Annonce
Østjylland

Nyt miljøvenligt våben mod glatte fortove: Vulkansk aske erstatter salt og sand

Vinterberedskabet er i år opgraderet med nye traktorer og lastbiler med spredere, der styres efter GPS. Samtidig fortæller Tenna Olsen, Jørn Pedersen og Kim Gulvad fra Teknik og Miljø her om det nye våben mod glastføre på fortove og cykelstier. Foto: Søren Willumsen
Aarhus Kommunes afdeling for vejdrift skærer ned for saltet på fortove og cykelstier. Nyt miljøvenligt produkt skal sikre, at vi ikke falder og skrider, når det er glat.

AARHUS: Det er næsten for godt til at være sandt. At der findes en anden form for materiale end salt og sand, der kan forhindre, at man falder på fortovet eller skrider på cykelstien, når det er glat. Og som tilmed er et naturligt produkt, der ikke skader planter og dyr, sådan som salt gør eller punkterer cykeldæk, som skarpe sandsten kan gøre.

Aarhus Kommunes afdeling for vejdrift har nu lavet så mange mindre forsøg med et nyt materiale kaldet Ecogrip, at man i år vil udbrede det til store dele af vintertjenesten på de fortove og de cykelstier, som flest århusianere benytter.

- Jo længere vi kan sikre cykelsæsonen jo bedre for sundheden og miljøet. Derfor rydder vi de mest befærdede cykelstier for eventuel sne, og strøer Ecogrip ud, når der er glat, så flest muligt kan cykle i længst mulig tid om vinteren, siger Kim Gulvad Svendsen, forvaltningschef for Drift og Myndighed i Teknik og Miljø.

Annonce
Ecogrip hedder den nye vinterstrølse, som er lavet af vulkansk aske, og langt mere miljøvenligt end det aggressive vejsalt.

Vulkansk aske

Det nye materiale er lavet af vulkansk aske.

- Det er langt mere miljøvenligt end vejsalt. Det er Svane-mærket, og der bruges mindre CO2 i produktionen end vejsalt. Samtidig har det nogle fordele i forhold til sand, fortæller Kim Gulvad og Tenna Olsen, der er projektleder for entreprenørenheden i kommunen.

- Vi har tidligere prøvet med skarpkantet sand, fordi det kan blive liggende, men vi fik mange klager fra Dansk Cyklistforbund, fordi cyklisterne punkterede, fortæller Tenna Olsen, mens Kim Gulvad nikker med.

For den rutinerede cyklist har også selv prøvet de punkteringer.

Ingen punkteringer

Og så er vi fremme ved den vulkanske aske, der ifølge leverandøren stammer fra europæiske vulkaner.

- Ecogrippen er mere rund, så man ikke punkterer ved at køre over den, og den knuses også ved overkørsel. Den har en lille tøeffekt, så den sætter sig fast i is og sne og derfor ikke så let blæser væk. Og den helt afgørende effekt er, at den er skridsikker, så man ikke falder, fortæller Kim Gulvad.

Det vulkanske materiale kan altså ikke som vejsalt tø isen helt op, men kan sikre, at man ikke falder så let.

Produktet er lidt dyrere end vejsalt, men til gengæld skal der køres færre gange med lastbiler og traktorer.

- Man punkterer ikke på cykel ved at køre på Ecogrip. Det knuses ved overkørsel, men ligger fast på is og sne, og gør det mere skridsikkert, fortæller forvaltningschef Kim Gulvad Svendsen. Foto: Søren Willumsen

Dyrevenlig effekt

Og så er der ifølge traktorfører Jørn Pedersen også en sideeffekt for menneskets bedste ven.

- Jeg har talt med flere hundeluftere, som er glade for materialet, fordi det ikke, som salt gør, ødelægger hundenes poter, fortæller Jørn Pedersen, der blandt holder Brabrandstien fri for sne og frost med sin traktor med spreder bagpå.

Samtidig ødelægger Ecogrip ikke tøj og sko, sådan som det aggressive vejsalt kan gøre.

Teknik og Miljø har for nylig erhvervet sig 46 nye traktorer og fire lastbiler til vinterberedskabet og de har alle GPS, så forvaltningen altid kan se, hvor chaufførerne kører og dirigere dem hen, hvor der er behov. Samtidig kan køretøjerne ved hjælp af GPS-signaler sprede den vulkanske aske længere ind i for eksempel buslommer.

- Det sparer tid i forhold til, at chaufføren skal køre frem og tilbage, fortæller Kim Gulvad.

Ifølge Tenna Olsen betyder det nye materiale dog ikke, at kommunen ikke vil salte.

- Vejene saltes fortsat, og hvis der kommer meget sne, må vi også fortsat salte cykelstier og fortove. Men når vi har en vinter, hvor der skiftevis er regn og frost, virker Ecogrippen godt, fordi den heller ikke bliver vasket ud af regn, sådan som saltet gør.

Vejsaltet er ikke afskaffet. Det skal man fortsat bruge på vejene. Men måske vil den vulkanske aske også kunne anvendes til veje. Det ekperimenterer man i hvert fald med i Aarhus, blandt andet på Moesgård Allé.
Jørn Pedersen får venlige kommentarer fra hundeejere, når han kører ud med den miljøvenlige strøelse.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Hedensted For abonnenter

Tilsynssag: Når man ender i denne situation, er der selvfølgelig noget, man ville ønske, at man havde gjort anderledes

Annonce