Annonce
Kultur

Rasende rappere anklager AC Horsens for at stjæle logo

Jonas Eddie kunne formentlig godt finde på en smæde-rap mod AC Horsens. Han og resten af HRSNS-kollektivet er frustreret over, at fodboldklubben har brugt bynavns-forkortelsen i sin nye merchandise-serie. AC Horsens må meget gerne få succes, men det skal ikke være på vores bekostning, siger rapperen. Arkivfoto: Frederikke Brandt
Fodboldklubben skal droppe bogstavkombinationen HRSNS, lyder det fra hiphoppere, som har brugt navnet længe.

Horsens: Normalt kæmper Horsens med andre hold i superligaen, men på det seneste har lokale hiphoppere også forsøgt at få de gule fra Langmarksvej ned med nakken.

Stridens kerne er hverken bold eller mål, men derimod bogstav-kombinationen HRSNS, som AC Horsens for nylig lancerede som logo på en del af en ny merchandise-serie.

Den vokal-fraværende måde at skrive byens navn på optræder på kasketter og trøjer, men ifølge rapperen Jonas Eddie bør klubben hurtigst muligt droppe logoet igen.

Han anklager AC for at stjålet det direkte fra hans hiphop-kollektiv af samme navn, HRSNS.

- Det er et navn, vi har brugt i mange år. Både når vi udgiver musik, og når vi er ude at spille koncerter, siger han om kollektivet, der indbefatter ham selv, gruppen Højt Plan, rapperen Anders og gruppen Indre Cirkel.

HRSNS bruger også forkortelsen på sin merchandise, og Jonas Eddie blev opmærksom på AC Horsens' version af logoet kort efter lanceringen for cirka tre uger siden.

Annonce

Jeg er bange for, at vores fans - og for den sags skyld også deres fans - bliver forvirrede. Vores fans skal kun købe sådan en trøje, fordi de vil have noget med os at gøre, og jeg kan ikke forstå, at AC ikke har det på samme måde.

Jonas Eddie

Direkte løgn

Han forklarer, at han gentagne gange - både i telefonsamtaler og på et møde i klubben - siden forgæves har forsøgt at få stoppet brugen af HRSNS.

AC-udlægningen af sagen har lydt, at klubbens PR-folk ikke har kunnet tage hensyn til hiphopperne, fordi de slet og ret ikke kendte til eksistensen af HRSNS. Derimod er logoet inspireret af en kampagne, som fodboldkonkurrenterne i Brøndby IF har kørt.

Det tror Jonas Eddie imidlertid ikke på.

- De fralægger sig alt ansvar og siger, at de ikke har kendt til os. De påstår, at de har googlet og søgt på instagram på HRSNS uden at finde noget. I mit hoved er det direkte løgn, for jeg er endnu ikke kommet forbi en computer, hvor man ikke kan søge os op, lyder anklagen fra rapperen, der håber på en mindelig løsning, men også er rasende over AC Horsens' fremfærd.

Fodboldklubben udvander HRSNS, mener han.

Forvirrede fans

- Jeg er bange for, at vores fans - og for den sags skyld også deres fans - bliver forvirrede. Vores fans skal kun købe sådan en trøje, fordi de vil have noget med os at gøre, og jeg kan ikke forstå, at AC ikke har det på samme måde; at de ikke synes, det er træls at bruge et brand, der allerede er i gang, og siger: ”Okay, det er fejl, det får vi fikset.”

AC-direktør Kristian Nielsen mener dog ikke, at der er tale om nogen fejl. Han har heller ikke planer om at fjerne den ny merchandise fra hylderne.

Han bekræfter, at klubben er inspireret af en lignende branding-kampagne, som Brøndby IF har kørt. Det lokale HRSNS-crew har klubben ikke kendt eksistensen af, siger han.

- Hvis de mener, vi har stjålet noget eller gjort noget ulovligt, så må de jo fremføre det og gå den juridiske vej. Det respekterer vi selvfølgelig, men vi mener ikke, vi har stjålet noget på nogen måde, siger Kristan Nielsen og pointerer, at klubben ikke uden videre trækker et produkt tilbage, som den har investeret penge i.

- Det har vi ingen intentioner om, medmindre vi bliver det pålagt, konstaterer Kristian Nielsen.

Sådan ser logoet ud på hiphoppernes merchandise. Foto: HRSNS

Det originale HRSNS

Jonas Eddie uddyber, at han helst ikke vil gå rettens vej, men at sagen kan ende der. Mulighederne overvejer han og resten af HRSNS nu.

- Jeg vil ikke afvise noget, men det er svært, for jeg gætter på, at der er indtil flere advokater i deres bestyrelse, mens jeg kan afsløre, at der ikke er nogen i vores.

I første omgang nøjes hiphopperne da også med at intensivere kampen for opmærksomhed om deres version af HRSNS.

- Vi fortsætter med at bruge det og har lagt flere nye styles ud for at få deres til at blegne.

- Vi har også tilføjet ordene ”original” til HRSNS, så folk ved, hvad der er det rigtige, siger Jonas Eddie.

Sådan ser logoet ud på AC Horsens nye merchandise. Screendump fra AC Horsens' Facebook-side
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce