Annonce
Østjylland

Sådan påvirker Kattegatmotorvej naturen og mennesker syd for Aarhus: Vil gå tværs gennem skov

Det er sin sag at føre en  motorvej og en jernbane fra Kattegatforbindelsens landgang et sted på Odderkysten til E45 og den jyske længdebane. I et udkast til forundersøgelse giver Cowi et bud på, hvordan det kæmpestore anlægsprojekt vil påvirke mennesker, natur og fortidsminder. Visualisering: Kattegatforbindelsen
I et udkast til forundersøgelse undersøger Cowi, hvordan Kattegatforbindelsens motorvej og jernbane kan føres frem til E45 og den jyske længdebane.

AARHUS/ODDER: Giber Ringvej - tidligere kendt som Bering - Beder vejen - bliver alligevel ikke en del af den motorvej, der skal forbinde en fast forbindelse over Kattegat med E45.

Det var ellers Vejdirektoratets første forslag, at den nordvestligste del af Giber Ringvej kunne udvides til motorvej og blive en del af forbindelsen til Aarhus Syd.

Men i et nyt udkast til forundersøgelse af en Kattegat-forbindelses landanlæg har Cowi opgivet den ide. Det passer nemlig dårligt med det, der er meningen med Giber Ringvej.

Annonce

"Hvis Bering-Beder vejen (det hed Giber Ringvej i juli, da udkastet til forundersøgelse blev lavet. Red.) skulle indgå i en motorvejsforbindelse fra Sjælland videre mod den nordlige del af Jylland, ville det medføre, at vejen skulle bygges om på næsten hele strækningen, da den dels ikke er projekteret til motorvejsstandard og dels fungerer som adgangsvej til alle de lokale områder langs vejen. Vejen er desuden placeret forholdsvis tæt på nuværende og kommende planlagt bebyggelse, hvorfor der også vil komme en ændring af vejstøjniveauet ved fremtidig anvendelse af vejen som en del af en Kattegatforbindelse, står der i udkastet til forundersøgelse.

Det er gruppen Kattegatforbindelse - Nej Tak, der har fået aktindsigt i udkastet til forundersøgelse og lagt det ud på sin hjemmeside. Da der er tale om et udkast, kan der stadig nå at ske ændringer, inden den endelige forundersøgelse offentliggøres.

Område lukkes inde

I stedet anbefaler Cowi at placere motorvejen i en korridor, der løber parallelt med Giber Ringvej, selv om:

"Der kommer et område mellem den nye vejforbindelse og Bering-Beder vejen , som bliver lukket inde mellem to nye vejanlæg. Det skal imødegås ved, at adgangsforholdene skal opretholdes i så stort et omfang, at brugen af området ikke forringes væsentligt, står der i udkastet.

Sådan kan Kattegat-motorvejens tilslutning til E45 ved Stilling udformes: Visualisering: Cowi

Vejdirektoratet har fået besked på at undersøge en Kattegatforbindelse med både biler og jernbane.

I Østjylland kommer jernbane og motorvej til at løbe parallelt frem til et område øst for Tranbjerg og nord for Landevejen.

Herfra føres motorvejen frem til Aarhus Syd-motorvejen og E45. Jernbanen føres frem til den jyske længdebane i Hasselager.

Alternativet er at anlægge en motorvej fra Solbjerg til Stilling.

Annonce

Gennem bevaringsværdig natur

Fra motorvej og jernbane rammer Aarhus Kommune øst for Ask, til de forbinder sig med E45  og længdebane, går de mange kilometer asfalt og stål gennem et landskab med bevaringsværdig natur, fortidsminder, landsbyer, enkeltstående bygninger og meget andet, der skal tages hensyn til.

Kortet viser, hvordan korridoren, hvori både motorvej og jernbane skal løbe, kommer ind i Aarhus Kommune ved Ask. Hvor motorvejen skal sluttes til E45, er endnu ikke bestemt. Cowi undersøger motorvejs-forløb til både Stilling og Aarhus Syd. En jernbane kan møde den jyske længdebane ved Hasselager. Visualisering: Cowi

Allerede ved Ask er der udfordringer: Her "forventes et større sammenhængende naturområde med både eng,  mose og vandhul at blive inddraget helt eller delvist", skriver Cowi.

Motorvej og jernbane kommer også til at gøre kål på en række arealer med skov.

"En mulig linjeføring i korridoren forventes at skulle inddrage 10 hektar fredsskov og forløbe igennem Ravnskov Skov, står der i udkastet.

Annonce

Skov skæres midt over

De fleste berørte skovområder er små og kan erstattes af nyplantet skov andre steder.  Anderledes alvorligt er det fat med Ravnskov Skov, der bliver skåret midt over.

Flere steder kommer motorvej og jernbane så tæt på boligområder, at beboerne der vil blive udsat for en væsentlig påvirkning af støj.

Støjgenerne kan dog mindskes ved at etablere støjskærme og jordvolde eller delvis nedgravning af vej og jernbane.

Det var oprindeligt planen, at forundersøgelsen af den faste forbindelse af Kattegatforbindelsen skulle have været færdig om godt en  måned, nemlig ved årsskiftet 2021-2022. Nu er den udskudt til foråret 2022.

Forklaringen er sommerens aftale "Infrastrukturplan 2035", der rummer en række projekter, som kan få betydning for trafikken på Kattegatforbindelsen. Derfor har Transportministeriet besluttet, at trafikgrundlaget skal genberegnes, og det forsinker forundersøgelsen nogle måneder.


Annonce
Erhverv For abonnenter

Dyre gaspriser, dyre importvarer og kundernes ønske om billige blomster gør det svært at drive forretning

Danmark

Torsdagens coronatal:overblikket over epidemiens udvikling

Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

38-årig mand overfaldet og forsøgt bortført ved sit hjem på Chr. M. Østergaards Vej: Nu er endnu en mand sigtet i sagen

Horsens For abonnenter

Spejdere har nu købt omstridt grund ved Nørrestrand: - Det er en kæmpe lettelse

Brædstrup

Slut med rekorder: Færre besøgte Den Genfundne Bro sidste år

Horsens For abonnenter

15 boliger har skiftet hænder denne uge - se listen her

For abonnenter

Effektiv fidus til at undgå tårnhøje el- og gaspriser: Folk køber brændeovne og bygger skorstene i hobetal

Horsens

Granvoksne mænd med potente småbiler: Vi mødes til ræs hver uge

AC Horsens For abonnenter

Nu må AC Horsens, Horsens Kommune og DBU tage sig sammen og tale sammen, før det bliver pinligt

Erhverv

Fra en specialitet til en anden - ny butik åbner i det tidligere Bronuts

Hedensted For abonnenter

Ny pasnings-model bekymrer forældre: Er det forsvarligt, at pædagoger kører rundt med vores børn i store busser?

For første gang i to år: Storm rammer Danmark

Debat

Tidligere AC Horsens-formand: Få lavet en løsning, så sponsorloungen igen kan anvendes til det, den er bygget til

AC Horsens For abonnenter

AC Horsens har mere eller mindre lukket transfervinduet: Disse to punkter gør cheftræneren tilfreds med udbyttet

Hedensted

Kok fra Kolding skal drive sognegården videre

Annonce