Annonce
Erhverv

Man kan godt få succes i krisetider: - I skal give oplevelser

Detailhandelsekspert Flemming Birch fra Birch & Birch mener, at det godt kan lade sig gøre at få succes i krisetider. Foto: Hans Jørgensen
Hvis forretningerne tænker sig godt om, så kan de få vækst og succes i krisetider. God service er ikke nok, for det giver alle, siger tidligere formand for Køb Odder, Flemming Birch.

Odder: Hvis far og mor bliver budt på et glas rom, mens de kigger på konfirmationstøj sammen med junior, så husker de det bagefter.

Det skal butikkerne være opmærksomme på. Kunderne køber ind de steder, det giver mening for dem, og hvor de oplever noget, de husker bagefter. Det gælder også i krisetider.

- Det handler om værdi for pengene, snarere end at vi vil have det hele billigt. Vi prioriterer. For nogle er der for eksempel nødvendigt, at fødevarer er økologiske. Derfor voksede økologi også under finanskrisen, siger Flemming Birch fra Birch & Birch Aps.

Avisen har sat ham i stævne på en bænk foran Centralhotellet. Her skinner solen, og byens butikker er ved at åbne igen.

Flemming Birch er ekspert i forbrug og detailhandel og rådgiver både butikker og byer om, hvordan de skal klare sig. Derfor ved han noget om, hvordan forbrugere agerer i en økonomisk krise.

Men, understreger han, så ved han ikke noget om sundhedskriser.

Vi ved ikke, hvordan coronakrisen ender, og vi kommer til at opføre os på en anden måde bagefter.

Flemming Birch, detailhandelsekspert

Grænsen er jo lukket

- Jeg er 52 år, og jeg har aldrig oplevet grænserne til mit land blive lukket. Vi ved ikke, hvordan coronakrisen ender, og vi kommer til at opføre os på en anden måde bagefter. Vi ved, at virussen medfører en økonomisk krise, men vi ved ikke hvor længe, siger Flemming Birch, der også har en fortid som formand for Køb Odder.

Under finanskrisen for godt 10 år siden var online-handelen ikke så udbredt som i dag.

- Men når vi ikke går i butikker nu, så er det fordi, vi er blevet bedt om at blive hjemme og helst handle online af vores statsminister, konstaterer Flemming Birch.

I sit firma, Birch og Birch, arbejder han med at rådgive forretninger i at være relevante for kunderne.

- Det gode er, at man selv er herre over det. Man kan sadle om, tilpasse sortiment, service, oplevelser og markedsføring eller finde nye kunder. Forbrugerne ser på værdi for pengene snarere end på at få det hele billigt, siger Flemming Birch.

Annonce

God service er ikke nok

- Desværre tror mange fysiske butikker, de skal skille sig ud og overleve på service. Men service er et grundkrav, og det er også det, alle butikker selv tror, de er bedst til. Det handler om at have de varer, der er relevante for kunderne og om at give oplevelser. Det er oplevelserne, kunderne husker, de påvirker os personligt. Det gør service ikke, siger Flemming Birch.

Han gik en gang ind i en legetøjsbutik, hvor en medarbejder kastede en bold hen mod ham og råbte "grib".

- Jeg husker stadig, han kastede en bold i hovedet på mig. Den slags oplevelser kan du som butik sætte i system og arbejde med. Det er der redskaber til, hvordan du arbejder med. Når Starbucks skriver dit navn på din kop, så er det en personlig oplevelse. Og hvis de staver det tilstrækkeligt forkert, så er det ligefrem noget, der er værd at dele med andre på sociale medier, siger Flemming Birch.

Han mener også, at kommunen har en rolle at spille for at gøre Odder til en god handelsby i fremtiden. Tanken om at lave en folkepark og forsøg med aktiviteter på Torvet giver mening.

- Det er kommunens opgave at sørge for, der er noget at lave i bymidten, uden at man skal tage penge op af lommen. Vi kunne godt bruge et nyt torv. Mens vi venter på det, er det vigtigt, at der sker noget. Og vigtigt at få bundet Kvickly sammen med byen. Odder skal være en shoppingdestination, hvor der er noget til alle, så du kan sætte lørdagen af til at være der med børn, familie og venner. Antallet af butikker betyder også noget, vi har to skobutikker og tre sportsforretninger, så er der noget at vælge imellem. Og man skal have en kop kaffe og lidt at spise, så alle synes, det er sjovt, siger Flemming Birch.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

39-årige Katrine tager kampen op med skoletræthed for at blive elektriker: Jeg er et bedre forbillede for mine børn nu

Annonce