Annonce
Horsens

Restaurantchef: Trods landsdækkende shitstorm og kædelukninger er vi her heldigvis endnu

Foto: Morten Pape

Jensens Bøfhus i Horsens runder 25 år. Grønne tal dominerer stadig i den lokale kæderestaurant på Åboulevarden - en vigtig pointe oven på nedskæringer i kæderegi, lukninger og shitstorm, siger stedets restaurantchef, Daniel Sonny Sørensen.

Horsens: I den oprindelige toldbod, på Jensens Bøfhus i Horsens, er man i gang med at gøre klar til dagens rykind af gæster.

Det virker stabilt, når man gør entré på stedet - samme rutiner - samme procedurer fra man kommer, til man går; frokostbøffer, salatbar, rejecocktails og bananaspilt.

Men gennem årene er det gået både op og ned for Jensens Bøfhus-kæden, og det har påvirket den lokale Horsens-afdeling på Åboulevarden, der 16. december kan se tilbage på 25 år som restaurant i byen med gennemgående grønne tal på bundlinjen, lyder meldingen fra stedets restaurantchef, Daniel Sonny Sørensen.

- Selvom vi i Horsens ikke har haft økonomiske problemer, skaber det uro, når koncernen overordnet set står med store udfordringer - senest et gennemgribende underskud, hvor man i år har lukket en række restauranter.

- Men her i Horsens leverer vi fortsat varen. Det har trods alt givet den fornødne ro for mig og mit team til at kunne koncentrere os om det vigtigste i vores hverdag - at give kunderne en god oplevelse, siger Daniel Sonny Sørensen.

Annonce

Når vi spørger, om folk er tilfredse, giver det lynhurtigt en fornemmelse af, om vi leverer varen. Og så er vi tilbage til glæden ved at skabe glæde.

Daniel Sonny Sørensen
Jensens Bøfhus på Åboulevarden runder 16. december 25 år - 25 år med op- og nedture i kæderegi - men lokalt har man hele vejen leveret plus på kontoen, fortæller stedets restaurantchef Daniel Sonny Sørensen. Foto: Morten Pape

Dna for alle

Daniel Sonny Sørensen, der er fra Lund, har været en del af den lokale restaurant, siden han var 17 år og her blev ansat som opvasker i restauranten.

I dag er han 30 år, uddannet bankrådgiver og har arbejdet som sådan i København i tre år, inden han fik "hjemve" og søgte tilbage til Jensens Bøfhus i Horsens. Her blev han ansat ind i samme stilling, som han forlod - som chefvært i restauranten.

I maj sidste år blev han tilbudt stillingen som restaurantchef.

- Det er stedets dna med hurtige deadlines og rummelighed, der tiltaler mig. Her er plads til alle fra børnefamilier, folk i arbejdstøj til selskaber og festklædte mennesker samt veninderne, der gerne vil hyggesludre i to til tre timer. Og så er der ikke langt mellem smilene, siger Daniel Sonny Sørensen.

- Det tilsammen er indbegrebet af Jensens Bøfhus. Her er virkelig plads til alle, og det passer bare rigtigt godt til Horsens. Her er et afslappet miljø, og det er noget, mange kan lide. Sådan har det altid været, siger Daniel Sonny Sørensen, ligesom menuerne bananasplit, rejecocktail og hitmageren frokostbøffen, ifølge restaurantchefen, heller aldrig går af mode, forklarer han.

Frokostbøffen med råstegte kartofler er, ifølge restaurantchefen, stadig et af de største hits blandt gæsterne. Foto: Morten Pape

Kom igennem hårde år

Det har dog været ved at gå helt galt for kæden, understreger Daniel Sonny Sørensen, da man for år tilbage troede, at vejen frem var total fornyelse.

- Heldigvis er det fortid nu. For det, folk i virkeligheden gerne vil have, er det velkendte - og inden for de rammer, kan vi så forny os - blandt andet i måden, vi præsenterer produkterne på, siger Daniel Sonny Sørensen.

Også kædens shitstorm på de sociale medier i 2014, husker han tydeligt. Her fik Jensens Bøfhus rettens ord for, at en lokal fiskehal og restaurant i Sæby ikke måtte bruge "Jensens" som sit varemærke og skulle betale 200.000 kroner til Jensens Bøfhus for krænkelse af varemærkerettigheder.

- Det udløste megen vrede på de sociale medier, og fra den ene dag til den anden gik døren bare ikke så ofte længere. Det var rigtigt hårdt og frustrerende. Vi var ramt, omend vi lokalt jo naturligvis ikke var involveret. Efter en periode begyndte det igen at vende, og vi kunne ånde lettet op, fortæller Daniel Sonny Sørensen.

I dag lever stedet atter højt på kundeniveauet med en især fyldt restaurant hen over weekenderne.

- 65 procent af vores kunder er stamgæster. Det er vi ret stolte af, siger Daniel Sonny Sørensen.

- Men i bund og grund har vi jo også ret fair priser, og så er vi faktisk også ret rare herinde, 35 engagerede ansatte, lyder det fra restaurantchefen med et smil.

I 2015 blev tilfredshedsgarantien, der i dag hedder " God bøf eller gratis" indført. Den del, håber Daniel Sonny Sørensen, er kommet for at blive.

- Når vi spørger, om folk er tilfredse, giver det lynhurtigt en fornemmelse af, om vi leverer varen. Og så er vi tilbage til glæden ved at skabe glæde - de gode oplevelser, siger Daniel Sonny Sørensen.

Sommeren er generelt stedets højsæson sammen med julemåneden, som man også som tidligere år, ifølge Daniel Sonny Sørensen, forventer leverer godt og grønt i budgetterne.

Stedets jubilæum blev markeret i november med særlige rabatter på børneretter.

Plads til at være og hyggelige rammer er blandt stedets fokuspunkter. Foto: Morten Pape
Specielt i weekenderne løber personalet ekstra hurtigt - her er der fortsat godt fyldt op med gæster - året rundt, forklarer Daniel Sonny Sørensen. Foto: Morten Pape
25 år efter åbningsdagen kører det fortsat godt for Jensens Bøfhus på Åboulevarden 129, der ligger i byningerne for byens tidligere toldbod. Foto: Morten Pape
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Nu burde det være forbudt at nøjes med at lave korte uddannelsesaftaler

Læserbrev: Når man har fået en læreplads og klaret prøvetiden, får man en uddannelse, hvis man da ikke dummer sig gevaldigt undervejs eller dumper til svendeprøven. Sådan var det altid i de gode gamle dage, da en mester var en mester og tog ansvar for, at unge mennesker blev uddannet i byggefagene. Den slags mestre findes der heldigvis stadig en stor del af. Men der er altså også mange af de andre. Det er især dem med de større og større biler, der råber op om, at lærlinge er alt for dyre. Det er de samme mestre, der klynker over, at de ikke kan få folk nok og derfor må sige nej til opgaver. At de to synspunkter i den grad strider mod hinanden, er åbenbart ikke gået op for dem. Men uden nye svende i fremtiden bliver det jo endnu sværere at skaffe arbejdskraft nok. Alligevel er det den slags mestre, der tager en lærling på en kort lærekontrakt for så at skifte ham/hende ud med en anden, når praktikperioden er gået. Det kan være forståeligt i perioder med lav beskæftigelse, at mestre kan føle sig presset til at tage en lærling, som der måske ikke rigtig er plads til i virksomheden. Men lige nu, midt i en højkonjunktur med noget nær fuld beskæftigelse, gang i alle hjul og sorte tal på langt de fleste bundlinjer, burde det være forbudt at nøjes med at lave korte uddannelsesaftaler. En undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut har påvist, at de korte praktikaftaler skaber usikkerhed hos lærlingen og kan betyde en noget diffus uddannelse, fordi det langtfra er altid, praktiksted nummer to helt ved, hvad praktiksted nummer et har uddannet det unge menneske i. Selv i de tilfælde, hvor en kort praktikaftale virker som en forlænget prøvetid, og praktikken udvides til at omfatte hele forløbet i samme virksomhed, kan den korte uddannelsesaftale have negative følger, fordi den skaber usikkerhed. Nogle gange så stor, at lærlingen helt opgiver uddannelsen, når det nu er så svært at få en rigtig læreplads. Også derfor mener vi, de korte uddannelsesaftaler bør afskaffes. Tre måneders prøvetid må være nok til at finde ud af, om et ansættelsesforhold er rigtigt eller forkert. Indfør til gengæld gerne en uddannelsesbonus i vores næste overenskomst - altså en præmie til mestre for at uddanne til faget. Men kun for et helt og fuldt uddannelsesforløb. Vel vidende at en bonus måske ikke er nok, kunne det være fint, om man på alle uddannelser siger, som det allerede nu er tilfældet inden for malerfaget: En enkelt kort praktikaftale er maksimum - derefter er det fast arbejde resten af uddannelsen. For en uddannelse stykket sammen udelukkende af korte uddannelsesaftaler har sjældent samme kvalitet som et helt sammenhængende uddannelsesforløb.

Annonce