Annonce
Hedensted

Omstridt vej er på plads: Sådan bliver linjeføringen

Sådan bliver linjeføringen for den nye vej øst om Hedensted, der går fra Hovedvejen i nord til Højløkkevej i syd. Vejen skal dels betjene lastbilerne fra grusgravene, dels de kommende boligområder, der er markeret med hvidt. I den sydlige ende skal der anlægges en rundkørsel, hvor Dalbyvej tilsluttes fra øst og vest. Foto: Hedensted Kommune
Teknisk udvalg har godkendt linjeføringen for den nye vej øst om Hedensted. Forude venter lokalplan og beslutning om, hvornår vejen skal anlægges.

Hedensted/St. Dalby/Ørum: På trods af en række protester fra lodsejere i området, besluttede et næsten enigt byråd i foråret, at det er nødvendigt at anlægge en ny omfartsvej øst om Hedensted.

Der ligger endnu ingen tidsplan for det omkring 40 mio. kr. dyre projekt, men på et møde for nylig lagde politikerne i teknisk udvalg sig fast på den endelige linjeføring for vejen, der skal gå fra Hovedvejen i nord til Højløkkevej i syd.

Det er meningen, at vejen dels skal betjene lastbilerne, der fragter grus mellem Ørum og Horsens, dels skal give de mange nye boligområder i det østlige Hedensted en lettere adgang til Hovedvejen.

Fra de nye boligområder vest for Constantiavej (6 på kortet) bliver der derfor reserveret plads til en udkørsel til vejen, mens nybyggerne i Lille Dalby Bakker får adgang til vejen via en rundkørsel (8 på kortet), hvor Dalbyvej skal tilsluttes fra øst og vest.

Kriterier for valg af linjeføring

  • Vejen skal understøtte det overordnede vejnet og den fremtidige trafikplan.
  • Vejen skal understøtte nuværende og fremtidige byudviklingsområder øst for Hedensted, herunder Lille Dalby Bakker og helhedsplan for boligområder øst for Constantiavej.
  • Vejen skal understøtte, at Spettrupvej på sigt opgraderes, så den er den oplagte vej for trafikken mellem Hedensted og Hornsyld.
  • Vejen skal understøtte St. Dalby som landsbysamfund.
  • Aflastning af eksisterende veje i den østlige del af Hedensted, herunder Constantiavej.
  • Hastighedsbegrænsning på 70 km/t.
  • Otte meter bred kørebane i landzone.

Kan være klar i 2021

Formand for teknisk udvalg, Lene Tingleff (V), er glad for, at processen nu er kommet et skridt længere.

- Nu er linjeføringen på plads, og det betyder, at forvaltningen kan gå i gang med at udarbejde en lokalplan for området. Den skal igennem byrådet og derefter i høring, men alt det kan være på plads om et år. Det betyder, at arbejdet med vejen kan gå i gang i foråret 21, og at vejen kan være færdig slut 21, fortæller Lene Tingleff.

Selvom det rent teknisk er muligt, så kræver det en byrådsbeslutning, før tidsplanen kan blive en realitet. For godt nok er det politisk besluttet, at omfartsvejen skal komme, men hvornår skal byrådet først tage stilling til i begyndelsen af det nye år.

Annonce
Forsiden netop nu
112

Gps afslørede 24-årig løbehjulstyv

Annonce