Brande: Ikast-Brande Kommunes teknik- og stabsdirektør, Kenneth Jensen, indstiller, at der fra kommunens side stilles krav til udstykkeren af området vest for Hyvildvej, erhvervsmæglerfirmaet Halberg-Olsen, om at selskabet skal bidrage med 50 procent af omkostningerne til etablering af en rundkørsel på Hyvildvej i Brande.
På sit seneste møde besluttede kommunens udviklings- og erhvervsudvalg at igangsætte lokalplanlægning for området.
Der er lagt op til, at der kan etableres 209 nye boliger fordelt på 30 åben lav boliger og 179 tæt lav boliger, heraf 123 trippelhuse og 56 dobbelthuse. Der vil på sigt være mulighed for at forlænge fordelingsvejen mod vest til kommende boligområder der.
På østsiden af Hyvildvej er der allerede vedtaget en lokalplan, der rummer ca. 100 til 110 boliger. Her er fordelingen en tredjedel fritliggende enfamilieboliger og to tredjedele dobbelthuse og rækkehuse. Også her vil der være mulighed for at forlænge fordelingsvejen mod øst til det kommende boligområde Christiansminde.
De to udstykninger er i strukturplanen for Brande Syd planlagt at udmunde i en rundkørsel, hvorved der opnås en god og sikker trafikafvikling. Rundkørslen dimensioneres, så den også tager højde for trafikken på den fordelingsvej, der på sigt kan komme mellem Nordlundvej og Hyvildvej.
Den sikreste løsning
Som vejmyndighed har kommunen ifølge vejloven mulighed for at stille krav om, at en offentlig vej ombygges, når det skønnes trafikalt nødvendigt.
Ved nyanlæg kan det af hensyn til trafiksikkerheden ikke anbefales at etablere et firebenet kryds. Analyser viser, at der sker flere uheld i firebenede kryds i forhold til T-kryds. Dette gælder også, hvis der etableres to T-kryds i stedet for et firebenet kryds. Teknik og Miljø vurderer på baggrund af vejreglernes anbefalinger, at der ikke kan gives adgangstilladelse til et firebenet kryds og det er derfor nødvendigt enten at signalregulere krydset eller etablere en rundkørsel, hvis der skal sikres en god og sikker trafikafvikling til gavn for de nye boligområder.
Krydset er placeret på grænsen mellem by og land. En rundkørsel vurderes som værende den bedste løsning, da en signalregulering vil betyde generende ventetider i trafiksvage perioder. Dette kan medføre manglende respekt for signalreguleringen, og der vil som følge heraf kunne opstå farlige situationer. En rundkørsel vil sikre en glidende trafikafvikling og er en fordel, hvor der må forventes at være en del svingende trafik. Rundkørslen vil samtidig kunne være en fin markering af "porten" til Brande.
Deles 50-50
Forslaget, som udviklings- og erhvervsudvalget skal tage stilling til på sit møde onsdag, er, at der i forbindelse med adgangstilladelsen for byggemodningen vest for Hyvildvej stilles krav om, at erhvervsmæglerfirmaet Halberg-Olsen skal afholde 50 procent af omkostningerne til rundkørslen. Forslaget begrundes med, at det er de to boligområder på hver sin side af Hyvildvej, der er årsag til behovet for at etablere en trafikforanstaltning. Den anden halvdel af udgifterne til rundkørslen er indregnet i byggemodningen af den kommunale udstykning på østsiden. Omkostningerne til at anlægge rundkørslen anslås at ville løbe op i 3,65 mio. kr. ekskl. moms.