Annonce
Horsens

Ringvejsplaner vedtaget i udvalg: Bøghsgade holdes åben som eneste sidevej

Politikerne i plan- og miljøudvalget har besluttet at sende den endelige plan for Langmarksvej som nordlig ringvej i offentlig høring. Ifølge planen bliver Bøghsgade - trods beboernes protester - holdt åben som den eneste sydlige sidevej ud mod Langmarksvej. Arkivfoto: Søren E. Alwan

Politikerne i plan- og miljøudvalget har vedtaget at sende planerne om at gøre Langmarksvej til ringvej i endelig høring. Beboere fra Bøghsgade fik ikke noget ud af deres protester.

Annonce

Horsens: Når Langmarksvej skal opgraderes til nordlig ringvej rundt om Horsens, bliver Bøghsgade holdt åben som den eneste af sidevejene på den sydlige side af den nye ringvej.

Det har politikerne i kommunens plan- og miljøudvalg besluttet på udvalgsmødet tirsdag, og planerne bliver nu sendt i høring.

Utilfredse beboere på Bøghsgade har ellers forsøgt at forhindre, at deres gade som den eneste skal holdes åben og dermed tage - forventet - en del ekstra trafik og dertil bruges som ambulancevej. Beboerne har foreslået flere forskellige løsninger, som de mener vil afhjælpe de store gener, de mener, ringvejsprojektet vil udsætte dem for.

Og beboernes bekymringer er blevet hørt, selvom beslutningen ikke bliver ændret, understreger udvalgsformand Martin Ravn (V).

- Vi har lyttet til de bekymrede beboere på Bøghsgade, og vi har bedt forvaltningen regne forskellige scenarier igennem igen - bl.a. hvordan det ville se ud, hvis vi valgte at holde Frydsvej åben. Vi har også kigget på en løsning med at lukke en del af Bøghsgade, men vi må konstatere, at den bedste løsning er den, der nu er vedtaget - nemlig at vi lukker alle sideveje på sydsiden af Langmarksvej undtagen Bøghsgade, siger Martin Ravn.

Vi bliver nødt til at sige, at der altid vil være mennesker, der er utilfredse, når vi tager den her slags beslutninger. Men sådan vil det være i en proces. Konsekvensen af at gøre det bedre for mange er desværre, at nogle bliver ramt, og i det her tilfælde er det beboerne på Bøghsgade.

Martin Ravn (V), formand plan- og miljøudvalget

Den nordlige ringvej

Allan Lyng Hansen, afdelingschef i affald og trafik ved Horsens Kommune, præsenterede 27. november forvaltningens bud på en nordlig ringvejsløsning på Langmarksvej.Det skete på et borgermøde i Insero Atrium med flere end 300 beboere fra nærområdet som deltagere.

Ringvejen indbefatter lukning af 16 veje op mod Langmarksvej. Bøghsgade er tænkt som eneste gennemkørselsvej til Sundvej. Ringvejen skal blandt andet dæmpe trafikken igennem midtbyen - særligt Nørregade - markant.

Siden mødet i Atrium har der været en forhøringsfase, som har resulteret i 52 forhøringssvar til kommunen. De er nu blevet gennemgået af forvaltningen, og politikerne i plan- og miljøudvalget har besluttet at sende en plan for projektet, der er en de af Trafik 2030, i høring.

Senere på foråret er det planen, at ringvejs-projektet skal endelig vedtages i byrådet.

Ringvejsprojektet er efter de foreløbige planer færdigt i 2022.

Der er i alt afsat 45 millioner kroner til projektet.

Annonce

Beboere inviteres til møde

Beslutningen om, hvordan trafikken skal forløbe omkring den nordlige ringvej, skulle have været taget på det det seneste udvalgsmøde i februar. Men dengang valgte politikerne at sende planerne tilbage til forvaltningen for at få dem regnet igennem en ekstra gang. I forbindelse med en for-høring om projektet før jul kom der 52 høringssvar til politikerne med bemærkninger, indsigelser og ideer til projektet. Og de forslag skulle regnes grundigt igennem, mente politikerne, som altså udskød sagen til marts-mødet.

- Det har ligget os meget på sinde at undersøge alle muligheder, så vi kunne træffe en beslutning på et ordentligt grundlag. Det mener vi, at vi kan nu, siger Martin Ravn.

Han er klar over, at beboerne i Bøghsgade formentlig vil være skuffede over, at der - trods indsigelser og en ihærdig indsats fra deres side - ikke bliver ændret noget for deres vedkommende.

- Vi bliver nødt til at sige, at der altid vil være mennesker, der er utilfredse, når vi tager den her slags beslutninger. Men sådan vil det være i en proces. Konsekvensen af at gøre det bedre for mange er desværre, at nogle bliver ramt, og i det her tilfælde er det beboerne på Bøghsgade, siger Martin Ravn, som understreger, at beboerne i Bøghsgade nu skal inddrages, for at kommunen kan finde de trafikdæmpende foranstaltninger, der giver mest mening i gaden.

Udvalgsformanden oplyser, at en arbejdsgruppe af beboere i Bøghsgade er blevet inviteret til et møde med kommunen i begyndelsen af april for at diskutere, hvad der skal ske på gaden.

- Og herefter vil vi samle op på, om der er behov for et egentligt borgermøde, siger Martin Ravn, som understreger, at der skal laves fartdæmpning på Bøghsgade.

- Men det skal samtidig også være muligt for ambulancer at komme igennem gaden, når den er ambulancevej, så vi skal have kigget på, hvordan det kan kombineres, siger han.

Annonce

Undersøger mulighed for tunnel

Kun på et enkelt punkt afveg politikerne i udvalget fra den indstilling, som forvaltningen er kommet med efter at have gennemgået de mange høringssvar om ringvejen.

Det handler om Otte Ruds Vej, som ifølge forvaltningens indstilling skal lukkes ud mod Egebjergvej.

- Men vi vælger at gøre den lukning midlertidig i første omgang. Der er nemlig kommet flere høringssvar på, at det kan være et problem for beboerne at komme ud fra området om vinteren, når det er glat, hvis man ikke kan køre ud på Egebjergvej. Derfor vil vi undersøge, om der er et problem, før vi eventuelt gør lukningen permanent, siger Martin Ravn.

I høringssvarene er der også kommet flere forslag til politikerne om at se på, om der er mulighed for at lave en forgængertunnel ved Forum Horsens ud over den, der allerede tidligere har været foreslået ved Bakkesvinget.

- Det er ikke med i budgettet for opgraderingen, men vi skal undersøge, om der er økonomisk mulighed for, at det bliver en del af projektet fremadrettet, siger Martin Ravn.

I alt er der afsat 45 millioner kroner til opgraderingen af Langmarksvej, som er en del af Trafik 2030-planen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Vi er i kamp mod uret!

Debat

Hvor blev lyrikken af?

Annonce