Annonce
Horsens

Skibby vil have minister til at slette fartbøder i Horsens

Dansk Folkepartis Hans Kristian Skibby kører sagen om fartkontrollen på Strandpromenaden ind på Christiansborg. Horsens Kommune kan ikke selv annullere bøderne, men ministeriet kan bede Rigspolitiet gøre det. Og det bør ske, mener folketingsmedlemmet. Foto: Niels Christian Vilmann, Ritzau Scanpix
Hans Kristian Skibby (DF) beder Justitsministeriet træde på bøde-bremsen. Blitzede bilister på Strandpromenaden, som ikke overskred den gamle fartgrænse, skal ikke straffes, mener han.
Annonce

Horsens: Justitsministeriet skal gribe ind og og bede Rigspolitiet om at annullere en del af de fartbøder, der er på vej til bilister, som i sidste uge blev blitzet på Strandpromenaden i Horsens.

Sådan lyder kravet fra Dansk Folkepartis erhvervs- og transportordfører Hans Kristian Skibby (MF), som nu går ind i den lokale debat om fart-kontrollen.

Sagen handler om, at Horsens Kommune for nylig satte fartgrænsen ned på strækningen. Her har man i mange år måttet køre 60 km/t. Nu er grænsen 50 km/t.

Den nye fartgrænse blev imidlertid ikke skiltet på vejen, og dét har en del bilister kritiseret, efter Sydøstjyllands Politi 16. juli gennemførte en fartkontrol.

Annonce

Myndighedernes ansvar

Nogle bilister anede angiveligt ikke, reglerne var ændret og kørte dermed uforvarende ind i en bøde, lyder det i debatten på Horsens Folkeblads Facebook-side.


... når myndighederne fejler i forhold til at beskrive, hvor stærkt man må køre, skal trafikanterne ikke sanktioneres.

Hans Kristian Skibby


Skibby mener, at kritikken skal imødekommes.

- Det er fint, at folk får fartbøder, når de overtræder de regler og foreskrifter, der er på en given strækning. Men når myndighederne fejler i forhold til at beskrive, hvor stærkt man må køre, skal trafikanterne ikke sanktioneres, siger Hans Kristian Skibby, som mener, at Horsens Kommune tidligere burde have sat skilte op om fart-nedsættelsen.

Annonce

Ikke alle skal slippe

Tal fra Sydøstjyllands Politi viser, at i alt 218 køretøjer blev målt til at køre over 50 km/t i løbet af de fem timer, torsdagens kontrol varede.

Af dem blev 45 målt til at køre 59 km/t, mens 29 kørte 60 km/t.

De resterende 144 kørte 61 km/t eller derover og ville dermed også have overtrådt den gamle hastigheds-begrænsning.

- Det er naturligvis kun dem, der har kørt i henhold til den gamle fartgrænse, hvis bøder bør annulleres, pointerer Hans Kristian Skibby, som anslår, at der vil gå to til tre uger, før Justitsministeriet kan forholde sig til hans krav om at slå bøde-bremsen i.

- Blev du taget med 80 km/t, skal du stadig have din bøde, men har du kørt 55 km/t, og der så dumper en regning ind i e-boksen, sker det efter mit skøn ikke efter hensigten med den måde, vi bør bruge bødesystemet på. Folk skal have en fair chance for at registrere nye fartregler, inden der sker en kontrol, siger folketingsmedlemmet.

Annonce

Der kommer skilte op

Sydøstjyllands Politi oplyser, at det er PAC (Politiets Administrative Center), der udsender bøder i forbindelse med ATK-indsatser, og onsdag var der ikke sendt bøder ud efter aktionen på Strandpromenaden.

Her er der nu i øvrigt 50 km/t-skilte på vej.

Hans Kristian Skibbys partifælle i Horsens Byråd, Michael Nedersøe, har også involveret sig i sagen og har tidligere oplyst til Folkebladet, at han efter kontakt til kommunens forvaltning har fået lovning på, at der "snarest" sættes info-tavler op, så man ikke er i tvivl om, hvor hårdt man må trykke på speederen.


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Debat: Værdig tilbagetrækning

Coronavirus

Live: Over halvdelen af de corona-ramte kender ikke selv smittekilden

Annonce