Annonce
Horsens

Op mod 300 flere lastbiler til Horsens pr dag: Viceborgmester forventer DSV tager højde for parkerings-problematik

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra DSV i Lund, stiger fra 700-800 til 800-1000. Arkivfoto: Morten Pape
Efter flerårige udfordringer med ulovligt parkerede lastbiler i Horsens, stiller viceborgmester forventning til, at DSV tænker faciliteter til chauffører ind i nybyggeri.
Annonce

Horsens: Når DSV opfører Europas største logistikcenter med kun én lejer i Lund, vil antallet af lastbiler, der benytter de horsensianske veje, stige.

I dag kører der ifølge DSV mellem 700 og 800 lastbiler til og fra DSV's terminal på Nokiavej i Lund om dagen, men når det nye, store byggeprojekt står færdigt, vil antallet ifølge logistikvirksomheden stige til mellem 800 og 1000.


Vi har med i vores overvejelser, hvordan vi kan løse den her problemstilling. Men det er ikke noget, DSV står alene med. Der er mange logistikafhængige virksomheder i kommunen, og det skal løses i fællesskab.

Simon H. Galsgaard


Dermed vil antallet af chauffører, der skal foretage hvil, øges, og efter flere år hvor Horsens Kommune har haft udfordringer med ulovligt parkerede lastbiler langs kommunale veje, er det en omstændighed, der har politisk opmærksomhed.

- Det er ikke en problematik, jeg frygter, for jeg formoder, at det er noget, som DSV som ansvarlig virksomhed tager højde for, siger Martin Ravn (V), formand for kommunens plan- og miljøudvalg.

- Det er åbenlyst, at det (problematikken med ulovligt parkerede lastbiler, red.) er noget, der skal tages højde for fra starten og ikke være et problem, der må opstå, efter byggeriet står færdig. Her er alle muligheder for at gøre det rigtigt fra start, siger han, der finder det oplagt, at DSV etablerer nogle faciliteter på den nye matrikel, hvor virksomheden kan tage imod egne og samarbejdspartneres chauffører.

Annonce

Forventer ikke et problem

Også Michael Nedersøe (DF), der er medlem af plan- og miljøudvalget, hvor han flere gange har sat fokus på problematikken, har tiltro til, at udfordringen med ulovligt parkerede lastbiler ikke blusser op på ny.

- Jeg er opmærksom på problemstillingen, men jeg tror ikke, vi kommer til at se lige så store problemer med langtidsparkerede lastbiler, som vi har haft. Men skulle der ske en stigning, tager jeg fat om det med det samme, siger Michael Nedersøe.

Annonce

Skal løses i fællesskab

Hos DSV er man opmærksom på problematikken. Sådan lød meldingen fra Simon H. Galsgaard, administrerende direktør i DSV Road A/S, da DSV for nyligt holdt pressemøde i forbindelse med præsentationen af sit nye byggeprojekt.

- Vi har med i vores overvejelser, hvordan vi kan løse den her problemstilling. Men det er ikke noget, DSV står alene med. Der er mange logistikafhængige virksomheder i kommunen, og det skal løses i fællesskab, sagde han.

Horsens Kommune har allerede indført initiativer, der skal dæmme op for problematikken, herunder øget parkeringskontrol, ændrede parkeringstider og en indberetningsmulighed.

Derudover offentliggjorde HM Entreprenør i marts, at entreprenørvirksomheden har købt 270.000 kvadratmeter jord ved E45, Horsens Syd med henblik på at opføre en rasteplads for lastbiler med plads til 500 lastbiler.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

HIC henter stor amerikaner

Horsens For abonnenter

Egebjerg stod til et fald i indbyggertal: Derfor endte det med en stigning på 44 procent

Annonce