Annonce
Skanderborg

Skole belønnet for sit arbejde med elever med særlige behov

Hørningskolen har fået international anerkendelse for sit arbejde med børn med særlige behov. Foto: Jørgen Bollerup

De 43 elever med særlige behov, der går på Hørningskolen, har flyttet sig både fagligt og personligt de sidste par år. Som den første skole i Europa er Hørningskolen blevet udnævnt til Visible Learning Partner School.

Hørning: Forleden blev Hørningskolen præmieret som Visible Learning Partner School. Visible Learning udspringer af den newzealandske professor John Hatties forskning i, hvad der bedst understøtter børns læring, og forskningsresultaterne benyttes på skoler over hele verden.

Hørningskolen får anerkendelsen for sin evne til at tilpasse John Hatties forskning til den daglige undervisning, og resultaterne er mærkbare.

- Vi tester ikke vores elever, men vi observerer dem løbende ud fra en bestemt metodik, og vi kan se, at de flytter sig hurtigere fagligt, og at trivslen i øvrigt også er øget, fordi børnene kan følge deres egen læring. Vi har oplevet, at det har givet virkeligt god mening at arbejde med Hatties principper. De supplerer på flere måder det arbejde, som vi har lavet gennem mange år på skolen, fortæller skoleleder Anne Kjeld Pedersen.

Annonce

En særlig tavle

Synlig læring bruges i dag overalt på Hørningskolen. Alle lærere og pædagoger kender tankegangen og har været med til at omsætte forskningsresultaterne til konkrete værktøjer, der kan bruges meningsfuldt i dagligdagen.

Et af de tydelige tegn på synlig læring er en særlig tavle i hvert klasseværelse, hvor den enkelte elev kan se egne individuelle mål for sin læring. Tavlen er et vigtigt omdrejningspunkt for den fælles snak om læring mellem lærer og elev.

- Vi aftaler sammen med eleven, hvad der skal til for, at han eller hun har lært det nye. Og vi taler om, hvordan det går med målet hver eneste uge. Tavlen er ret enkel, vi bruger farverne rød-gul-grøn: Grøn om det, som eleven allerede har lært og kun behøver at træne fremover. Gul om det, som eleven lige nu er i gang med at lære. Rød om det, som først skal læres i fremtiden - det, der er for svært lige nu, fortæller Anne Kjeld Pedersen. De mål, lærerne sætter sammen med eleverne på tavlerne, kan både være faglige og sociale. Men de kan også handle om praktiske og personlige færdigheder. Hørningskolen er indstillet til certificering af Skanderborg Kommunes samarbejdspartner Challenging Learning. Præmieringen er foretaget af professor John Hattie.

/EXP

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce