Annonce
Horsens

Region Midtjylland på vej med ny app, som skal forbedre kommunikationen med patienter ved behandlingsforløb

Her er et eksempel på, hvordan den nye app ved hjælp af videoer vil kunne hjælpe og guide patienten undervejs i et behandlingsforløb. Illustration: Region Midtjylland
Målet er rette information på rette tid, når Region Midtjylland inden for de næste par år lancerer en ny app, som skal bedre kommunikationen mellem patienter og sundhedsvæsen samt internt i sundhedsvæsenet.

Regionen: Koncerndirektør i Region Midtjylland, Ole Thomsen, kalder det intet mindre end starten på en revolution, at regionen netop har indgået en aftale med it-virksomhederne KMD og Emento.

Aftalen går ud på at lave en app, der skal være klar inden for de næste par år, og som skal forbedre kommunikationen væsentligt for patienter, som er i forskellige behandlingsforløb på regionens sygehuse.

- Vi har startet en revolution af kommunikationen med patienterne. Vi kan takke Aarhus Universitetshospital for at have lagt mange kræfter i og gået forrest med at drive projektet fremad. Når vi indfører den digitale forløbsguide, får vi skabt en sammenhængende kommunikation fra indkaldelsesbrevet til udskrivelsen af patienten. Det giver overblik, tryghed og sammenhæng og gør det lettere at være både patient og medarbejder, siger Ole Thomsen.

Annonce

Bruges allerede

KMDs og Ementos opgave bliver at udvikle nogle digitale produkter, som gør det let for den enkelte afdeling at bygge en guide over et behandlingsforløb for patienterne.

De digitale forløbsguides bruges allerede nu på blandt andet Afdelingen for Kvindesygdomme og Fødsler, Afdelingen for Hjerte-, Lunge- og Karkirurgi (AUH), Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling (AUH, Psykiatrien) og Diagnostisk Center (Hospitalsenhed Midt).

Alle steder har patienterne været meget tilfredse med det nyt tilbud:

- Vi kan se af de foreløbige evalueringer, at forløbsguiden opleves som brugervenlig, og at patienterne bliver mere oplyste, føler sig trygge og tager medansvar for deres forløb, når de anvender forløbsguiden, siger lægefaglig direktør på Aarhus Universitetshospital, Jørgen Schøler.

Annonce

Baggrund for ideen

Ideen til digitale forløbsguides opstod, da man på afdelingerne var opmærksomme på, at de flere siders patientinformation, som sendes ud på én gang, kan være svære at læse, bruge og overskue. Derfor blev både borgere og sundhedspersonalet inddraget i udviklingen af de digitale forløbsguides.


Når vi indfører den digitale forløbsguide, får vi skabt en sammenhængende kommunikation fra indkaldelsesbrevet til udskrivelsen af patienten. Det giver overblik, tryghed og sammenhæng og gør det lettere at være både patient og medarbejder.

Ole Thomsen, koncerndirektør, Region Midtjylland


I den nye app modtager patienten ikke alt på én gang, men alene det, som er relevant i forhold til udredning, diagnose og behandling på det tidspunkt i forløbet, hvor patienten er – ud fra et princip om rette information på rette tid.

Annonce

Genbrug af indhold

Indholdet i forløbsguiden vil i vidt omfang være genbrug fra hospitalernes hjemmesider, hvor der over de seneste to år er skabt en mobilvenlig informations-database med knap 6000 patientvejledninger ud fra fælles principper på tværs af regionen. Derudover vil forløbsguiden blive suppleret med små videoer, link til relevante systemer og animationer med information.

Den nye app gør det samtidig muligt for personalet at følge med i, om patienterne har modtaget informationerne i ordentlig tid om eksempelvis faste. Det giver personalet en tryghed og sparer både patientens og sundhedsvæsenets ressourcer, fordi tiden bruges rigtigt.

Annonce

Patientens behov

Da forløbsguiden er digital via en app, kan materialet hurtigt tilpasses patienternes behov.

- Dialogen mellem patient og sundhedsvæsen er traditionelt en slags one-size-fits-all, hvor sundhedsvæsenet kommunikerer på samme måde til alle og placerer en – til tider – uoverskuelig mængde information hos modtageren på én gang. Der er brug for en mere tidssvarende kommunikation, som tager udgangspunkt i patientens behov og individuelle forløb, siger Merete Søby, direktør for datadrevne løsninger i KMD.

Også hos Emento glæder man sig over at få lov til at videreudvikle et i forvejen godt samarbejde.

- Vi har længe haft et innovationssamarbejde med Aarhus Universitetshospital og patienterne om de digitale forløbsguides. Derfor er det meget glædeligt for os, at vi nu kan udbrede digitale forløbsguides til gavn for alle patienter i hele Region Midtjylland, siger Ementos direktør Allan Juhl.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce