Annonce
Debat

Regeringens plan for ny infrastruktur: Danmark skal bevæge sig fremad

Illustration: Gert Ejton

Hvis der er én ting, der holder sammen på vores land, er det vores infrastruktur. Det er vores veje, broer, cykelstier, skinner, tunneler og færgeruter, som binder vores byer, regioner, øer og landsdele sammen - både i fysisk og national betydning. Dét er værd at investere i - og det gør vi nu.

Nicolai Wammen

Regeringen præsenterer i dag et udspil til en ny infrastrukturplan, som er den største og mest omfattende plan for dansk infrastruktur nogensinde. Vi kalder den ”Danmark fremad”. Fordi det er tid til at investere i Danmark. I et stærkere, rigere og mere grønt Danmark, som hænger endnu bedre sammen - og i et samfund, som bliver endnu bedre rustet til den fremtid, der venter.

Nok er Danmark et lille land, men vi står sammen og løfter i flok. Det har covid-19 vist os alle; at vi har styrken til at stå sammen, når det gælder, og at det bogstavelig talt kan betale sig at investere i fællesskabet. Det samme gælder for vores infrastruktur, som ikke alene binder landet sammen, men som også gør det muligt for os at mødes på kryds og tværs af landet.

Annonce

At knytte fællesskaber med dem, vi kender - og med dem, vi deler rejsen med og kun flygtigt lærer at kende. Transport er nøglen til at leve det liv, vi kender. Det er det, der i sidste ende gør det muligt for vores mange virksomheder og brancher at holde dampen oppe under samfundskedlerne og tjene penge, så velstanden stiger. Så Danmark bliver rigere.

Benny Engelbrecht

De fleste af os tager det dog for givet, at vi kan cykle, køre eller taget toget et sted hen - og de færreste tænker over, at det kræver en samlet indsats at vedligeholde de mange og vigtige transportmuligheder, vi har; og at det kræver fælles beslutninger, hvis det skal blive endnu bedre i fremtiden. Det kræver frem for alt en målrettet, langsigtet plan - og store investeringer.

Vi vil derfor investere over 105 milliarder kroner i helt nye projekter til udbygning af vores infrastruktur i hele landet frem mod 2035. Det gælder kollektiv trafik, vejnettet og cyklisme. Det gælder trafiksikkerhed, støjbekæmpelse og et grønnere Danmark. Det gælder kort sagt om at skabe en endnu sundere, stærkere og mere sammenhængende fremtidsversion af det Danmark, vi kender og holder af i dag.

Hvorfor? Fordi det helt enkelt handler om at skabe endnu bedre transportmuligheder for endnu flere i fremtiden. Det lykkes kun, hvis vi på tværs af Folketingets partier kan have konstruktive drøftelser og forhåbentlig også på sigt kan indgå en samlet aftale om fremtidens infrastruktur.

Kaare Dybvad

Det er den brede politiske aftale, som sikrer, at vi også om 5, 10 og 15 år kan rejse let og hurtigt på tværs af byer, kommuner, regioner og landsdele - og at det fortsat kan betale sig for vores virksomheder at anlægge arbejdspladser og drive forretning i alle dele af landet.

Det er den lokale og regionale udvikling, som gør Danmark stærk. Det er den, der skaber liv og virkelyst overalt - og det er kun muligt med en god og velfungerende infrastruktur. Set med historiske, nutidige og i den grad også fremtidige briller. Vi er godt med og nogle steder også langt fremme i udviklingen. Andre steder halter det bagefter.

Bilkøer, trængsel, trafikulykker og støjgener er hverdag for nogle langs vejnettet. Mangel på passagerer eller muligheder i den kollektive trafik ser vi andre steder. Der er nok at gøre, og vi har gode udgangspunkter for at udvikle, styrke og vedligeholde vores infrastruktur, hvis vi vel at mærke tænker langsigtet, planlægger ambitiøst med fremtiden for øje - og gør det sammen.


Vi vil derfor investere over 105 milliarder kroner i helt nye projekter til udbygning af vores infrastruktur i hele landet frem mod 2035. Det gælder kollektiv trafik, vejnettet og cyklisme.


Vi håber derfor, at Folketingets partier vil være med til at skubbe Danmark fremad; for forhandlingerne om en fælles aftale om fremtidens infrastruktur begynder nu

Annonce
Erhverv For abonnenter

Begyndte i en campingvogn på græsplænen: Telefoni-udvikler syvdoblede millionoverskud - og forventer mere

Danmark

Mandagens coronatal: 70 procent har fået det første stik

Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

68-årig cykler sammen med to kammerater 3100 kilometer fra Nordkap til Gedved

Erhverv For abonnenter

11 nye regnskaber med både plus og minus: Sådan gik det for blandt andet mad og møbler, huse og håndværk

Sport

Anders fra Odder har vundet to kampe ved OL

Odder For abonnenter

Et sommerhus ved Saxild Strand er ugens dyreste bolighandel: Kun et hus solgt for under tre millioner kroner

Horsens

Campingplads, hoteller og vandrehjem glæder sig over den spirende turisme: Det har eksploderet fuldstændig

Kultur For abonnenter

Nu skal det være slut med, at lastbiler så store som huse kører gennem den smalle gade

Odder

Massakre på naturen: Hvad skete der lige med de vilde blomster, der gjorde mig glad på mine gåture?

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Kultur

Heavy metal og dødningehoveder i køkkentapetet: 45-årige Karsten er medarrangør af ny metalfestival

Brædstrup

Generationsskifte i malerfirmaet: Mogens og Henny stopper med pensel og kalkkost efter 60 år

Horsens

Ansat på plejecenter vågnede, da tyve puslede i garagen

Navne For abonnenter

Tvillinger kan ikke få nok af hinanden: Vores familier kan godt blive lidt trætte af det, når vi har været sammen fire aftener i træk

Sport

Anne-Marie Rindom fortsætter, hvor hun slap i søndags: Ligger på tredjepladsen

Annonce