Annonce
Horsens

Seks spor på E45 ved Horsens - men arbejdet skal først starte i 2023

E45 ved Horsens skal udvides - dog først fra 2023, hvis det står til regeringen og Dansk Folkeparti. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Regeringen og Dansk Folkeparti har en udvidelse af E45 ved Horsens med på en lang liste over infrastruktur-projekter, men arbejdet skal ifølge planen først i gang i 2023. Andre strækninger vurderes som mere presserende.

Horsens: E45 ved Horsens skal udvides fra fire til seks spor - men først fra 2023.

Investeringen på anslået tre milliarder kroner er del af den store infrastruktur-aftale, som regeringen og Dansk Folkeparti fremlagde onsdag. Den byder på investeringer for ca. 112 milliarder kroner i årene 2021-2030.

Presset på E45 fra Hornstrup nord for Vejle til Skanderborg S er stort, og ønsket om tre spor i hver retning er længe næret. Dog er det bemærkelsesværdigt, at udvidelsen af strækningen Aarhus S-Aarhus N, knudepunktet E20/E45 ved Kolding og E20 Syd ved Odense alle betragtes som mere presserende end Horsens-området.

Disse projekter skal i regeringens plan sættes i gang i 2021, mens Hornstrup-Skanderborg S-strækningen er i såkaldt fase 1 fra 2023 - selv om den igangværende vvm-undersøgelse forventes færdig allerede i foråret 2020.

På pressemødet i dag lød det generelt om infrastrukturplanen:

- Vi vil have mindre transporttid. Med infrastrukturplanen kan vi sørge for, at det går hurtigere at transportere sig fra A til B, hvad enten man benytter sig af tog, bus eller bil, sagde transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Dansk Folkepartis finansordfører, René Christensen, sagde på pressemødet, at aftalen vil skabe et mere sammenhængende Danmark. Og han bekræftede, at DF opsiger aftalen om Togfonden. - Vi har haft stor fokus på opgradering af landeveje og indfaldsveje ude i landet. I alt udmønter vi 112 milliarder kroner, og vi har fået en god balance mellem veje og tognet. Dansk Folkeparti opsiger aftalen om Togfonden. Det betyder, at Vejlefjordbroen ikke bliver gennemført, hvilket giver økonomi til, at andre projekter kan gennemføres, sagde René Christensen.
Annonce

Her er regeringens infrastrukturplan

Regeringen og Dansk Folkeparti præsenterede onsdag en aftale om investeringer i infrastrukturen.

Aftalen rummer investeringer for 110 milliarder kroner i perioden fra 2021 til 2030.

Ny infrastruktur:

Tredje forbindelse over Limfjorden: 6,6 milliarder kroner. Første fase igangsættes i 2024.

Kalundborgmotorvejens tredje etape: 1,8 milliarder kroner. Første fase igangsættes i 2023.

Frederikssundmotorvejens tredje etape: 3,4 milliarder kroner. Første fase igangsættes i 2022.

Anlæg af motorvej fra Næstved til Rønnede (Rute 54): 1,5 milliarder kroner. Første fase igangsættes 2024.

Ny midtjysk motorvej fra Haderslev til Give: 5,8-7,5 milliarder kroner. Første fase igangsættes 2023.

Ny togbane over Vestfyn: 4,8 milliarder kroner. Første fase igangsættes 2024.

Sydlig Ring 5 vest for København: 6,5 milliarder kroner. Anden fase igangsættes 2025-2030.

Derudover rummer planen udbygning af eksisterende infrastruktur. Det gælder blandt andet:

Udvidelse af motorvej E45 mellem Aarhus S og Aarhus N.

Udvidelse af motorvej E45 mellem Vejle (Hornstrup) og Skanderborg S.

Udvidelse af motorvej E20/E45 Kolding V-motorvejskryds (MVK) Kolding.

Udvidelse af motorvej E20 syd om Odense.

Øget kapacitet på Motorring 3 ved København.

Udvidelse af Hillerødmotorvejen, M3 til Ring 4 (begge retninger).

Udvidelse af Ring 4 (nordlig del).

Opgradering til motorvej af Hillerødmotorvejens forlængelse.

Opgradering til motorvej omkring Herning.

Hastighedsopgradering, Ringsted-Odense.

Kilde: Regeringen.dk

Debatten blussede op

Debatten om motorvej E45 ved Horsens blussede op igen tidligere i år, da Socialdemokratiet lancerede et infrastrukturudspil - dog uden at prioritere i ønskerne.

Henrik Dam Kristensen, valgt til Folketinget for S i Horsens, sagde dengang, at gravemaskinerne skulle i jorden "hurtigst muligt efter vvm-undersøgelsen og den endelige politiske beslutning" - uden at sætte årstal på.

Fatma Øktem, der er V-kandidat til Folketinget i Østjylland, fulgte op med bl.a. følgende:

- Jeg er slet ikke i tvivl om, hvad østjyderne har mest brug for, når vi skal tale infrastruktur: Det er faktisk, at E45 kommer op på seks spor på hele strækningen fra Randers til Vejle.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Stillads-ballade er kørt helt af sporet

Det er noget af en sag, Horsens-firmaet Dansk Boligbyg A/S er blevet en del af på Nørrebro i København. Et stort stillads blev væltet af arrige stilladsarbejdere i forbindelse med et byggeri på Lundtoftegade for et par dage siden, og ved samme lejlighed blev biler tippet på hovedet. Noget nær chokerende scener på dansk grund. Stilladsarbejderne påstår, at DS Byggeri, som er underentreprenør, ikke lever op til danske overenskomster. Dansk Boligbyg A/S har hovedentreprisen og valgte tirsdag at sende DS Byggeri-arbejderne hjem - med besked om, at de ikke vender tilbage. Det lyder som en klog beslutning, uanset hvad der er op og ned i en sag, der mest ligner aktioner fra "de gule veste" i Frankrig. De kommende dage må afgøre, om der rent faktisk er begået brud på overenskomsten, og om sikkerheden på arbejdspladsen har været utilstrækkelig, som 3F og de danske stilladsarbejdere anfører. Hvis målet for stilladsarbejderne var at skabe opmærksomhed, er de lykkedes til et 12-tal. Men metoderne er helt ude i hampen, også selv om der ligger mere principielle spørgsmål til grund. Konflikten har kørt i uger. Kønt var det heller ikke - på TV 2 tirsdag aften - at se en delvist anonym mand, som angiveligt var den ene af de to, der søndag aften blev overfaldet ved byggeriet. De ville med en videooptagelse dokumentere arbejdsforholdene på byggepladsen på Nørrebro. Hvis det er sandt, at de har fået bank for det, er det - også - helt utilstedeligt. Bliver voldsepisoderne så en sag for politiet? Næh, de overfaldne tør ikke anmelde sagen af frygt for repressalier - og fik på tv fagforenings-opbakning til at droppe en anmeldelse. Man må respektere beslutningen, men trist er den, for sammenkoblet med, at vrede stilladsarbejdere råber: "Når I angriber én af os, angriber I os alle", er vi ude i noget, vi hører fra rockere og andre, der har sat sig ud over det danske retssystem og selv handler konflikter af. Balladen skal hurtigst muligt nedtrappes - på dansk manér.

Annonce