Annonce
Horsens

Rasmus kritiserer forsyningsselskab for 'bøllemetode': Nu er ordlyd ændret

I fremtiden vil Samn Forsyning ikke nævne størrelsen på gebyret ved forgæves kørsel, når de henvender sig til kunderne. Til gengæld kommer der til at stå, at kunderne kan henvende sig, hvis det planlagte tidspunkt ikke er muligt. Foto: Lars Reese/Samn Forsyning
Rasmus Hansen er irriteret over en henvendelse fra Samn Forsyning, der varsler et gebyr, hvis han ikke er hjemme på et bestemt tidspunkt. Forsyningsselskabet har nu ændret ordlyden i sine henvendelser.

Horsens: Vær hjemme i fire en halv time 30. oktober til at lukke os ind, ellers kan du se frem til et gebyr på 632,50 kroner.

Irritationen prikkede i huden på Rasmus Hansen, da han for nylig modtog en sms fra sit vandforsyningsselskab Samn Forsyning.

- De vælger tid og dato, og så skal jeg være hjemme, ellers får jeg en bøde. Men hvem siger, jeg har mulighed for at være hjemme den dag, jeg har jo et job at passe. Det er en bøllemetode, mener Rasmus Hansen, der bor i Dagnæs.

Besøget fra forsyningsselskabet skyldes, at han skal have udskiftet sin vandmåler, og i den forbindelse skal han kunne lukke en montør ind i tidsrummet mellem klokken 7.30 og 12. Selve indgrebet har han ikke noget imod, han er blot forundret over selskabets måde at henvende sig til sine kunder på.

- Jeg synes ikke, det er en måde at kommunikere på i 2019. I henvendelsen er der ikke lagt op til, at man kan ringe og ændre tiden, hvis den ikke passer dig. Der er ikke nogen dialog, de siger bare, hvordan det skal være, siger Rasmus Hansen, der ikke forstår, hvorfor Samn Forsynings praksis skal være så rigid.

- Jeg har børn, der går i skole, og når vi skal til skole-hjem-samtaler, kan vi gå ind på en hjemmeside og plotte ind, hvilket tidspunkt der passer os. Jeg synes, Samn Forsyning burde tænke i de baner, siger han.

Annonce

Oprindelig ordlyd

I sms'en Rasmus Hansen, modtog fra Samn Forsyning, stod:

"Udskiftning af vandmåler.

Din vandmåler på Snerlevej [xx] skal skiftes, og vi har derfor brug for at få adgang til din vandinstallation:

Den 30/10/19 Mellem kl. 7.30 og 12.00

Det er vigtigt at vi kan få adgang til at skifte måleren i det nævnte tidsrum, så vi ikke kører forgæves. Ved en forgæves kørsel tillægges et gebyr på 632,50 kr.

Du er velkommen til at kontakte os med eventuelle spørgsmål på telefon 7627 8767 eller på cwc@samn.dk

Telefonen er åben mandag - torsdag 8.00 - 15.00

Fredag 8.00 - 12.00"

Ny ordlyd

Hos Samn Forsyning tager kundechef Anne Ellegaard Rasmus Hansens oplevelse til efterretning, og derfor har forsyningsselskabet, på baggrund af Folkebladets henvendelse, nu ændret ordlyden i sine fremtidige kundehenvendelser.

- Jeg er ked af, at kunden føler sig udfordret på det. Fremover kommer vi til at sende en anden henvendelse ud til kunderne, siger hun.

I den nye henvendelse står beløbet på gebyret for forgæves kørsel ikke nævnt. Til gengæld bliver det oplyst, at kunden kan kontakte forsyningsselskabet, hvis det pågældende tidspunkt ikke er muligt for kunden.

Kundechefen slår dog fast, at der er en god grund til, at Samn Forsyning dikterer et bestemt tidspunkt, hvor kunden skal være hjemme. Det er nemlig for at tage hensyn til den samlede kundeskare.

- Vi forsøger at optimere vores kørsel ved at lægge en plan, så vi bevæger os geografisk i nogle klumper i Horsens. Hvis vi eksempelvis skulle køre fra Egebjerg til den anden ende af af byen, ville det blive dyrt for kunderne, siger Anne Ellegaard.

Vigtigt at kunden reagerer

Af samme grund bliver det potentielle gebyr nævnt i henvendelsen af hensyn til selskabets kunder, der hænger på regningen, hvis en montør bliver sendt ud til en låst dør.

