Annonce
Danmark

Provinsmedier vil udvikle journalistikken sammen

Fire regionale mediehuse går sammen om blandt andet at styrke graverjournalistikken.

Publicisme: Journalistik er på mange måder en konkurrencesport, men nu har fire markante provinsmedier fundet ud af, at man godt kan arbejde sammen om at styrke journalistikken. Det har Jysk Fynske Medier, TV2 Fyn, TV2 Nord og Det Nordjyske Mediehus netop indgået en aftale om.

- Der er behov for nytænkning og opbrud i de vante mediemønstre for at styrke lokal- og regionaljournalistikken i Danmark, lyder det fra de fire direktører i samarbejdet, Mikael Justesen fra TV2 Nord, Morten Vinther Jensen, Det Nordjyske Mediehus, Esben Seerup fra TV2 Fyn og Jysk Fynske Mediers Jesper Rosener i en pressemeddelelse.

De fire mediehuse vil udnytte hinandens styrker og indhold for at skabe bedst muligt indhold og journalistik for det lokale og regionale Danmark, og i praksis bliver samarbejdet især synligt på de digitale platforme.

Annonce

Konkret vil samarbejdet foregå inden for regional journalistik, undersøgende journalistik, en tættere dækning af større begivenheder, samt en bedre udnyttelse af allerede produceret indhold.

Samarbejdets fire søjler

Samarbejdet mellem TV2 Fyn, TV2 Nord,  Jysk Fynske Medier og Det Nordjyske Mediehus drejer sig i første omgang om disse fire områder:

  1. Et øget fokus på regional journalistik
  2. Undersøgende journalistik.
  3.  Tættere dækning af større begivenheder.
  4. Bedre udnyttelse af allerede produceret indhold.

De fire medier er også i gang med at planlægge en konference for den danske mediebranche, hvor målet er at diskutere, hvordan branchen kan mødes om nogle fælles, grundlæggende visioner for dansk journalistik i fremtiden.

Det ligger i forlængelse af det nødråb, der er kommet fra blandt andre Jysk Fynske Mediers direktør, Jesper Rosener, fordi halvdelen af den danske annonceomsætning i dag ligger på digitale platforme som Google og Facebook, der ikke selv laver journalstik.

De fire regionale mediers planer er ikke konkrete endnu, men allerede i løbet af efteråret vil de nordjyske og fynske medieforbrugere få de første resultater af det nye samarbejde at se, lyder det i pressemeddelelsen:

- I praksis vil det af geografiske årsager være sådan, at mediehusene både kommer til at arbejde sammen to og to - og alle fire i forening, alt efter hvad der i den konkrete sag giver bedst mening, siger de fire direktører.

Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Begyndte i en campingvogn på græsplænen: Telefoni-udvikler syvdoblede millionoverskud - og forventer mere

Erhverv For abonnenter

11 nye regnskaber med både plus og minus: Sådan gik det for blandt andet mad og møbler, huse og håndværk

Horsens

Campingplads, hoteller og vandrehjem glæder sig over den spirende turisme: Det har eksploderet fuldstændig

Odder

Massakre på naturen: Hvad skete der lige med de vilde blomster, der gjorde mig glad på mine gåture?

Horsens

Ansat på plejecenter vågnede, da tyve puslede i garagen

Kultur For abonnenter

Nu skal det være slut med, at lastbiler så store som huse kører gennem den smalle gade

Horsens

Skattejagt, franske hotdogs og gammel gymnasieromance: Danske og udenlandske turister indtog Strøget i Horsens

Danmark

Mandagens coronatal: 70 procent har fået det første stik

Kultur

Heavy metal og dødningehoveder i køkkentapetet: 45-årige Karsten er medarrangør af ny metalfestival

Sport

Danmarks første medalje er i hus: Se Jesper Hansen skyde sig til OL-sølv

Sport

Anne-Marie Rindom fortsætter, hvor hun slap i søndags: Ligger på tredjepladsen

Navne For abonnenter

Tvillinger kan ikke få nok af hinanden: Vores familier kan godt blive lidt trætte af det, når vi har været sammen fire aftener i træk

Brædstrup

Generationsskifte i malerfirmaet: Mogens og Henny stopper med pensel og kalkkost efter 60 år

Annonce