Annonce
Debat

Replik i brodebat: Læserbrevsskribenten har helt overset ventetid ved færgen

"Han har heller ikke taget højde for, at det tager en del tid, før man kommer af færgen, og at man derefter kommer til at køre mange kilometer i et færgetræk", skriver Torben Kejser, der hælder mere til Google Maps' tidsangivelse end Kraks. Arkivfoto: Axel Schütt
Annonce

Læserbrev: Næsten hver uge er der nye læserbreve mod Kattegatbroen.

Normalt er det uhåndgribelige ting som ødelæggelse af natur, inddragelse af god landbrugsjord, gener i forbindelse med bygning af broen og lignende, der bringes frem.

Derfor er det fint at fange en modstander af broen i direkte forkerte oplysninger som i læserbrevet onsdag 10. februar ("Bliver broen bygget, bliver det på et fundament af manipulation", red).

Her oplyses turen fra Rådhuspladsen i Aarhus til Rådhuspladsen i København med Molslinjen til 2 timer og 51 minutter.

Som en, der ofte bruger denne forbindelse for at komme til Sjælland, kommer det som en overraskelse, for så hurtigt er jeg da aldrig kommet over.

Det viser sig selvfølgelig, at det heller ikke passer. Læserbrevsskribenten har helt overset, at man skal være ved færgen mindst 15 minutter, før den sejler, og har heller ikke taget højde for, at det tager en del tid, før man kommer af færgen, og at man derefter kommer til at køre mange kilometer i et færgetræk.

Det viser sig da også, at bruger man rejseplanen fra Google Maps, er rejsetiden 3 timer og 24 minutter. Og så bliver tidsbesparelsen ved Kattegatbroen pludselig fordoblet fra en halv time til en time.

I et studie fra Kattegatforbindelsen vises tidsbesparelsen fra/til en række jyske byer. F.eks. Aalborg og Randers 1 time og 15 minutter, Aarhus 1 time og 10 minutter og Horsens 1 time.

Jeg kan henvise til Vejdirektoratets "En fast Kattegatforbindelse, Strategisk analyse, Rapport 545 - 2015".

En times besparelse var det, man fik ved åbningen af Storebæltsbroen - og den forbindelse er der vist ikke mange, der vil undvære i dag, selv om meningsmålinger i slutningen af 80'erne viste, at op mod 70 pct. var imod.

Storebæltsbroen genererer et årligt overskud på op mod tre mia. kr. hvilket vil give den en værdi på 100-200 mia. kr. En fantastisk investering, som nok ikke kan kopieres ved Kattegatbroen – men mindre kan også gøre det.


Under alle omstændigheder tror jeg på de beregninger, der laves, for man sætter naturligvis ikke så stort et byggeri i gang, uden at det er grundigt regnet igennem.

Torben Kejser


Under alle omstændigheder tror jeg på de beregninger, der laves, for man sætter naturligvis ikke så stort et byggeri i gang, uden at det er grundigt regnet igennem.

Også mere end et løst opslag på Krak.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

Butikkerne i Horsens om genåbning: Vi har aldrig været mere klar...

Coronavirus

Få overblikket: Sådan bliver genåbningen i din kommune

Sport For abonnenter

Fredag mødes AC og VB igen: Hvem har mest på spil? Få svaret her

Annonce