Annonce
Erhverv

Parrets fem bedste råd til iværksættere inden for restaurationsbranchen

Der er hverken frituregryde eller mikroovn i det lille køkken, da hofretten er og bliver tarteletter. – Og jeg lover dig, det bliver ikke anderledes, siger Lene Henriksen med et grin. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
Mange går med drømmen om at åbne eget sted, men hvordan gør man, hvis ikke ens spisested skal lukke lige så hurtigt, som åbningsskiltet er sat ud? Det kommer Hanne Ovesen og Lene Henriksen her med et par bud på.

1 - Tro på projektet

Adspurgt om, hvad det vigtigste råd, parret kan give videre til andre, der går med drømmen om at starte egen café eller restaurant, svarer Lene Henriksen prompte: - Lad være!

Hun griner og tilføjer så:

- Ej, det skal du ikke skrive! De skal bare gøre det, og så skal de tro på det, de gør. For det skal nok gå, uanset om der er nogle udfordringer. Det er jo en del af det. For udfordringer er der alle steder.

Annonce

2 - Hav styr på økonomien

Da parret købte stedet på Alrø, var tanken at finde et sted, hvor de kunne bo og eventuelt drive et spisested. De havde med andre ord ikke lige så meget på spil, som folk, der køber et sted udelukkende for at drive forretning, mener de.

- Vores bagland var jo i orden. Vi havde job begge to, og det var vores private sted, vi havde købt. Så der var ingen fare på færde. Vi skulle ikke ud for at låne millioner til noget. Vi kunne med færre midler åbne op og gøre det i stand, og sige: Så satser vi det her, forklarer Lene Henriksen.

De anslår, at de har brugt omkring en halv million kroner på inventar og istandsættelse. Penge, der ikke er brugt på en gang, men når behovet opstod.

- Så det er jo ikke millioner, vi har brugt, på samme måde, som hvis man skulle ud og købe et sted, siger Hanne Ovesen.

3 - Lad stedet afspejle personlighed

På Café Alrø er tarteletterne blot en lille del af oplevelsen. Indretningen på gårdsplads, krolfbane og i caféens lokaler er fuld af skæv kunst, humoristiske tegninger og vittigheder ophængt alverdens steder.

- Vi har rigtigt mange gæster, som skal herud igen næste år, fordi de skal se, hvad der er sket siden sidst. For vi har altid noget ny kunst af en art ude på gårdspladsen eller på krolfbanen, fortæller Hanne Ovesen.

- Det er også noget af det, vi har fået at vide: Lad nu være med at være så stivsindet. Lav noget, der er humoristisk, og som folk kan genkende, fortæller Lene Henriksen.

4 - Vær nærværende

En ting, som parret er helt enige om, har været med til at skabe deres succes, er deres valg om selv at være en del af caféens liv.

- Hvis du starter i denne her branche, så skal du være nærværende, og du skal snakke med dine gæster. De kommer jo for at besøge os og ikke kun Café Alrø, understreger Lene Henriksen.

- Så vi har vundet ved, at vi har været her fra dag et. Og vi har altid været her, tilføjer hun.

5 - Husk struktur

Med et lille køkken og et stort antal gæster er struktur helt nødvendigt for at få forretningen til at løbe rundt. En struktur, der er pinedød nødvendig, hvis forretningen ikke skal gå nedenom og hjem.

- Det er meget, meget sjældent, at vi glemmer gæster, og meget, meget sjældent, at vores gæster skal vente mere end et kvarter på maden, selvom vi har så mange gæster, som vi har. For vi kender præcis proceduren, forklarer Lene Henriksen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce