Annonce
Horsens

Pølsemand: Jeg er glad, men jeg er også bekymret

Flertallet er sikret for borgmester Peter Sørensens (S) kompromisforslag, der sikrer Tung Nguyen muligheden for at byde, når stadepladsen på Torvet kommer i udbud. Den mulighed vil han benytte sig af, siger han. Arkivfoto: Morten Pape
Tung Nguyen, der driver pølsepavillonen på Torvet, glæder sig over, at han nu får lov til at være med i et udbud om den kommende stadeplads på Torvet. Han har dog stadig en masse ubesvarede spørgsmål.

Horsens: - Der har været mange kunder i dag for at se mit glade ansigt. Jeg er glad, men jeg er også stadig en bekymret mand.

Der er stadig en masse ubesvarede spørgsmål, men pølsemanden på Torvet, Tung Nguyen, tør nu igen håbe på, at hans pølsepavillon kan få lov til at blive på Torvet.

Tung Nguyens lejekontrakt med kommunen blev ikke forlænget, da det kom frem, at der i forbindelse med renoveringen af Søndergade og Torvet skulle etableres en ny madbod på Torvet.

Indtil tirsdag, hvor borgmester Peter Sørensen (S) personligt greb ind i sagen, har det været planen, at pølsepavillonen skulle vige pladsen for en arkitekttegnet madbod. Kompromisforslaget fra borgmesteren, der behandles på byrådsmødet mandag, giver imidlertid Tung Nguyen mulighed for at byde ind med sin pølsepavillon, når stadepladsen kommer i udbud.

- Jeg byder selvfølgelig, men der er stadig mange ting, jeg endnu ikke har overblik over. Hvordan skal pavillonen se ud, før den kan godkendes, og hvad med flytningen til en ny stadeplads? Hvad koster det?, spørger han.

Derudover kan Tung Ngyen i forbindelse med indgåelsen af en ny lejekontrakt forvente, at han skal betale en del mere for lejen af stadepladsen på Torvet.

- Det er jeg indforstået med, siger han.

- Er du overrasket over, hvordan sagen har udviklet sig?

- Ja, det er jeg. Jeg har tidligere sagt til Folkebladet, at jeg nu mente, at slaget var tabt, og jeg havde ikke regnet med, at kommunen ville give sig. Jeg tror, at det handler om det pres, der er kommet fra befolkningen og medierne. Og så er 800.000 kroner jo også mange penge at bruge på en ny madbod i en tid, hvor vi skal spare på pengene, siger Tung Nguyen.

Annonce
Jeg byder selvfølgelig, men der er stadig mange ting, jeg endnu ikke har overblik over.

Tung Nguyen, indehaver af pølsepavillonen på Torvet

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
HIC

HIC klar til pokalfinalen

Leder For abonnenter

Leder: Hovedgård skal vælge mellem turbo eller første gear

Det var lidt af en bombe, borgmester Peter Sørensen lod springe i begyndelsen af januar under en ellers fredelig nytårskur på ældrecentret i Hovedgård. Efter flere år i en mølpose løftede han ønsket om et togstop i den gamle stationsby mellem Horsens og Aarhus ud i det fri. Som bekendt er det hans socialdemokratiske partifæller, der danner regering, og det er formentlig ingen tilfældighed, at emnet lige netop i år var et vigtigt element i talen på Skovly. En af regeringens store uløste opgaver er at indgå et bredt forlig om den fremtidige infrastruktur, både hvad angår vej- og togtrafik. Dansk Folkeparti har for længst meldt sig ud af den gamle togfond-aftale, og det smalle infrastrukturforlig fra foråret 2019, som den daværende borgerlige regering indgik netop med DF, er lagt på is. I stedet har transportminister Benny Engelbrecht meddelt, at han vil gå efter et nyt bredt forlig om infrastrukturen og puste nyt liv i aftalen om togfonden. Ingen af delene står øverst i regeringens arbejdsprogram, men mon ikke Horsens-borgmesteren har vurderet, at det er god timing at starte nu, hvis de lokale kræfter skal mobiliseres og være med til at overbevise folketingspolitikerne om, at Hovedgård skal have et togstop. Derfor er det en vigtig beslutning, de lokale borgere og i første omgang lokalrådet skal træffe: Vil vi helst fortsætte i det nuværende tempo, hvor der stille og roligt bliver bygget nye lejligheder og solgt nogle få byggegrunde - eller vil vi have sat turbo på udviklingen? Der er ingen tvivl om, at Hovedgård vil blive yderst attraktiv som pendlerby i forhold til Horsens og i endnu højere grad Aarhus, hvis der kommer et togstop. I dag begrænser tilbuddet om offentlig trafik sig til busrute 202, og det tager ca. en time at komme til Aarhus og 25 minutter til Horsens. Hovedgård har før vist, at den rummer masser af initiativ og sammenhold. Ellers var der aldrig blevet sat gang i så stort et halbyggeri, som tilfældet er. Nu skal byen bare finde ud af, om den endnu engang er klar til at sætte alt ind for at få et togstop.

Horsens

Borgmester vil diskutere togstop i Hovedgård: Det ligger lige til højrebenet

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];