Annonce
Horsens

Skole har fået dispensation: Bryder loftet over, hvor mange elever der må være i en klasse

Efter sommerferien bliver 4.x med 12 elever og 4.y med 18 elever i Hatting til én klasse, 5.z, med et elevtal på 30. Arkivfoto
To fjerdeklasser på Østerhåbskolen bliver slået sammen til én efter sommeren. Skolen har søgt dispensation til de 30 elever og fået den.

Horsens: Efter sommerferien bliver to til én på Østerhåbskolen. Det sker når 4.x på 12 elever og 4.y med 18 elever på skolens afdeling i Hatting fra starten af august sammenlægges og bliver til én klasse, 5.z, med et elevtal på 30.

Men da folkeskoleloven ikke tillader mere end 28 elever i en skoleklasse, kræver de 30 elever en særlig tilladelse, som formanden i børne- og uddannelsesudvalget, Lone Ørsted (S), ingen bekymringer har i forhold til at give. Derfor har udvalget valgt at imødekomme dispensationen.

- Det virker som en fin løsning, siger Lone Ørsted og fortsætter:

- Det er en faglig vurdering, og der er blandt andet lagt op til, at der bliver to-lærerordning i mange timer. Jeg er helt tryg ved, at når man har lavet den beslutning i skolens ledelse, så er det i forhold til, hvad det er bedst for eleverne.

Annonce

Der skal være ekstra fokus på, at det bliver til én klasse. Vi har arrangeret, at de to klasser holder fælles frikvarter i ungdomsklubbens lokaler resten af skoleåret. Og i løbet af den første uge kommer de på rystesammentur til Endelave.

Skoleleder Charlotte Kærsaa

Klasser kan blive for små

Heller ikke skoleleder på Østerhåbeskolen, Charlotte Kærsaa, er i tvivl om, at selvom 30 elever er meget, er det det bedste valg for de to fjerdeklasser. Hun understreger desuden, at sammenlægningen ikke handler om penge.

- Beslutningen er pædagogisk og fagligt begrundet. I den ene klasse er de helt nede på 12 elever. Små klasser kan være godt, men der skal også være plads til dynamik, og en stor klasse vil give et bedre læringsmiljø. Vi gør det, for at alle elever kan lykkes, og det er ikke en spareøvelse, da vi i høj grad kommer til at køre med to lærere, forklarer hun.

På trods af at skolens og politikernes vurdering er, at det er bedst for klasserne at blive lagt sammen, har det givet nogen uro blandt forældrene, fortæller skolelederen, som dog også forsikrer, at man er landet et godt sted.

- Første gang de hørte om det, var der delte meninger, og det skal der være plads til. Efterfølgende har vi haft samarbejdsmøder og lavet et fælles oplæg. Vi har taget bekymringerne alvorligt, og forarbejdet er rigtig godt. Jeg er glad for forældrenes bidrag ind i det her, og vi vil følge sammenlægningen tæt, siger hun.

Rystesammentur til Endelave

En sammenlægning er ikke gjort med to lærer-ordninger og øget pædagogisk fokus alene. For de 30 børn, som lige om lidt skal have nye klassekammerater, er der en stor omvæltning i vente. Så allerede nu har skolen sat initiativer i gang, som skal gøre det hele lidt lettere.

- Der skal være ekstra fokus på, at det bliver til én klasse. Vi har arrangeret, at de to klasser holder fælles frikvarter i ungdomsklubbens lokaler resten af skoleåret. Og i løbet af den første uge kommer de på rystesammentur til Endelave, fortæller Charlotte Kærsaa.

Hun ser frem til, at den nye klasse kommer i gang, og ifølge skolelederen glæder de 30 børn sig.

- Børnene er spændte på, hvordan det bliver. De har gjort sig gode refleksioner om, hvorvidt der bliver nok ro i klassen, og om alle får det godt, men alle glæder sig til at få flere kammerater.

Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Nu burde det være forbudt at nøjes med at lave korte uddannelsesaftaler

Læserbrev: Når man har fået en læreplads og klaret prøvetiden, får man en uddannelse, hvis man da ikke dummer sig gevaldigt undervejs eller dumper til svendeprøven. Sådan var det altid i de gode gamle dage, da en mester var en mester og tog ansvar for, at unge mennesker blev uddannet i byggefagene. Den slags mestre findes der heldigvis stadig en stor del af. Men der er altså også mange af de andre. Det er især dem med de større og større biler, der råber op om, at lærlinge er alt for dyre. Det er de samme mestre, der klynker over, at de ikke kan få folk nok og derfor må sige nej til opgaver. At de to synspunkter i den grad strider mod hinanden, er åbenbart ikke gået op for dem. Men uden nye svende i fremtiden bliver det jo endnu sværere at skaffe arbejdskraft nok. Alligevel er det den slags mestre, der tager en lærling på en kort lærekontrakt for så at skifte ham/hende ud med en anden, når praktikperioden er gået. Det kan være forståeligt i perioder med lav beskæftigelse, at mestre kan føle sig presset til at tage en lærling, som der måske ikke rigtig er plads til i virksomheden. Men lige nu, midt i en højkonjunktur med noget nær fuld beskæftigelse, gang i alle hjul og sorte tal på langt de fleste bundlinjer, burde det være forbudt at nøjes med at lave korte uddannelsesaftaler. En undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut har påvist, at de korte praktikaftaler skaber usikkerhed hos lærlingen og kan betyde en noget diffus uddannelse, fordi det langtfra er altid, praktiksted nummer to helt ved, hvad praktiksted nummer et har uddannet det unge menneske i. Selv i de tilfælde, hvor en kort praktikaftale virker som en forlænget prøvetid, og praktikken udvides til at omfatte hele forløbet i samme virksomhed, kan den korte uddannelsesaftale have negative følger, fordi den skaber usikkerhed. Nogle gange så stor, at lærlingen helt opgiver uddannelsen, når det nu er så svært at få en rigtig læreplads. Også derfor mener vi, de korte uddannelsesaftaler bør afskaffes. Tre måneders prøvetid må være nok til at finde ud af, om et ansættelsesforhold er rigtigt eller forkert. Indfør til gengæld gerne en uddannelsesbonus i vores næste overenskomst - altså en præmie til mestre for at uddanne til faget. Men kun for et helt og fuldt uddannelsesforløb. Vel vidende at en bonus måske ikke er nok, kunne det være fint, om man på alle uddannelser siger, som det allerede nu er tilfældet inden for malerfaget: En enkelt kort praktikaftale er maksimum - derefter er det fast arbejde resten af uddannelsen. For en uddannelse stykket sammen udelukkende af korte uddannelsesaftaler har sjældent samme kvalitet som et helt sammenhængende uddannelsesforløb.

Annonce