Annonce
Debat

Regionale busser er ved at køre i grøften

Kim Ruberg

På Kant: Om få måneder vil lille Peter og Pia i utallige lokale områder i Danmark stå i regn og blæst og forgæves vente på den bus, der skal køre dem til og fra skole. Og det samme gælder deres bedstemor, der blot for at komme til lægen ofte skal skifte mellem to-tre busser.

Og hvorfor? Fordi Slotsholmens embedsmænd i deres evindelige centraliseringsiver tvinger regionerne til at skære. Alene Region Midtjylland skal spare 60 mio. kroner på lokale busruter, der er forudsætningen for liv og udvikling i mange lokale samfund. Landsforeningen Danmark på Vippen er netop ved at færdiggøre en analyse af, hvilke faktorer der er vigtige for, at nye borgere skal flytte til de mindre byer, hvor en stor del af vores eksport kommer fra. Omkring 90 pct. anser det som vigtigt, at deres nye hjem ligger i eller tæt på en by med gode bus- og/eller togforbindelser.

Det er Slotsholmen nu ved at ødelægge muligheden for ved at gennemtvinge besparelser på nogle sølle millioner på lokale busruter. 'Sølle', fordi beløbet skal ses i sammenhæng med de omkring fem mia. kr., de samme lokale områder hvert år overfører til den kollektive trafik i hovedstaden, som Kaare Dybvad, MF, dokumenterer i bogen "Udkantsmyten".

Slotsholmslogik er altså, at Peter og Pias forældre skal aflevere milliarder til hovedstaden for, at busser og tog dér skal køre måske hvert 10. minut i stedet for hvert 12., mens deres børn og gamle forældre ikke kan få statsskattepenge til at komme i skole og til læge. Er velfærdssamfundet kun for udvalgte dele af Danmark?

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Hedensted For abonnenter

Tilsynssag: Når man ender i denne situation, er der selvfølgelig noget, man ville ønske, at man havde gjort anderledes

Læserbrev

Et elektrisk løbehjul er ikke legetøj

Læserbrev: Det’ sørme, det’ sandt - december! En tid for brunkager, Lucia-optog og ikke mindst julegaveindkøb. Vi giver gaverne med de bedste intentioner, men der er alligevel grund til at tygge en ekstra gang på småkagen, før vi trykker "køb" på hjemmesiden eller kører dankortet gennem maskinen nede i butikken. Det gælder særligt for en type af særdeles populære gaver. Et bredt flertal i Folketinget besluttede sidste år, at det fra 17. januar 2019 skulle være muligt at køre på elektriske løbehjul på cykelstierne. Det er en forsøgsordning, som mange har taget til sig, og mange børn ønsker sig brændende at komme lidt hurtigere til skole eller fritidsinteresser. Det elektriske løbehjul er et alternativt transporttilbud, som vi følger med stor opmærksomhed fra politisk side; netop fordi det fortsat er en forsøgsordning, som vi skal evaluere efter nytår. Forsøgsordningen har nu varet i knap et år, men jeg oplever, at der stadig er stor usikkerhed om reglerne for brugen af elektriske løbehjul. Føreren af det elektriske løbehjul skal køre på cykelstien - ikke på fortovet eller imod kørselsretningen på kørebanen, som nogle brugere åbenbart tror. Der må kun være én bruger på et løbehjul, og nej, man må selvfølgelig heller ikke køre i spirituspåvirket tilstand. Det gælder for alle vores transportmidler, og derfor er løbehjulet ingen undtagelse. Det fører mig til reglen, som man særligt i julegavesæsonen skal have for øje: Føreren af det elektriske løbehjul skal være fyldt 15 år. Hvis man ikke er 15 år, må man kun køre på det elektriske løbehjul, hvis en voksen ledsager overvåger kørslen. Hvis man ikke har en voksen med, er det kun tilladt at køre på særligt skiltede lege- og opholdsområder; og vel at mærke fortsat kun med en enkelt bruger på løbehjulet ad gangen. Som forælder, bedsteforælder eller søskende vil man gerne glæde sine nærmeste og give dem det, de ønsker sig, men hvis det i dette tilfælde er et elektrisk løbehjul, der skal bruges til at køre i skole, så gør man klogt i at foreslå alternative julegaver, for det er som nævnt ikke tilladt at køre alene på offentlig vej, før man er fyldt 15 år. Vi afventer fortsat Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordningen for elektriske løbehjul, som lander på mit bord i det nye år. Jeg vil derfor vente med at udtale mig om, hvordan reglerne for de elektriske løbehjul ser ud i 2020 og fremefter, men én ting er sikker: Jeg vil ikke lempe lovgivningen, når det kommer til aldersgrænsen. Et elektrisk løbehjul er ikke et legetøj. Det er et motoriseret transportmiddel, som man skal have en vis alder for at kunne håndtere. Jeg håber derfor, at man tænker sig om en ekstra gang, inden man pakker et elektrisk løbehjul ind til husets yngste beboere.

Annonce