Annonce
Horsens

Nyt byggeri til specialklassebørn

Et såkaldt modulbyggeri skal stilles op ved Højvangskolen for at få to yderligere klasselokaler til skolens specialklassebørn. Arkivfoto: Morten Pape
Der er pres på specialklasserne i Højvang og Hovedgård, som rummer børn med blandt andet autisme og adhd. Men det skal et modulbyggeri med to nye lokaler ved Højvangskolen nu ændre på.

Horsens: Over de seneste otte år er der kommet 35 flere børn i specialklasserne i Hovedgård Skole og på Højvangskolen, hvor tallet samlet set er steget fra 131 elever i 2012/2013 til 166 elever i 2019/2020.

I første omgang er der oprettet flere klasser i Hovedgård ved at lave den tidligere børnehave på Fruenshave om til specialklasser og ved at putte flere børn ind i de allerede eksisterende klasser både i Hovedgård og på Højvangskolen. Men nu er grænsen nået - og der skal nye lokaler til at rumme børnene.

- Der er et behov nu, som gør sig gældende i hele landet, det er ikke bare i Horsens. Vi oplever en stigning, og det skal vi naturligvis handle på, lyder det fra formanden for børne- og uddannelsesudvalget, Lone Ørsted (S).

Annonce

Med de nye lokaler får lærere og pædagoger bedre muligheder for at lave de nødvendige pædagogiske indsatser og mulighed for at dele børnene op i mindre grupper.

Lone Ørsted (S), formand for børne- og uddannelsesudvalget Horsens Kommune

To ny klaselokaler

Stigningen i børn, som kræver specialundervisning, har ikke været ens for de forskellige målgrupper i Horsens Kommune. Børn med generelle udviklingsvanskeligheder er faldet fra 110 elever i 2012/13 til 68 elever i 2019/20, og de børn er nu samlet på Horsens Byskole.

Til gengæld er elevtallet i specialklasserne for børn med specifikke udviklingsforstyrrelser, ADHD, autisme og lignende, som går i skole i Hovedgård og på Højvangskolen, samlet set steget med 35 elever siden 2012, og det er de børn, som nu skal have mere plads.

- Vi etablerer et midlertidigt modulbyggeri, som bliver stillet op ved siden af Højvangskolen. Her får eleverne to lokaler, som kan rumme mellem 10 og 15 børn i hver. Med de nye lokaler får lærere og pædagoger bedre muligheder for at lave de nødvendige pædagogiske indsatser og mulighed for at dele børnene op i mindre grupper, forklarer Lone ørsted.

Opstillingen af modulbyggeriet skal endeligt godkendes på byrådsmødet mandag 27. januar, og det kommer til at koste cirka en halv million at etablere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Når lærerne må holde fri - så må børnene vel også?

Avisen har de seneste dage skrevet om tendensen til, at forældre tager deres børn ud af skolerne uden for de normale ferieperioder. Det er et forkert signal, mener både politikere og skoleledere. Det er bedst, når alle i skole. Det kan ingen være i tvivl om, men det gælder så sandelig også lærerne, for ingen taler om, at det selvfølgelig også går ud over kvaliteten i undervisningen og styrken i fællesskabet, når læreren holder fri. Lad os slå fast med det samme, at det er alle læreres ret at holde ferie uden for skolernes traditionelle ferie. Det siger deres overenskomst, så ingen skal skyde efter folkeskolelærere, når de en uge om året holder fri uden for de traditionelle ferieuger hen over skoleåret. Men det betyder også, at det klinger en anelse hult, når skoleledere og politikere taler om det forkerte i, at børnene tages ud af undervisningen, når de ansatte har muligheden for at gøre det samme. Det kommer til at lyde som mig selv, når børneopdragelsen har været til diskussionen derhjemme, og jeg har trukket trumfkortet og slået fast, at de skal gøre, som jeg siger, og ikke som jeg selv gør..... Det var noget andet i gamle dage, vil nogle nok mene, men dengang måtte lærerne heller ikke holde fri ud over de almindelige ferieuger. Dengang gav det god mening at slå fast, at eleverne ikke bare kunne få fri uden særlig grund. Nu er tiden en anden, og selv om det går ud over fællesskabet og kvaliteten i undervisningen, når enten elever eller lærere mangler, så er det sådan, virkeligheden ser ud. Vi må alle bestræbe os på at holde fraværet på et minimum og gøre det så attraktivt at gå i skole, at der skal noget ekstraordinært til, hvis man vil gå glip af en uges undervisning. Det er en kamp, vi alle kan bidrage positivt til at vinde. Kampen for at undgå fravær er desværre tabt.

Annonce