Annonce
Odder

Forslag fra R: Undersøg Kattegatbroens konsekvenser

Kresten Bjerre (R) vil have kommunen til at regne på, hvad det vil betyde, hvis en Kattegatbro går i land mellem Dyngby og Hou. Og der skal laves et kommuneplantillæg,som skal i offentlig høring. Arkivfoto: Morten Pape
Kresten Bjerre mener, at der skal laves et kommuneplantillæg med beregninger, som skal i høring. På den måde kan borgerne give deres besyv med.

Odder: Hvad vil der ske, hvis der bliver etableret en ny Kattegatforbindelse? Det bør kommunen finde ud af, mener det radikale byrådsmedlem Kresten Bjerre, som vil have lavet nogle konsekvensberegninger, der skal med i den næste kommuneplan.

- Borgerne har brug for at vide, hvad der vil ske, hvis der bliver etableret en forbindelse, som vil skære igennem kommunen med motorvej, højhastighedstog, motortrafikvej og betalingsanlæg, samt med et broanlæg, der vil bryde ind over kysten, siger Kresten Bjerre.


Annonce

Hvis der kommer en Kattegatforbindelse, så får det nogle enormt store konsekvenser.

Kresten Bjerre (RZ), byrådsmedlem


Derfor har han lavet et forslag, som skal behandles på det næste byrådsmøde. Det holdes mandag 17. maj.

Odder Kommune er netop nu i gang med at revidere sin kommuneplan, og derfor vil det ifølge Kresten Bjerre være oplagt at lave et kommuneplantillæg med konsekvensberegninger.

I land ved Dyngby

- Jeg vil lave det som et tillæg til kommuneplanen, for hvis Kattegatforbindelsen ikke bliver til noget, så kan man fjerne tillægget. Sådan et tillæg skal i høring, og på den måde får vi en borgerinddragelse i stedet for - som nogle politikere gør - bare at sige: "vi ved jo ikke, hvor den kommer henne", siger Kresten Bjerre.

Det skal en kommuneplan

En kommuneplan er grundlaget for Odder Kommunes planlægning, og den gælder i 12 år. Den bliver dog hele tiden revideret hvert fjerde år, og der skal laves en ny kommuneplan i år.

Byrådet har holdt en række temamøder om den næste kommuneplan plan. Emnerne har blandt andet været klimatilpasning, urørt skov, forebyggelse af erosion, smukke landskaber, byudvikling og udpegning af områder til solcelleparker.

Han mener, at konsekvensberegningerne kan regne med følgende: Forbindelsen går i land omkring Dyngby, og der skal laves en motorvej og jernbane fra Dyngby, forbi Saxild og op forbi Assedrup. Desuden skal der laves en motortrafikvej fra Dyngby forbi Ørting og Hundslund.

- Man kan diskutere meget om linjeføringen. Men når vi tager et nyt boligområde i Assedrup med i kommuneplanen, så vil det være logisk, at vi tager med, hvad der vil ske, hvis der kommer en linjeføring tæt på det boligområde. Det er bare et eksempel. Det er underligt at lade være med at forholde sig til Kattegatforbindelsen i kommuneplanen, mener Kresten Bjerre.

Annonce

Næste skridt er VVM

Lige nu er status på Kattegatforbindelsen denne: Folketinget har sat 60 millioner kroner af til forundersøgelser, og de forventes at blive færdige i år. Ud fra undersøgelserne skal politikerne i Folketinget beslutte, om der skal arbejdes videre med projektet.

Hvis det sker, så er næste skridt, at staten laver en såkaldt VVM-undersøgelse, der formentlig vil koste flere hundrede millioner kroner. Her bliver der kigget i større detaljer på blandt andet linjeføringer.

Hvorfor kan Odder Kommune ikke vente på de undersøgelser, der ser ud til at blive ganske grundige?

- Når man vedtager en VVM-undersøgelse, så har man også på en eller anden måde sagt: Nu kommer den. Vi har en kommuneplan, som skal vedtages nu, og den bør indeholde de konsekvenser, der er for beboerne i området, så de kan stilling til det. På den måde får vi også borgerne inddraget i stedet for bare at sige: Vi ved ikke, hvor den kommer. Og der er vel heller ikke noget forkert i at tage det op, så man kan forholde sig til det i valgkampen, mener Kresten Bjerre.

Hvis Folketinget vil gå videre efter at have set VVM-undersøgelserne, skal der laves en anlægslov, og ifølge Vejdirektoratet vil en Kattegatforbindelse tidligst kunne stå færdig omkring 2035, hvis der er opbakning i hele forløbet.

Annonce

Store konsekvenser

Kresten Bjerre er selv modstander af den faste forbindelse, men erkender, at meningerne er delte.

- Der er plusser og minusser, så må man veje op, hvad man vægter højest. Og vi skal have valgt et nyt byråd, som får en planlægningsmæssig opgave, hvis forbindelsen bliver til noget. Så er det vigtigt, at de har et grundlag. Hvis der kommer en Kattegatforbindelse, så får det nogle enormt store konsekvenser. Vi laver jo også planlægning for biogasanlæg i kommuneplanen, hvor skal det være henne, selv om der ikke er aktuelle planer, påpeger Kresten Bjerre.

- Vi ved ikke, om en forbindelse kommer i land på Gylling Næs eller ved Dyngby. Men det er de overordnede konsekvenser, jeg vil have belyst. Hvordan er støjzonerne, som jeg har forstået er de op til seks kilometer til hver side. Motorvejen ved Silkeborg kunne man få til at føje sig ind i landskabet, men det kan man ikke med en højhastighedsforbindelse, siger Kresten Bjerre.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce