Annonce
Horsens

Restaurantchef: Trods landsdækkende shitstorm og kædelukninger er vi her heldigvis endnu

Foto: Morten Pape

Jensens Bøfhus i Horsens runder 25 år. Grønne tal dominerer stadig i den lokale kæderestaurant på Åboulevarden - en vigtig pointe oven på nedskæringer i kæderegi, lukninger og shitstorm, siger stedets restaurantchef, Daniel Sonny Sørensen.

Horsens: I den oprindelige toldbod, på Jensens Bøfhus i Horsens, er man i gang med at gøre klar til dagens rykind af gæster.

Det virker stabilt, når man gør entré på stedet - samme rutiner - samme procedurer fra man kommer, til man går; frokostbøffer, salatbar, rejecocktails og bananaspilt.

Men gennem årene er det gået både op og ned for Jensens Bøfhus-kæden, og det har påvirket den lokale Horsens-afdeling på Åboulevarden, der 16. december kan se tilbage på 25 år som restaurant i byen med gennemgående grønne tal på bundlinjen, lyder meldingen fra stedets restaurantchef, Daniel Sonny Sørensen.

- Selvom vi i Horsens ikke har haft økonomiske problemer, skaber det uro, når koncernen overordnet set står med store udfordringer - senest et gennemgribende underskud, hvor man i år har lukket en række restauranter.

- Men her i Horsens leverer vi fortsat varen. Det har trods alt givet den fornødne ro for mig og mit team til at kunne koncentrere os om det vigtigste i vores hverdag - at give kunderne en god oplevelse, siger Daniel Sonny Sørensen.

Annonce

Når vi spørger, om folk er tilfredse, giver det lynhurtigt en fornemmelse af, om vi leverer varen. Og så er vi tilbage til glæden ved at skabe glæde.

Daniel Sonny Sørensen
Jensens Bøfhus på Åboulevarden runder 16. december 25 år - 25 år med op- og nedture i kæderegi - men lokalt har man hele vejen leveret plus på kontoen, fortæller stedets restaurantchef Daniel Sonny Sørensen. Foto: Morten Pape

Dna for alle

Daniel Sonny Sørensen, der er fra Lund, har været en del af den lokale restaurant, siden han var 17 år og her blev ansat som opvasker i restauranten.

I dag er han 30 år, uddannet bankrådgiver og har arbejdet som sådan i København i tre år, inden han fik "hjemve" og søgte tilbage til Jensens Bøfhus i Horsens. Her blev han ansat ind i samme stilling, som han forlod - som chefvært i restauranten.

I maj sidste år blev han tilbudt stillingen som restaurantchef.

- Det er stedets dna med hurtige deadlines og rummelighed, der tiltaler mig. Her er plads til alle fra børnefamilier, folk i arbejdstøj til selskaber og festklædte mennesker samt veninderne, der gerne vil hyggesludre i to til tre timer. Og så er der ikke langt mellem smilene, siger Daniel Sonny Sørensen.

- Det tilsammen er indbegrebet af Jensens Bøfhus. Her er virkelig plads til alle, og det passer bare rigtigt godt til Horsens. Her er et afslappet miljø, og det er noget, mange kan lide. Sådan har det altid været, siger Daniel Sonny Sørensen, ligesom menuerne bananasplit, rejecocktail og hitmageren frokostbøffen, ifølge restaurantchefen, heller aldrig går af mode, forklarer han.

Frokostbøffen med råstegte kartofler er, ifølge restaurantchefen, stadig et af de største hits blandt gæsterne. Foto: Morten Pape

Kom igennem hårde år

Det har dog været ved at gå helt galt for kæden, understreger Daniel Sonny Sørensen, da man for år tilbage troede, at vejen frem var total fornyelse.

- Heldigvis er det fortid nu. For det, folk i virkeligheden gerne vil have, er det velkendte - og inden for de rammer, kan vi så forny os - blandt andet i måden, vi præsenterer produkterne på, siger Daniel Sonny Sørensen.

Også kædens shitstorm på de sociale medier i 2014, husker han tydeligt. Her fik Jensens Bøfhus rettens ord for, at en lokal fiskehal og restaurant i Sæby ikke måtte bruge "Jensens" som sit varemærke og skulle betale 200.000 kroner til Jensens Bøfhus for krænkelse af varemærkerettigheder.

