Annonce
Østjylland

Omstridt spareplan er en realitet: Regionens sparekniv rammer 36 busruter

36 midtjyske busruter rammes af en nu vedtaget spareplan fra Region Midtjylland. Arkivfoto

Et enigt regionsråd har vedtaget den endelige spareplan for de blå busser i Midtjylland. Der var både glæde og bekymringer blandt politikerne.

Annonce

MIDTJYLLAND: 36 midtjyske busruter bliver beskåret, omlagt eller forsvinder måske helt.

Det står klart efter onsdagens regionsrådsmøde, hvor samtlige medlemmer nikkede ja til en spareplan til 55,1 millioner kroner.

Regionens mangeårige betaling for kørsel på de 36 busruter stopper 1. april 2019. Håbet er, at kommunerne derefter vil overtage eller bidrage til driften.

- Afdækningen af den kollektive trafik har afsløret et kompliceret billede med sammenblanding af regional og kommunal finansiering. Nu bliver det op til kommunerne, om busserne skal fortsætte. Det betyder, at de kan komme til at vælge busdrift i stedet for bedre skoler og ældrepleje. I bund og grund mangler både kommuner og region penge til opgaven, sagde regionsrådsmedlem Else Kayser (EL) på mødet.

Her rammer spareplanen

Region Midtjylland har endeligt vedtaget en spareplan for den regionale busdrift. Spareplanen træder i kraft 1. april 2019. og den betyder nedskæringer for 55,1 millioner kroner.

Konsekvenserne af spareplanen svinger meget fra kommune til kommune. Det hårdest ramte område er Djursland, hvor Region Midtjylland helt eller delvist farvel til driften af ruterne 120, 211, 213, 214, 319, 352 og 351 i Norddjurs Kommune. I Syddjurs Kommune trækker regionen sig helt eller delvist fra driften af ruterne 120, 121, 212 og 351.

I den øvrige del af Region Midtjylland får spareplanen konsekvenser for følgende ruter: 11, 12, 19, 23, 50, 59, 69, 75, 77, 103, 104, 107, 109, 110, 111, 112, 114, 116, 130, 200, 220, 230, 302, 311, 502, 914X og 926X.

Region Midtjylland arbejder for, at kommunerne vil skyde penge i at sikre videre drift af ruterne i sparekataloget.

Annonce

De studerende

Siden det tidligere forår 2017 har Region Midtjylland arbejdet med finde besparelser på de blå bussers drift.

I september vedtog regionsrådet en spareplan med en besparelse på 60,3 millioner kroner, men i løbet af de seneste dage er det lykkedes at finde ekstra penge til at holde syv uddannelsesruter kørende med morgen- og aftenafgange.

Pengene er fundet ved at lade en opsparing af statslige midler til letbanedriften overgå til busserne. Og den løsning var der stærkt fokus på ved regionsrådets møde.

- I regionens møder med kommunerne om fremtidens busdrift har netop de studerendes muligheder for transport på tværs af kommunegrænserne fyldt rigtigt meget. Derfor er det glædelige, at der er fundet penge til den opgave. Vi ved godt, at nogle vil være skuffede over, at deres rute ikke er blandt de syv udvalgte uddannelsesruter. Men pengene er ikke til at hjælpe alle, forklarede regionrådsmedlem Flemming Knudsen, der har deltaget i regionens forhandlinger med kommunerne.

Annonce

En lille buffer

I den ny slagplan for Region Midtjyllands busdrift er der indarbejdet en buffer på 4,8 millioner kroner.

Regionsrådsmedlem Carsten Kissmeyer (V) påpegede, at det er en meget lille sikkerhedsventil i et budget for den kollektive trafik på 370 millioner kroner.

- Jeg vedtager den her plan med lidt uro i maven. Vi har en lang forhistorie om den kollektive trafik, og udgifterne er kendt for kun at gå en vej - opad, forklarer Carsten Kissmeyer.

Efter vedtagelsen af spareplanen vil regionen fortsætte forhandlingerne med de midtjyske kommuner om driften og ikke mindst betalingen af buslinjerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Kvalitet i stedet for tom reklame

Horsens

Carsten blev fejret på sin 50-års-fødselsdag: Det skulle Mette bare ikke blande sig i

Annonce