Annonce
Horsens

Odder og Horsens overvejer fælles færgedrift til Tunø og Endelave

Endelave-færgen skal udskiftes med en ny, når teknologien er moden til det. På det tidspunkt kan det være, at Odder og Horsens Kommuner skal deles om færgedriften til Tunø og Endelave. Arkivfoto: Anna Dorthe Olesen
Kommunernes fælles færgesekretariat anbefaler et samarbejde mellem de to kommuner, når den teknologiske udvikling er moden til en udskiftning af færgerne.
Annonce

Horsens: Kunne man forestille sig, at Odder og Horsens Kommuner i fremtiden deles om færgedriften til Tunø og Endelave?

Ja måske, lyder det fra plan- og miljøudvalget i Horsens, der nu på baggrund af en anbefaling fra kommunernes fælles færgesekretariat vil tage kontakt til Odder Kommune med henblik på at sætte gang i en analyse af fordele og ulemper ved et muligt samarbejde.

Lederen af kommunernes fælles færgesekretariat for småøerne har på et møde med Endelave Beboerforening og formanden og næstformanden for udvalget vedrørende udvikling af lokalsamfund anbefalet en fælles løsning, hvor kommunerne i fællesskab investerer i et antal færger, der besejler begge ruter.

Færgesekretariatet mener, at den teknologiske udvikling vil føre til anvendelse af andre drivmidler, måske el-færger, men at de nye teknologier fortsat er umodne. Derfor er vurderingen, at en udskiftning af Endelave-færgen tidligst bør ske om fem år, selvom den nuværende færge har store driftsudgifter i forhold til en ny færge.

- Vi har det lange lys på det i det her. Det er noget, der kunne blive aktuelt om 5-15 år, afhængig af hvor stor en gevinst, der vil vise sig at være ved at udskifte den nuværende færge, siger Charlotte Lyrskov, teknisk direktør i Horsens Kommune.

Vi har det lange lys på det i det her. Det er noget, der kunne blive aktuelt om 5-15 år, afhængig af hvor stor en gevinst der vil vise sig at være ved at udskifte den nuværende færge.

Charlotte Lyrskov, teknisk direktør, Horsens Kommune

Annonce

To modeller skal analyseres

Hvis Odder Kommune er med på ideen, skal der analyseres på to modeller.

I den første model investerer kommunerne i fællesskab i tre traditionelle bilfærger af forskellig størrelse til fælles betjening af Tunø og Endelave. I den model vil færgerne kunne sejle med ca. 13 knob, hvilket svarer til den hastighed, Endelavefærgen sejler med i dag.

Anlægsinvesteringen til én sådan færge skønnes til cirka 45 millioner kroner.

Den anden model indeholder enten to hurtigfærger kun til passagerer og én traditionel bil/fragt-færge til de to øer - eller én hurtig og én traditionel færge til deling mellem de to øer.

- På langt sigt er der perspektiver i, at man på småøerne bruger den samme type færge. Det vil give større fleksibilitet, også i forhold til personalet på færgerne, der vil kunne betjene flere ruter, siger Martin Ravn (V), formand for plan- og miljøudvalget.

Færgesekretariatet arbejder lige nu med at udvikle en fælles, national standard for en afløserfærge til antageligt 125 passagerer og 19 biler. En sådan færge vil kun kræve en bemanding på to personer under forudsætning af, at det landbaserede beredskab geares til at kunne tackle en færgekatastrofe, som det formuleres.

Til sammenligning kan den nuværende færge medbringe 246 passagerer og 22 biler. Færgen betjenes normalt af fire personer. Når passagertallet er højt, skal en femte medarbejder med.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Det mener læserne: Øgede krav om mundbind vækker både glæde og vrede

Horsens

Større udvalg, robotstyret dæklager og 40 lifte: Nyt bilhus på 5600 kvadratmeter står klar om et år

CORONAVIRUS

Live: Ministre indkalder til pressemøde søndag eftermiddag

Horsens

Horsensianerne på Søndergade: Stramninger er okay. Vi stoler på myndighederne

Horsens

Færre ramt i det seneste døgn: Seks nye smittede i Horsens Kommune

Annonce