Annonce
Debat

Replik: Naturen i Bygholm Ådal kommer før tung lastbilstransport

Esben Hedeager. Arkivfoto: Morten Pape

Læserbrev. Forleden beskrev Jakob Bille fra Liberal Alliance i Horsens Folkeblad, hvorfor han som medlem af Horsens Byråd bakker op om den planlagte vej til tung transport, der skal løbe fra motorvejen tværs gennem naturområdet i Bygholm Ådal til det nye DSV-logistikcenter nær Lund (læserbrevet "Erhvervsvenlighed, infrastruktur, børn og spejdere må ikke smides "under bussen", red.)

Marcus Knuth. Pressefoto

Vi Konservative er ikke imod en vej til DSV, men mener ikke, at vi kan byde Natura 2000-området ikke at blive hørt.

Derfor vil vi have udført en Natura 2000-konsekvensanalyse, inden arbejdet sættes i gang. '

Vi mener nemlig, at den nye vej vil påføre uopretteligt skade på den unikke fauna i Bygholm Ådal og Nature 2000-området, der ligger blot 75 meter fra vejen, som i de senere år sågar er blevet hjemsted for oddere og andre truede dyrearter.

Vi mener, der må være grænser for, hvor meget vores lokale natur skal ødelægges, når vi udvider erhvervsområder i kommunen.

For selvfølgelig kan erhvervsudvikling og bevarelse af natur gå hånd i hånd. Der er flere alternativer til vejføringer til det nye DSV-logistikcenter, der ikke kommer til at løbe klos op ad det beskyttede naturområde.

Vi ved i Det Konservative Folkeparti, at hvor der er vilje, er der vej, hvis vi skal citere en meget berømt horsensianer.

Vi håber, at Socialdemokratiet og Liberal Alliance har vilje til at tilgodese naturen. Hvis de har det, så vil disse partier også kræve en Natura 2000-konsekvensanalyse, som afdækker, om byggeriet af vejen og broen over ådalen skader naturen. De vil dermed finde den rigtige vej - også selvom de skal "grave" lidt længere.

Vi Konservative her fra Horsens fortsætter vores arbejde på en fornuftig løsning, der ikke placerer en motorvejsafkørsel til tung transport tværs gennem en af Østjyllands absolutte naturperler.


Selvfølgelig kan der laves en vejføring, der servicerer DSV uden at ødelægge vores unikke natur.

Esben Hedeager og Marcus Knuth


Vi bliver ved med at løfte problemstillingen i såvel Folketinget som lokalt i byrådet - for selvfølgelig kan der laves en vejføring, der servicerer DSV uden at ødelægge vores unikke natur.

Vi er glade for at læse, at Jakob Bille fra Liberal Alliance trods alt "ønsker at passe på vores vilde og uberørte natur i Horsens Kommune". Vi håber derfor på et fælles besøg i Bygholm Ådal, så vi kan vise den unikke natur frem og tage en snak om, hvad vi i fællesskab kan gøre for at udvikle erhverv hånd i hånd med naturens interesser.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Billetkrav, indhegning og mange tusind færre gæster i år

Erhverv

Det betyder de nye indrejseregler for grænsehandlen: Efter disse datoer kan du handle i Tyskland

Erhverv For abonnenter

God for 1,9 milliarder: Så meget tjente Michael Mortensen i 2020

Annonce