Annonce
Horsens

Seebach og Kravitz får en helt frisk scene på Fængslet

Horsens & Friends tager en ny scene i brug til Rasmus Seebach-koncerten fredag og Lenny Kravitz-koncerten på lørdag. Foto: Morten Pape
Omkring 17.000 publikummer skal til koncert i weekenden - de kan se pop- og rockstjerner fyre den af med god plads omkring sig.

Horsens: Er du blandt de cirka 17.000 publikummer, der i weekenden valfarter til Fængslet i Horsens til koncerter med navne som Rasmus Seebach og Lenny Kravitz, bemærker du det måske ikke. Men noget er forandret i fængselsgården.

Horsens & Friends har nemlig fået en ny scene til sine koncerter på pladsen foran det gamle tremmely - med mere plads til kunstnerne og mere plads til al det grej, de har med.

- Det, du bliver målt på i dag som koncertsted, er, hvor meget din scene kan bære i taget. Hvis ikke du kan hænge lys og lyd nok i forhold til det, kunstnerne har med, kan det være et problem. Og hvis du betaler et beløb for et band inklusive produktion, er det skønt at have hele produktionen oppe at hænge. Det handler om vægt og sikkerhed, fortæller Thomas Hansen fra det sønderjyske firma Zaimo, der bl.a. leverer certificerede sceneløsninger til alt fra store koncertsteder og festivaler til små sportsforeninger.

Sting i Holstebro, "Vi elsker 90'erne"-koncerterne, Thy Rock, Rock i Frederikshavn og Salling Groups personalefest med 52.000 inviterede i Aarhus er nogle af de opgaver, der venter forude for firmaet.

Annonce
Zaimo leverer scene til hele Rasmus Seebachs turné i år, så den københavnske pophelt, der optræder fredag i Horsens, er et godt bekendtskab for det sønderjyske firma. Foto: Morten Pape

En hvalp

Den ny scene i Horsens kommer frisk fra fabrik og test. Den har taget en lille uges tid at køre i stilling og kan bære 34 ton jævnt fordelt i taget. Dermed er Horsens & Friends godt dækket ind, siger Thomas Hansen, for den kapacitet bliver ikke stress-testet af weekendens koncerter.

I fagsprog er den ny scene en såkaldt PR-10-model. I Zaimo-regi kalder de den bare "Mika", opkaldt efter en af Thomas Hansens hunde, en rottweiler, mens firmaets anden store scene hedder "Plet" - i hundesammenhæng en border collie.

Og selv om scenen i fængselsgården er 16x18 meter stor plus plads til lys og monitor, og selv om den alene i loftet altså kan bære over 30 ton, er den kun en "hvalp" i sammenligning med nogle af de andre scener, der kommer i spil i Horsens senere i år.

Når rock-mastodonterne Foo Fighters f.eks. lægger vejen forbi den 25. juni med en koncert på arealet uden for Fængslet, skal en såkaldt "truster"-stålscene i brug. Sammenlignet med "Mikas" 34 ton kan den bære omkring 100 ton, forklarer Thomas Hansen.

Det er i øvrigt samme scenetype, som et andet af årets store navne, Pink, skal optræde på, når hun spiller på Casa Arena den 7. august.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Hovedgård skal vælge mellem turbo eller første gear

Det var lidt af en bombe, borgmester Peter Sørensen lod springe i begyndelsen af januar under en ellers fredelig nytårskur på ældrecentret i Hovedgård. Efter flere år i en mølpose løftede han ønsket om et togstop i den gamle stationsby mellem Horsens og Aarhus ud i det fri. Som bekendt er det hans socialdemokratiske partifæller, der danner regering, og det er formentlig ingen tilfældighed, at emnet lige netop i år var et vigtigt element i talen på Skovly. En af regeringens store uløste opgaver er at indgå et bredt forlig om den fremtidige infrastruktur, både hvad angår vej- og togtrafik. Dansk Folkeparti har for længst meldt sig ud af den gamle togfond-aftale, og det smalle infrastrukturforlig fra foråret 2019, som den daværende borgerlige regering indgik netop med DF, er lagt på is. I stedet har transportminister Benny Engelbrecht meddelt, at han vil gå efter et nyt bredt forlig om infrastrukturen og puste nyt liv i aftalen om togfonden. Ingen af delene står øverst i regeringens arbejdsprogram, men mon ikke Horsens-borgmesteren har vurderet, at det er god timing at starte nu, hvis de lokale kræfter skal mobiliseres og være med til at overbevise folketingspolitikerne om, at Hovedgård skal have et togstop. Derfor er det en vigtig beslutning, de lokale borgere og i første omgang lokalrådet skal træffe: Vil vi helst fortsætte i det nuværende tempo, hvor der stille og roligt bliver bygget nye lejligheder og solgt nogle få byggegrunde - eller vil vi have sat turbo på udviklingen? Der er ingen tvivl om, at Hovedgård vil blive yderst attraktiv som pendlerby i forhold til Horsens og i endnu højere grad Aarhus, hvis der kommer et togstop. I dag begrænser tilbuddet om offentlig trafik sig til busrute 202, og det tager ca. en time at komme til Aarhus og 25 minutter til Horsens. Hovedgård har før vist, at den rummer masser af initiativ og sammenhold. Ellers var der aldrig blevet sat gang i så stort et halbyggeri, som tilfældet er. Nu skal byen bare finde ud af, om den endnu engang er klar til at sætte alt ind for at få et togstop.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];