Annonce
Horsens

Opjusterede i sommer: Horsensianerne kører stadig forgæves til pantstationen

Siden 2016 har man kunnet aflevere tomme flasker og dåser ved pantstationen på Endalavevej. Stationen er én af i alt 12 på landsplan. Over hele landet har billedet det seneste år været, at stationerne har svært ved at følge med. Arkivfoto: Morten Marboe
På trods af at Dansk Retursystem i sommer opjusterede fra fire til syv ugentlige tømninger og flere containere, er der stadig horsensianere, som kører forgæves til pantstationen på Endelavevej. De utilfredse brugere lægger ikke fingrene imellem.

Horsens: To sølle stjerner. Det er den karakter på Google, pantstationen på Endalavevej kan snige sig op på efter halvandet år, hvor brugerne - i bedste fald - har haft blandende oplevelser.

Der er ellers ros til konceptet: "Super ringe system, der ellers kunne have været helt fantastisk", "En skam når den er fyldt. Ellers fantastisk initiativ" og "Pragtfuld idé med en pantstation, hvis den da ellers havde åbent".

Men lange køer, dårlige serviceoplevelser og konsekvente tekniske problemer lader stadig til at volde problemer. I sommer skrev Folkebladet om den dårlige stemning, der efterhånden havde taget sit greb i brugerne på pantpladsen. Dengang lød forklaring fra Dansk Retursystem på corona-effekt og øget tilstrømning på pladsen - med lovning på at opjustere til syv ugentlige tømninger i stedet for fire.

Annonce

Utilfredsheden lader imidlertid til at fortsætte ufortrødent.

De seneste måneder er der fortsat kommet kritiske anmeldelser fra brugere, der ikke har haft held med at komme af med deres pantflasker og -dåser, som de har samlet i sække. Blandt andet Dennis Hoe, der var forbi pantstationen i sidste uge.

- Jeg hidsede mig simpelthen så meget op den dag og tænkte: "Nej, nu kan det kraftedeme være nok." Den er jo fyldt hver gang. Så står man og fylder trailer og bil med sække, kører derhen, læsser af. Og så er den fyldt, siger han og fortæller, at det er en oplevelse, han har haft gentagne gange over flere måneder.

Fra brugerne, som for nylig offentligt har ytret deres utilfredshed, lyder den overvejende melding, at der stadig er problemer med kapaciteten på Endelavevej, og at angivelserne på hjemmesiden, om hvorvidt station er fyldt, ikke holder vand.


Det er klart, at vi ikke kan garantere - hvis der står "åben", når man tager hjemmefra - at der ikke er lukket, når man ankommer. Det er ikke til at sige, om der har været en med 15 sække i mellemtiden.

Mette Klint, kommunikationskonsulent hos Dansk Retursystem


Orla Hansen fra Lund har ligeledes skrevet en kritisk anmeldelse af pantstationen. Han griner i røret, da Folkebladet ringer for at spørge til problematikken.

- Konceptet er godt, og det er egentlig fint nok, at man kan gå på hjemmesiden og tjekke, om der er åbent. Men det nytter jo ikke noget, at der så er lukket, når jeg er kørt hele vejen til Horsens og har fyldt min bil med de åndssvage sække. Nu er jeg holdt op, for det gider jeg simpelthen ikke, siger han og fremhæver, at problemet er større for folk i oplandsområdet.

Ikke til at sige, om der lige er kommet 15 sække

I sommer blev der fragtet ekstra containere fra Aalborg for at imødekomme det store tryk på pantstationen i Horsens. Dansk Retursystem oplyser, at kapaciteten har været den samme i Horsens siden da.

- Da landet lukkede ned, kunne vi se, at der begyndte at komme rigtig mange mennesker ude på stationerne. Og det er bare fortsat. Tallene viser, at der kommer nye kunder til, og at de vender tilbage, når først de er begyndt at bruge pantstationerne. Så der vil være køer, og stationerne vil blive fyldt, siger kommunikationskonsulent Mette Klint og fortæller, at der i foråret 2020 blev afleveret 40 procent mere pant på stationerne end normalt.

Foreholdt kritikken fra Horsens-brugere, der er kørt forgæves, opfordrer hun til, at man tjekker hjemmesiden en ekstra gang, inden man kører hjemmefra.

- Vi kommunikerer løbende, hvorvidt der er åbent på pantstationerne. Men det er klart, at vi ikke kan garantere - hvis der står "åben", når man tager hjemmefra - at der ikke er lukket, når man ankommer. Det er ikke til at sige, om der har været en med 15 sække i mellemtiden.

Annonce

Samme tendens over hele landet

"Odense permanent lukket. Helsingør lukket for teknisk vedligehold 26/3, men klar igen om eftermiddagen. Rødovre og Høje-Taastrup pantstation lukket med teknisk fejl. Herning er fyldt og lukket."

Sådan lød status på Dansk Retursystems hjemmeside fredag 26. marts, hvor over en tredjedel af pantstationerne på landsplan er lukket - enten på grund af teknisk vanskeligheder, kapacitetsmangel eller vedligehold.

For de populære - men pressede - pantstationer er tendensen den samme over hele landet. De halser bagefter. Mette Klint fra Dansk Retursystem fortæller, at man for tiden arbejder på at fintune systemerne bag pantstationerne, så kapaciteten på sigt kommer til at stå mål med pant-tilstrømningen.

Dansk Retursystem

  • Dansk Retursystem er en nonprofit-virksomhed, som siden 2002 har stået for og haft monopol på at indsamle pant i Danmark.
  • Virksomheden er blandt andet ejet af en række danske bryggerier og er reguleret af Miljøministeriet.
  • Indtægterne til driften kommer især fra salg af flasker og dåser til de virksomheder, som forarbejder og genanvender emballagerne, gebyr-betalinger fra producenter og importører og overskydende, genanvendelig pant.
  • Ifølge Dansk Retursystem steg den samlede indlevering af pant i Danmark med 19 procent i 2020 - og med 40 procent på pantstationerne sidste foråret.

- Det er noget, vi er i gang med at udvikle på - men ikke noget, jeg kan sige noget konkret om endnu. Med den øgede trafik, vi har haft det seneste år, vil der komme mere slid, og maskineriet er altså ikke noget, man bare lige hiver ned fra hylderne. Løsningen er nødt til både at være langsigtet og rentabel, siger Mette Klint.

Dansk Retursystem meddelte i 2016, at der foreløbig ikke ville komme flere pantstationer, fordi de ikke var rentable. Dengang viste en intern undersøgelse hos nonprofit-virksomheden, at 97 procent af pantstationernes kunder var enten tilfredse eller meget tilfredse med brugeroplevelsen.

Annonce
Erhverv For abonnenter

11 nye regnskaber med både plus og minus: Sådan gik det for blandt andet mad og møbler, huse og håndværk

Danmark

Mandagens coronatal: 70 procent har fået det første stik

Annonce
Annonce
Annonce
Odder

Massakre på naturen: Hvad skete der lige med de vilde blomster, der gjorde mig glad på mine gåture?

Kultur For abonnenter

Nu skal det være slut med, at lastbiler så store som huse kører gennem den smalle gade

Horsens

Campingplads, hoteller og vandrehjem glæder sig over den spirende turisme: Det har eksploderet fuldstændig

Horsens

Ansat på plejecenter vågnede, da tyve puslede i garagen

Kultur

Heavy metal og dødningehoveder i køkkentapetet: 45-årige Karsten er medarrangør af ny metalfestival

Navne For abonnenter

Tvillinger kan ikke få nok af hinanden: Vores familier kan godt blive lidt trætte af det, når vi har været sammen fire aftener i træk

Horsens

Skattejagt, franske hotdogs og gammel gymnasieromance: Danske og udenlandske turister indtog Strøget i Horsens

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Brædstrup

Generationsskifte i malerfirmaet: Mogens og Henny stopper med pensel og kalkkost efter 60 år

Sport

Danmarks første medalje er i hus: Se Jesper Hansen skyde sig til OL-sølv

Sport

Anne-Marie Rindom fortsætter, hvor hun slap i søndags: Ligger på tredjepladsen

Erhverv For abonnenter

Bekymrede beboere i sydbyen: Hvad er en lokalplan egentlig værd, hvis man kan dispensere fra den uden hæmninger?

Vejr

Luk vinduer og døre: Skybrud og store regnskyl truer i det kommende døgn 

Annonce