Annonce
Debat

Regionale busser er ved at køre i grøften

Kim Ruberg
Annonce

På Kant: Om få måneder vil lille Peter og Pia i utallige lokale områder i Danmark stå i regn og blæst og forgæves vente på den bus, der skal køre dem til og fra skole. Og det samme gælder deres bedstemor, der blot for at komme til lægen ofte skal skifte mellem to-tre busser.

Og hvorfor? Fordi Slotsholmens embedsmænd i deres evindelige centraliseringsiver tvinger regionerne til at skære. Alene Region Midtjylland skal spare 60 mio. kroner på lokale busruter, der er forudsætningen for liv og udvikling i mange lokale samfund. Landsforeningen Danmark på Vippen er netop ved at færdiggøre en analyse af, hvilke faktorer der er vigtige for, at nye borgere skal flytte til de mindre byer, hvor en stor del af vores eksport kommer fra. Omkring 90 pct. anser det som vigtigt, at deres nye hjem ligger i eller tæt på en by med gode bus- og/eller togforbindelser.

Det er Slotsholmen nu ved at ødelægge muligheden for ved at gennemtvinge besparelser på nogle sølle millioner på lokale busruter. 'Sølle', fordi beløbet skal ses i sammenhæng med de omkring fem mia. kr., de samme lokale områder hvert år overfører til den kollektive trafik i hovedstaden, som Kaare Dybvad, MF, dokumenterer i bogen "Udkantsmyten".

Slotsholmslogik er altså, at Peter og Pias forældre skal aflevere milliarder til hovedstaden for, at busser og tog dér skal køre måske hvert 10. minut i stedet for hvert 12., mens deres børn og gamle forældre ikke kan få statsskattepenge til at komme i skole og til læge. Er velfærdssamfundet kun for udvalgte dele af Danmark?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce