Annonce
Odder

Odder Gymnasium dropper Facebook: Det stresser eleverne

Uddannelsesinstitutioner må ikke lade sig forføre af sociale mediers tilgængelighed og smarte funktioner, lyder opfordringen fra Odder Gymnasium, som har droppet sociale medier i undervisningen. Arkivfoto
ODDER - Efter en periode, hvor en alt for stor del af eleverne fra Odder Gymnasium havde lidt af stresssymptomer, besluttede skolens ledelse sig for at undersøge, om gymnasiet selv bar en del af ansvaret for, at eleverne følte sig pressede.

- Vi kiggede lige en ekstra gang på hinanden og besluttede os for at overveje, om alle de sociale medier og digitale værktøjer, som vi på det tidspunkt brugte i undervisningen, virkelig var så fantastiske, eller om det var med til at stresse eleverne, siger skolens pædagogiske IKT-leder, Rasmus Pöckel.

Som mange andre gymnasier arbejdede Odder Gymnasium med at inddrage Facebook i undervisningen ved blandt andet at oprette faglige grupper, hvor lærere delte materiale og andre informationer med eleverne.

Hvor Odder Gymnasium før i tiden kun stillede krav til, at eleverne tjekkede gymnasiets intranet, Lectio, én gang i døgnet, var det, som om forventningerne til elevernes tilgængelighed var vokset med implementeringen af Facebook-grupperne, fortæller Rasmus Pöckel.
- Hvis vi for eksempel lagde noget ud på Facebook, så eleverne det inden for tre timer, og deres responstid blev derfor forkortet. Men det gik op for os, at vi ved at bruge Facebook skabte daglige dilemmaer for eleverne, fordi vi invaderede deres fritid, siger han og tilføjer:

- Forestil dig, hvor stressende det ville være, hvis din chef sendte dig push-notifikationer med arbejdsrelaterede informationer på Facebook. Gymnasieelever har ligesom alle andre brug for at opretholde en work-life-balance, og det skal vi som skole respektere.

Et ekstra like til læreren

Skolens fokus på emnet afslørede, at hver tredje 3.g-elev oplevede, at det var svært at afkode informationerne, som lærerne lagde ud på Facebook. Eleverne beskrev, at de ofte var i tvivl om, hvorvidt tekster, som lærerne linkede til fra deres profiler, skulle opfattes som lektier eller inspiration, og de var bekymrede for, om det påvirkede deres karakterer ikke at læse med.

12,8 pct. af eleverne svarede også, at de havde "liket" et lærerindlæg. Ikke fordi de syntes godt om det, men fordi de vidste, at læreren så deres like.

- Jeg gør det for at virke engageret i stoffet, selv om det ofte ikke er tilfældet, at et engagement egentlig er til stede, lød begrundelsen fra en af eleverne.

- Det er jo håbløst, og det er alt det, vi ikke vil som uddannelsesinstitution. Vi vil tværtimod have mindre præstationsræs og mere fokus på læring, siger Rasmus Pöckel.

Ven eller underviser?

Ud over den faglige kommunikation udviste eleverne bekymring over, at grænsen mellem privat- og skoleliv blev udvisket. Selv om godt 23 pct. af 3.g-eleverne var venner med en lærer på Facebook, syntes kun fem pct., at det var positivt at have lærere på vennelisten.

- Hvis jeg kunne ændre det i dag, så ville jeg ikke være venner med mine lærere, og "vi er mere venner, end vi er lærer og elev" - det fjerner vel noget autoritet og magtbalance fra forholdet, lød det fra eleverne.

Undersøgelsens resultater fik Odder Gymnasium til at trække stikket og droppe sociale medier som platform i undervisningen. Lærerne blev bedt om hverken at oprette Facebook-grupper for eleverne eller indgå venskaber med dem.

- Det er vigtigt, at vi som uddannelsesinstitution ikke lader os forblænde af, hvor smarte digitale værktøjer er. Vi skal selvfølgelig prøve tingene af, men vi skal også stoppe op og undersøge effekten og vælge ud, siger Rasmus Pöckel og fortsætter:

- Eleverne prøver at slippe væk fra os på de sociale medier, og så skal vi selvfølgelig ikke komme jagende efter dem. Vi skal give eleverne deres fritid tilbage.
Selv om sociale medier ikke længere er en undervisningsplatform på Odder Gymnasium, betyder det ikke, at Facebook, Twitter og Tumblr ikke indgår i timerne. I historie inddrages Donald Trumps tweets som kilde, i samfundsfag diskuterer eleverne sociale medier i forhold til Giddens og social identitet, og i matematik lærer eleverne om algoritmerne bag Facebook.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Børnefest for kronisk syge børn

Annonce