8, og dermed er man henvist til afgangen en time tidligere, hvis man fremover vil benytte offentlig transport. Fremover bliver det endvidere slet ikke muligt for borgerne fra Blåhøj at nå toget til hverken Herning eller Vejle – så tidligt afgår bussen mod Brand eganske enkelt ikke.

En total overraskelse

For alle de seks lokale byrådsmedlemmer kommer oplysningen som en overraskelse. Dansk Folkepartis Bo Sand Kristensen påpeger, at Ikast-Brande Gymnasium ikke er berørt af ændringerne, og at bustransporten mellem Brande og Ikast er gratis, men han understreger, at han går ind for det frie uddannelsesvalg.

Socialdemokraten Anne Ravn Bach vil tage kontakt til sin partifælle på Christiansborg, Anne Paulin, for at høre, om hun kan gøre noget for at ændre på beslutningen.

- Hun har før været behjælpelig, da Engesvang og Bording blev ramt af mærkelige togtider, oplyser Anne Ravn Bach, mens de konservatives Kirsten York Helms har taget initiativ til at indkalde sine byrådskolleger fra Brande til et hastemøde om sagen. Ligesom Venstres Lars Lyhne har hun i øvrigt selv en datter, der bliver berørt af ændringerne.

Fælleslistens Lotte Stoltenborg påpeger, at de unge, der frekventerer gymnasiet i Ikast ganske vist ikke bliver berørt, men det bliver de elever, der går på HTX eller en af erhvervsskolerne i Herning, eftersom denne type uddannelser ikke findes i Ikast, og hendes listefælle, Henrik Kraglund, peger på fleksibiliteten i, at de unge mennesker (nu) har flere afgange at vælge imellem, når de skal hjem med toget Herning, end de har med bussen fra Ikast. fremoverheller ikke muligt for borgerne

Annonce

Busser fra Give og Thyregod

I nabobyen Give, som hører under Vejle Kommune, har man ifølge Vejle Amts Folkeblads torsdagsudgave besluttet at indsætte en morgenbus fra Thyregod over Give og Jelling til Vejle som erstatning for den sløjfede togafgang

Formand for Brande City, fhv. Brande-borgmester Preben Christensen, er også gået ind i sagen og har i første omgang taget kontakt til formanden for Ikast-Brande Kommunes Teknik- og miljøudvalg Henrik Engedahl (V), der var lige så uvidende om ændringerne som sine byrådskolleger fra Brande.

- Vi er opmærksomme på det, vi arbejder på sagen – det er vi forpligtet til, fastslår Preben Christensen.


Vi er opmærksomme på det, vi arbejder på sagen – det er vi forpligtet til.

Preben Christensen


Han retter også opmærksomheden mod de direkte lyntog fra Brande til København, som man for år tilbage var tæt på at miste. Kun fordi politikerne og de store lokale erhvervsvirksomheder dengang gjorde fælles front, lykkedes det at bevare Brande Station som stop på IC3-togets kurs mod hovedstaden, men den direkte forbindelse bliver også sjældnere med Arrivas indtog på strækningen: Mens man i dag kun har brug for en omstigning på Fredericia Station på 9 af de 18 daglige afgange fra Brande, bliver det fremover nødvendigt at skifte tog på Vejle Station på 14 af 18 afgange.

Som det er i dag afgår de sidste tog mod København på hverdage fra Brande henholdsvis kl. 21.14 og kl. 00.14; de er fremme på Hovedbanegården ca. 4 timer senere, mens køretiden for døgnets øvrige afgange ligger på 2 timer og 52 minutter. Fremover sparer man et par minutter på 17 af de 18 afgange, til gengæld afgår sidste tog fra Brande mod København fra 14. december allerede 23.13, men er først fremme godt 5 timer senere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

Politiet har anholdt to og jagter flere: Bankede 20-årig og smed ham i bagagerummet, inden de kørte galt

Annonce