Annonce
Hedensted

Skolen i Midten har sværest ved at løfte eleverne til afgangsprøverne

Bøgballe Friskole, Hedensted Skole og Stjernevejskolen er i følge Cepos bedst til at løfte deres niende klasser fagligt, mens Skolen i Midten i Hornsyld har en bundplacering blandt de i alt 11 folke- og friskoler i Hedensted Kommune. Arkivfoto: Michael Svenningsen
Ifølge en undersøgelse fra Cepos ligger Skolen i Midten i gennemsnit over de seneste tre år i bunden af listen over folkeskolernes evne til at løfte eleverne rent fagligt i Hedensted Kommune. Placering ærgrer skoleleder, som fortæller, at fagligheden er i fokus.

Hornsyld: Over de seneste tre år har Hornsylds overbygningsskole, Skolen i Midten, i gennemsnit haft sværest ved at løfte eleverne rent fagligt, hvis man sammenligner med de 10 andre folke- og friskoler i Hedensted Kommune.

Det viser en ny undersøgelse fra tænketanken Cepos, der har beregnet undervisningseffekten på niende klassetrin i landets folkeskoler, frie grundskoler og efterskoler.

Undersøgelsen skal kaste lys på skolernes evne til at løfte eleverne fagligt set i forhold til deres socioøkonomiske baggrund, det vil sige forældrenes indkomst og uddannelsesniveau.

Eleverne i niende klasse på Skolen i Midten, der blev indviet for 10 år siden, præsterer med andre ord dårligere til afgangsprøverne, end man burde forvente af dem.

Skoleleder på Skolen i Midten, Troels Andersen, ærgrer sig over placeringen.

- Vi vil naturligvis gerne flytte os fra vores nuværende placering, og som skole gør vi meget for at højne fagligheden mest muligt. Det være sig matematikundervisning til forældrene, så de bedre kan hjælpe deres børn, eller styrkelse af det tætte samarbejde vi har med vores fire fødeskoler, som forstærker en langsigtet indsats for de elever, vi får på vores skole, siger Troels Andersen.

Formand for skolebestyrelsen i Skolen i Midten, Michael Islin Bendixen, forholder sig en anelse kritisk til beregningerne i Cepos-undersøgelsen.

- Det er ikke en undersøgelse, jeg tidligere har haft kendskab til, og jeg mener, at sammenligningsgrundlaget i undersøgelsen er usikkert. Det er fx ikke alle skoler, der sender deres elever til samtlige afgangsprøver, som vi sigter på at gøre. Det kan være med til at sænke vores gennemsnitskarakter, og det har Cepos ikke medregnet i undersøgelsen. Vi arbejder desuden ihærdigt på at højne fagligheden på Skolen i Midten hele tiden, siger Michael Islin Bendixen.

Annonce

Undervisningseffekten

  • Undersøgelsen fra Cepos udregner den gennemsnitlige undervisningseffekt ud fra elevernes karakterer ved afgangseksamenerne og deres socioøkonomiske baggrund, hvilket vil sige forældrenes indkomst og uddannelsesniveau.
  • Hvis en skoles undervisningseffekt er 1, betyder det, at elevernes gennemsnitlige afgangskarakter er 1 karakterpoint højere, end hvad man burde forvente ud fra elevernes baggrund. En undervisningeffekt på -1 viser et modsat billede.
  • Skolen i Midten har i gennemsnit fra 2016-2019 haft en undervisningseffekt på -0,3 karakterpoint, hvilket i perioden er den laveste undervisningseffekt for folke- og friskolerne i Hedensted Kommune, hvor Bøgballe Friskole, Hedensted Skole og Stjernevejskolen deler førstepladsen med 0,5 karakterpoint.
  • På landsplan ligger dog langt de fleste grundskoler mellem 0,3 og -0,3.
  • Børne- og Undervisningsministeriet beregner hvert år de såkaldte socioøkonomiske referencer for de danske skoler, som betegner elevernes baggrund.

For få parametre

I Hedensted Kommune tager man Cepos-undersøgelserne alvorligt, og de indgår i kommunens kvalitetsrapport for folkeskolen, som et af fire parametre til at måle, hvor godt en skole klarer sig.

Udvalgsformanden for Læring, Ole Vind (V), mener at man skal kigge på mere end blot undervisningseffekterne i Cepos-undersøgelserne, når en grundskole skal vurderes.

- Skolerne er ikke så sorte og hvide, som de her Cepos-undersøgelser viser. Man bør måle skoler på mere end et parameter, så man også kigger på fx trivsel, og hvordan de unge mennesker klarer sig i livet efter afgangseksamen, hvilket Skolen i Midten scorer højt på. Mange af deres elever er i gang med en ungdomsuddannelse 15 måneder efter den afsluttede niende klasse, siger Ole Vind.

Men er det ikke et problem, at en kommuneskole som Skolen i Midten har en bundplacering i Cepos-undersøgelsen?

- Nej, for jeg synes, at man skal måle på mere end et parameter, og hvis man kigger i vores kvalitetsrapport for folkeskolen, så klarer Skolen i Midten sig godt på andre parametre, siger Ole Vind.

Tilbage i 2006 stemte 14 for og 13 i mod, da byrådet i Juelsminde besluttede, at Skolen i Midten skulle se dagens lys. Motivationen var, at man med den nye skole kunne fremtidsikre en høj faglighed med fire spor i syvende-niende klasserne, og at det af praktiske grunde gav mening at bygge en fælles overbygningsskole i Hornsyld.

Dengang var Ole Vind modstander af beslutningen, men mener i dag, at overbygningsskolen skal understøttes så godt som muligt, selvom han stadig holder fast i et ønske om decentrale skoler.

- Jeg er godt klar over, at vi ikke kan have overbygninger på alle vores skoler, men jeg er fortaler for, at elever heller ikke skal have en lang transporttid til skole. Men opgaven er den samme som dengang - vi skal støtte de skoler, vi nu engang har i kommunen, siger Ole Vind.

Skolen i Midten

  • Et år for inden kommunesammenlægningen i 2007 vedtog byrådet i Juelsminde med et snævert flertal at bygge en ny fælles overbygningsskole i Hornsyld for 17 mio. kr.
  • Skolen, der fik navnet Skolen i Midten, kom dog til at koste 42 mio. kr. og blev indviet 28. August 2009 med 300 elever i syvende-niende klasser og 25 medarbejdere.
  • Oprettelsen af en fælles overbygningsskole skulle fremtidsikre en høj faglighed med fire spor i syvende-niende klasserne og nedlagde overbygningerne på Stouby og Rårup skoler.
  • Skolen i Midten får sine elever fra fødeskoler i Stenderup, Stouby, Hornsyld og Rårup skoledistrikterne.
  • Skolen i Midten har haft to skoleledere. Den første var Claus Holck Pape, den nuværende Troels Andersen, der tiltrådte i december 2016.
Hvis en skoles undervisningseffekt er fx 0, betyder det, at elevernes gennemsnitlige afgangskarakter er præcis, som man burde forvente ud fra elevernes socioøkonomiske baggrund. Tallene angiver grundskolernes karakterpoint. Grafik: Peter Branderup Mathiasen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];