Annonce
Læserbrev

Replik om dommedagsprofetier: Hvad med et bevis?

Uffe Lindum.

Læserbrev: Kunne Amalie Collatz i Barrit, medlem af DSU, ikke overtales til lige at fremlægge bevis for, at de politisk korrekte påstande i hendes meget lange (i avisen 30. november) nu også er korrekte i forhold til den naturvidenskab, som klimaet er udslag af?

Det er ligesom lidt småt at slå om sig med dommedagsprofetier, hvis deres indhold ligner rent retorisk lamperøg. Det håndværk kan man overlade astrologer og spåkællinger, men Amalie Collatz synes ej heller opmærksom på, at der nu engang er forskel på sandsigeri og naturvidenskab.

Altså venligst: beviser på bordet, og hvis det ikke lader sig gøre, hvordan så med lidt omtanke, før næste verbale flodbølge sættes i gang?

”Ingen er så uvederhæftige som ophavsmænd til indiskutable sandheder”, som en af aforistikeren, overlæge dr. med. Jens Bangs oneliners lyder...

Annonce
Altså venligst: beviser på bordet, og hvis det ikke lader sig gøre, hvordan så med lidt omtanke, før næste verbale flodbølge sættes i gang?
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Der er alt for mange ludomaner

Kampen mod cigaret-reklamer har ikke været forgæves. Det har givet gode resultater i kampen mod den usunde tobak. Nu er tiden inde til endnu en kamp, nemlig reklamerne mod spil. Der er alt for mange ludomaner. Det er lige så ødelæggende som tobakken. Mange er lette at friste, og det vrimler med reklamer for alle slags spil. Jeg ser det ikke som noget problem, når Brian Laudrup står frem og fortæller om sine afgørende mål. Men når det ene almindelige menneske efter det andet sidder og fortæller omverdenen om de gevinster, de har vundet, er det et helt andet problem. Hvis de virkelig vandt så meget, som de fortæller om, ville spilselskabet være konkurs for længst, og det ville ikke have penge til at betale for tv-reklamerne. Når de alligevel laver den type reklamer, er det selvfølgelig, fordi der er svage sjæle, der kan blive fristet. Når man ser reklamer, tænker mange: "Tænk, hvis det var mig. Jeg vil også gerne en tur sydpå". Det er bare så sjældent, det lykkes. Jeg kan sagtens lade mig friste til at købe en lottokupon eller kaste mig over et skud på Oddset, men her oplever jeg virkeligheden. Det er bare så lidt, der kommer i gevinst, og som regel en del mindre, end jeg har spillet for. Oddset er et videnspil, så her er man selv ude om det, men det er sjældent, man rammer odds 116 med gevinst, som de taler om i reklamerne. Der kan være ganske muntre reklamer undervejs, men de har kun ét formål: At skaffe nye kunder i fælden. Jeg har ondt af de familier, der får deres økonomi ødelagt af ludomaner. Det er så fristende. Man skal huske på, at spilselskaberne tjener styrtende med penge, og taberne er os, der køber lotto-kuponerne. Danmark har en gruppe af ludomaner. Vi har ikke brug for engelske tilstande, hvor fodboldmillionærer har spillet hele deres formue op i en naiv tro på, at der var penge at hente i selskaberne. Sæt ind over for reklamerne. Vi har ikke brug for flere ludomaner.

Annonce