- Det udløste megen vrede på de sociale medier, og fra den ene dag til den anden gik døren bare ikke så ofte længere. Det var rigtigt hårdt og frustrerende. Vi var ramt, omend vi lokalt jo naturligvis ikke var involveret. Efter en periode begyndte det igen at vende, og vi kunne ånde lettet op, fortæller Daniel Sonny Sørensen.

I dag lever stedet atter højt på kundeniveauet med en især fyldt restaurant hen over weekenderne.

- 65 procent af vores kunder er stamgæster. Det er vi ret stolte af, siger Daniel Sonny Sørensen.

- Men i bund og grund har vi jo også ret fair priser, og så er vi faktisk også ret rare herinde, 35 engagerede ansatte, lyder det fra restaurantchefen med et smil.

I 2015 blev tilfredshedsgarantien, der i dag hedder " God bøf eller gratis" indført. Den del, håber Daniel Sonny Sørensen, er kommet for at blive.

- Når vi spørger, om folk er tilfredse, giver det lynhurtigt en fornemmelse af, om vi leverer varen. Og så er vi tilbage til glæden ved at skabe glæde - de gode oplevelser, siger Daniel Sonny Sørensen.

Sommeren er generelt stedets højsæson sammen med julemåneden, som man også som tidligere år, ifølge Daniel Sonny Sørensen, forventer leverer godt og grønt i budgetterne.

Stedets jubilæum blev markeret i november med særlige rabatter på børneretter.

Plads til at være og hyggelige rammer er blandt stedets fokuspunkter. Foto: Morten Pape
Specielt i weekenderne løber personalet ekstra hurtigt - her er der fortsat godt fyldt op med gæster - året rundt, forklarer Daniel Sonny Sørensen. Foto: Morten Pape
25 år efter åbningsdagen kører det fortsat godt for Jensens Bøfhus på Åboulevarden 129, der ligger i byningerne for byens tidligere toldbod. Foto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Der er alt for mange ludomaner

Kampen mod cigaret-reklamer har ikke været forgæves. Det har givet gode resultater i kampen mod den usunde tobak. Nu er tiden inde til endnu en kamp, nemlig reklamerne mod spil. Der er alt for mange ludomaner. Det er lige så ødelæggende som tobakken. Mange er lette at friste, og det vrimler med reklamer for alle slags spil. Jeg ser det ikke som noget problem, når Brian Laudrup står frem og fortæller om sine afgørende mål. Men når det ene almindelige menneske efter det andet sidder og fortæller omverdenen om de gevinster, de har vundet, er det et helt andet problem. Hvis de virkelig vandt så meget, som de fortæller om, ville spilselskabet være konkurs for længst, og det ville ikke have penge til at betale for tv-reklamerne. Når de alligevel laver den type reklamer, er det selvfølgelig, fordi der er svage sjæle, der kan blive fristet. Når man ser reklamer, tænker mange: "Tænk, hvis det var mig. Jeg vil også gerne en tur sydpå". Det er bare så sjældent, det lykkes. Jeg kan sagtens lade mig friste til at købe en lottokupon eller kaste mig over et skud på Oddset, men her oplever jeg virkeligheden. Det er bare så lidt, der kommer i gevinst, og som regel en del mindre, end jeg har spillet for. Oddset er et videnspil, så her er man selv ude om det, men det er sjældent, man rammer odds 116 med gevinst, som de taler om i reklamerne. Der kan være ganske muntre reklamer undervejs, men de har kun ét formål: At skaffe nye kunder i fælden. Jeg har ondt af de familier, der får deres økonomi ødelagt af ludomaner. Det er så fristende. Man skal huske på, at spilselskaberne tjener styrtende med penge, og taberne er os, der køber lotto-kuponerne. Danmark har en gruppe af ludomaner. Vi har ikke brug for engelske tilstande, hvor fodboldmillionærer har spillet hele deres formue op i en naiv tro på, at der var penge at hente i selskaberne. Sæt ind over for reklamerne. Vi har ikke brug for flere ludomaner.

Hedensted For abonnenter

Tilsynssag: Når man ender i denne situation, er der selvfølgelig noget, man ville ønske, at man havde gjort anderledes

Annonce