Annonce
Horsens

Sandwiches går som varmt brød i ny bar

Hvor der før var slagter fra Bjerre Kød, er det nu kaffen, der ristes, isen, der shakes, eller sandwichen, der tilberedes, hos Olivias Deli og Kaffebar. Foto: Jørgen Hasseriis
Bedre køle- og køkkenfacilitet kommer både to go-gæster i Hospitalsgade og tapasbar-gæster i Jessensgade til gode.

Horsens: Det har været trangt med kølekapaciteten i Olivias i Jessensgade, der for to et halvt år siden åbnede sin deli-, vin- og kaffebar.

Derfor har indehaver Robin Bjørnskov længe villet udvide i andre lokaler, og det er sket nu, efter at han for en måned siden åbnede filial og to go-sted i Hospitalsgade, Olivias Deli og Kaffebar.

Her kan man godt sidde ned, men det er mest, mens man venter på, at sandwichen, kaffen eller milkshaken bliver tilberedt.

Annonce
Den sydafrikanske bøffel holder øje med, om Kathrine Friis Christensen og Robin Bjørnskov laver kaffen ordentligt. Det er samarbejdspartneren i Olivias, Henrik Mensch, der har skudt den. Foto: Jørgen Hasseriis

En populær sandwich

Det nye sted adskiller sig i princippet kun ved, at det ikke er en café, hvor man sidder ned og nyder et godt måltid mad.

Og dog. For der er også noget med kølekapaciteten. Den er meget bedre i Hospitalsgade, og det får Olivias-konceptet til at hænge sammen, forklarer Robin Bjørnskov.

- Vi vil gerne give en god service på mad ud af huset, og her i Hospitalsgade er der så stort køkken- og kølerum, at vi har kapacitet til at lave maden her. Så når man for eksempel bestiller sin tapas ud af huset i Jessensgade, henter man den i Hospitalsgade, siger han.

Han fortæller, at køkkenet i Hospitalsgade gør det muligt at producere i større mængder - både til to go-kunder og til cafékunderne i Jessensgade.

- Det er en stor fordel for driften, da vi laver mange ting selv. Alt brød, dressinger, pesto, aioli og så videre. Det går ikke til spilde på denne her måde, fordi vi kan producere og sælge mere, siger han.

- Vi har også relanceret vores sandwich i den nye delibar, og især banker og kontorer er helt pjattede med den i frokostpauserne. Rygtet er gået hurtigt, smiler Robin Bjørnskov om sin sandwich, der er baseret på hjemmebagt brød.

Man kan også få is fra Ben & Jerry's, og her er milkshake en af favoritterne, oplyser Robin Bjørnskov.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Beboer i Østerbo i Vejle: Der må være noget helt galt med Casas måde at organisere arbejdet på

Læserbrev: Rygning er farligt, passiv rygning er farligt. Det er der ikke nogen tvivl om. Derfor er det helt uforståeligt, at Østerbo ikke har taget højde for, at tobaksrøg, mados og andre lugte uhindret stiger op gennem det nye ventilationsrør for til sidst at ende i de øverste lejligheder. Ifølge planen skulle opsætningen af det nye ventilationssystem tage 17 dage for en opgang. Fire en halv måned senere er ventilationssystemet stadig ikke taget i brug, og passiv rygning er blevet et stort og farligt problem. Desværre er det ikke kun ventilationssystemet, der tager alt for lang tid, det gør alle de andre arbejder også. Et andet eksempel er udskiftningen af fire indvendige døre, der ifølge planen skulle tage halvanden dag for en lejlighed. Fire måneder senere er dette arbejde heller ikke færdigt. "Hvorfor får de aldrig gjort noget færdig?", spørger alle. Direktørerne og projektlederne i Casa og Østerbo kan prøve at spørge deres egne familier, hvad de vil sige til, at de kan forvente, der kan komme fremmede og låse sig ind på alle tider af dagen de næste fire måneder, hvis de bestiller håndværkere til at lave et arbejde, der kan gøres på halvanden dag. Der må være noget helt galt med Casas måde at organisere arbejdet på. Håndværkerne bliver sendt rundt for at reparere ting, der er ordnet, og andre ting bliver ikke ordnet, fordi de glemmes, og sådan fortsætter det i månedsvis. Håndværkerne bliver frustrerede og stressede, og beboerne mistrives i en sådan grad, at det fører til trusler mod håndværkerne - noget, Casa og Østerbo let kan forebygge med lidt omtanke og respekt. Alle har ret til respekt for privatliv, familieliv og hjem ifølge FN's menneskerettigheder, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og grundloven, og målet helliger ikke midlet. Når vi har rettigheder, har andre pligter, og selvom tilgængelighedsprincippet til vore hjem blev ændret, da vi stemte ja til renovering, har vi stadig krav på respekt for hjem og privatliv. Casa skal naturligvis ikke have adgang til vore hjem længere end højst nødvendigt. Østerbo bliver nødt til at tage beboerne alvorligt og også lære at informere på en konkret og fyldestgørende måde, så vi ikke gang på gang bliver taget med bukserne nede, også i vore egne badeværelser, når der pludselig står fremmede i hjemmet. Beboerhåndtering og fagtilsyn består i, at beboerne skal henvende sig til Østerbo, men der er intet proaktivt tilsyn i lejlighederne. Henvendelserne fører sjældent til andet end en sludder for en sladder, og fem måneder efter min henvendelse har jeg stadig ikke fået svar fra Østerbo. Alt for mange har den oplevelse. Vi håber, Casa og Østerbo lærer af deres fejl og ændrer strategien for de sidste boligblokke.

Annonce