Annonce
Danmark

Psykisk vold per kontrakt

Illustration: Gert Ejton
Annonce

Psykisk vold per kontrakt:

1. Du må ikke flytte fra byen uden samtykke fra din eksmand.

2. Du må ikke gifte dig med en ny mand.

3. Du skal give afkald på din medgift.

4. Du skal gå med langt tørklæde (chador).

5. Du skal opdrage børnene efter islamiske principper.

6. Alle forældrerettigheder overtages af din eksmands familie i tilfælde af, han dør.

Sådan lød betingelserne i min venindes skilsmissekontrakt. Det er kun en måned siden. Men det var i Iran, ved en islamisk domstol, for sådan er loven i Iran. Kvinden har ingen rettigheder, hvor i mod manden kan lade sig skille - eller tage flere koner - som han har lyst. I alle tilfælde er børnene hans og kvinden må kun rejse eller arbejde med hans tilladelse.

Men det er selvfølgelig i Iran. Desværre er det ikke kun i Iran. I Danmark er der parallelsamfund, hvor imamer forsøger at indrette tingene på helt samme måde.

Der er en gruppe kvinder i det danske – ellers frie og trygge samfund – som er lever deres liv som boede de i Iran.

En lokal imam i Odense kopierede ordene fra den iranske domstol, da han skrev: "Du mister dine børn, hvis du bliver gift med en ny mand. Og hvis du krænker din egen eller familiens ære, mister du også forældremyndigheden" som betingelse for at en muslimsk kvinde kunne blive skilt.

Det var altså i Odense. Ikke i Iran.

Siden det kom frem har jeg flere gange hørt, at det nok skyldes at de muslimske kvinder ikke kender deres rettigheder i Danmark. Men så uoplyste er muslimske kvinder i Danmark altså heller ikke. Jeg tror i højere grad, det handler om, at de vil ud af et dårligt ægteskab hurtigst muligt. Og den hurtigste - og nemmeste - vej går via mandens samtykke, som anses for nødvendigt for at opløse det islamiske ægteskab.

Kvinderne vælger at følge ”spillereglerne” i det islamiske parallelsamfund. Fordi konsekvensen ved at bryde reglerne er, at man bliver stemplet som en kvinde uden ære. Og det koster relationer til familie og venner og giver en masse udfordringer.

Rapporten"Etniske minoritetskvinder og skilsmisse - med fokus på muslimske praksisser" der udkom i januar viser, netop, at det er både kvindernes egne ressourcer og så moralkodeks i deres omgangskreds, der er afgørende i situationen. Arbejde og uddannelse bidrager positivt til kvindernes oplevelse af selvbestemmelse. Det giver både flere ressourcer til den enkelte kvinde og giver dem en anden omgangskreds.

Imamerne i sig selv er altså blot symptomet. Ikke selve sygdommen.

Det illustreres også af min egen historie. I efteråret 2014 blev jeg ringet op af en diplomat fra den iranske ambassade. Helt uventet fortalte han mig, at han sad på ambassaden og sagsbehandlede min skilsmissesag. Jeg forklarede ham, at det var spildt arbejde, for den sag havde Familieretshuset i Odense allerede taget sig af.

Det stoppede ham dog ikke i at fremføre at min skilsmisse ikke var islamisk gyldig: ”Vi anerkender den ikke i Iran. Du skal tage til Imam Ali Moskéen i København og få opløst dit muslimske ægteskab hos imamen dér”.

Jeg nåede faktisk at blive så rystet, at jeg blev helt tavs. Men jeg kom dog i gang igen, og fik sagt, at ”jeg er fløjtende ligeglad med iranske regler” - ”jeg bor i Danmark og følger lovgivning og praksis her i landet”.

Roya Moore

Min historie bidrager egentlig blot til at forklare, hvor udbredt forsøget på at opbygge parallelsamfund og udøve negativ social kontrol egentlig er. Selv den iranske ambassade i Danmark arbejder sammen med imamerne i et forsøg på at fastholde herboende iranere i islamistiske normer.


Min historie bidrager egentlig blot til at forklare, hvor udbredt forsøget på at opbygge parallelsamfund og udøve negativ social kontrol egentlig er. Selv den iranske ambassade i Danmark arbejder sammen med imamerne i et forsøg på at fastholde herboende iranere i islamistiske normer.


Det er altså dét, som kvinderne er oppe imod.

Men imamer, islamistiske ambassader og parallelsamfundets negative social kontrol mod muslimske kvinder kan modvirkes. Kvinderne skal hives ud af parallelsamfundet og tilbydes et andet fællesskab, som kan opbygge deres sproglige, faglige og sociale kompetencer.

Og for deres egen skyld så skal de både lokkes, skubbes og presses væk fra parallelsamfundet og ud i et andet fællesskab. Og det skal de, hvad end de lige er kommet til Danmark, eller har boet her i længere tid.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Overlæge efterlyser underholdning til indlagte coronapatienter: Nogle får simpelthen en depression af at være indlagt

Annonce