- Derfor er det vigtigt, at kunden reagerer på henvendelsen, siger hun.

Anne Ellegaard finder det i udgangspunktet ikke muligt at kopiere skolernes tidsbookingsystem, som Rasmus Hansen foreslår, men hun er åben for at kigge på, om man kunne gøre tingene mere fleksible.

- Vi har slet ikke sådan et fancy system, som skolerne bruger til skole-hjem-samtaler, og skulle vi have det, ville det kræve, at vi investerede i det. Men vi vil gerne se på, hvordan vi kan gøre det bedre, siger hun.

Den ny ordlyd

Efter Folkebladets henvendelse har Samn Forsyning ændret ordlyden i sine kundehenvendelser. Henvendelsen lyder nu:

"Udskiftning af vandmåler.

Din vandmåler på [vejnavn] [husnummer] skal skiftes, og vi har derfor brug for at få adgang til din vandinstallation:

Den ”DATO” mellem kl. 7.30 og 12.00

Det er vigtigt, at vi kan få adgang i det nævnte tidsrum. Er det ikke muligt, bedes du kontakte os på telefon 7626 8767 eller pr. mail cwc@samn.dk.

Ved en forgæves kørsel tillægges et gebyr.

Telefonen er åben mandag - torsdag 7.00 - 15.00

Fredag 7.00 - 12.00"

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Beboer i Østerbo i Vejle: Der må være noget helt galt med Casas måde at organisere arbejdet på

Læserbrev: Rygning er farligt, passiv rygning er farligt. Det er der ikke nogen tvivl om. Derfor er det helt uforståeligt, at Østerbo ikke har taget højde for, at tobaksrøg, mados og andre lugte uhindret stiger op gennem det nye ventilationsrør for til sidst at ende i de øverste lejligheder. Ifølge planen skulle opsætningen af det nye ventilationssystem tage 17 dage for en opgang. Fire en halv måned senere er ventilationssystemet stadig ikke taget i brug, og passiv rygning er blevet et stort og farligt problem. Desværre er det ikke kun ventilationssystemet, der tager alt for lang tid, det gør alle de andre arbejder også. Et andet eksempel er udskiftningen af fire indvendige døre, der ifølge planen skulle tage halvanden dag for en lejlighed. Fire måneder senere er dette arbejde heller ikke færdigt. "Hvorfor får de aldrig gjort noget færdig?", spørger alle. Direktørerne og projektlederne i Casa og Østerbo kan prøve at spørge deres egne familier, hvad de vil sige til, at de kan forvente, der kan komme fremmede og låse sig ind på alle tider af dagen de næste fire måneder, hvis de bestiller håndværkere til at lave et arbejde, der kan gøres på halvanden dag. Der må være noget helt galt med Casas måde at organisere arbejdet på. Håndværkerne bliver sendt rundt for at reparere ting, der er ordnet, og andre ting bliver ikke ordnet, fordi de glemmes, og sådan fortsætter det i månedsvis. Håndværkerne bliver frustrerede og stressede, og beboerne mistrives i en sådan grad, at det fører til trusler mod håndværkerne - noget, Casa og Østerbo let kan forebygge med lidt omtanke og respekt. Alle har ret til respekt for privatliv, familieliv og hjem ifølge FN's menneskerettigheder, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og grundloven, og målet helliger ikke midlet. Når vi har rettigheder, har andre pligter, og selvom tilgængelighedsprincippet til vore hjem blev ændret, da vi stemte ja til renovering, har vi stadig krav på respekt for hjem og privatliv. Casa skal naturligvis ikke have adgang til vore hjem længere end højst nødvendigt. Østerbo bliver nødt til at tage beboerne alvorligt og også lære at informere på en konkret og fyldestgørende måde, så vi ikke gang på gang bliver taget med bukserne nede, også i vore egne badeværelser, når der pludselig står fremmede i hjemmet. Beboerhåndtering og fagtilsyn består i, at beboerne skal henvende sig til Østerbo, men der er intet proaktivt tilsyn i lejlighederne. Henvendelserne fører sjældent til andet end en sludder for en sladder, og fem måneder efter min henvendelse har jeg stadig ikke fået svar fra Østerbo. Alt for mange har den oplevelse. Vi håber, Casa og Østerbo lærer af deres fejl og ændrer strategien for de sidste boligblokke.

Annonce