Annonce
Hedensted

Ny tilkørsel kan spare by for 20.000 lastbiler om året - Vejdirektoratet afviser

Hedensted Kommune ønsker sig en ekstra tilkørsel til E45 fra Rastepladsen Nørremark, som kan bruges af Boligbetons mange daglige transporter. Tilkørslen vil aflaste Præstegårdskvarteret i Løsning for omkring 20.000 lastbiler årligt.
Annonce

Løsning: Politikerne i Hedensted Kommune er generelt begejstrede over muligheden for en udvidelse af motorvej E45 til tre spor i hver retning mellem Skanderborg og Vejle. Men én ting mener de, at Vejdirektoratet har forsømt at tage hensyn til i den nye VVM-undersøgelse af strækningen, som lige nu er i høring.

Det drejer sig om en ny tilslutning ved Rasteplads Nørremark, som vil kunne bruges af virksomheden Boligbetons mange daglige transporter nordpå.

- Vi har tidligere sendt ønsket frem, men det er ikke kommet med i VVM-undersøgelsen, og det undrer os. Tilkørslen vil kunne spare Præstegårdskvarteret i Løsning for rigtig meget tung trafik, og det vil spare miljøet for en del CO2-udledning. Samtidig kan det ikke være noget særligt stort indgreb at lave en tilkørsel, når der i forvejen er en rasteplads, siger Steen Christensen (S), der selv bor i Løsning og er næstformand i kommunens tekniske udvalg.

Annonce

Boligbeton ser flere problemer

Boligbeton bekræfter, at en direkte tilkørsel til motorvejen via rastepladsen vil fjerne nogle lastbiler fra Løsning by. Virksomheden har omkring 68.000 kørsler til og fra motorvejen om året, og 30 procent af dem går nordpå. En tilkørsel i nordlig retning vil altså fjerne 20.000 lastbiler fra Præstegårdskvarteret i Løsning om året.

- Den helt rigtige løsning vil, som vi ser det, være at lave en ny, regulær til- og frakørsel mellem Hedensted og Horsens Syd, som kan benyttes af alle. Det vil både lette presset fra Løsning by, den stærkt trafikerede Merringvej og måske fjerne noget af den kødannelse, der ofte er ved frakørslen til Horsens Syd. Men hvis det ikke kan lade sig gøre, så vil vi gerne have en tilkørsel fra rastepladsen, siger direktør i Boligbeton, Tom Kristensen.

Annonce

Vejdirektoratet: En dårlig løsning

I Vejdirektoratet er man imidlertid ikke begejstrede for idéen om en tilkørsel via rastepladsen. Her er der i forbindelse med VVM-undersøgelsen taget stilling til forslaget, men det er blevet fravalgt af flere forskellige årsager.

- Vi har et hovedprincip om, at vi gerne vil have flest muligt ud på de statslige veje, da de er de sikreste, men vi vil også gerne bibeholde den sikkerhed og det raske tempo, vi har på motorvejen. Derfor duer det ikke med for mange til- og frakørsler, siger projektleder Jacob Pryds Winkel.

Hvis man giver adgang for Boligbetons lastbiler via rastepladsen vil det ikke som sådan være en ny adgang til motorvejen, da der jo i forvejen kører biler på fra rastepladsen, men det vil højne antallet betragteligt.

- Det er noget lignende den løsning, vi har ved Ejer Bavnehøj, og den er vi ikke ret glade for. I forbindelse med VVM-undersøgelsen har vi undersøgt, om vi kunne ændre forholdene der, således at man ikke længere kan køre på fra lokalområdet, men det ville blive for dyrt. Men vi har lært af den fejl, og vi ønsker ikke at gentage den ved Nørremark Rasteplads, siger Jacob Pryds Winkel.

Boligbeton har årligt 68.000 kørsler til og fra virksomheden med beton, grus og elementer, og de kunne gode bruge en mere direkte adgang til motorvejen. Arkivfoto

Vejdirektoratet har også vurderet, hvordan adgangen til motorvejen i dag er for Boligbeton, og de mener, det er en god vej. Hvad angår kødannelse ved flere af Horsens-afkørslerne, er der en løsning på vej.

- I VVM-rapporten lægger vi op til, at der skal gøres noget ved stort set alle afkørsler på strækningen for at skabe en bedre afvikling af trafikken. Hvis der ikke er penge til det hele med det samme, foreslår vi faktisk, at man starter med det, siger Jacob Pryds Winkel.

Annonce

Høringssvar på vej

Vejdirektoratets indstilling får imidlertid ikke Steen Christensen til at opgive kampen.

- Vi vil gøre vores til, at man politisk får øjnene op for, at det er en god idé at udnytte rastepladsen til at fjerne en stor mængde lastbiler fra Løsning. Der skal under alle omstændigheder ske noget med rastepladsen, når der skal udvides med et ekstra spor, så det er det rigtige tidspunkt at få lavet en god løsning, siger Steen Christensen.

Hedensted Kommune sender et høringssvar til Vejdirektoratet med sit ønske, og det samme gør Boligbeton.


Vi har et hovedprincip om, at vi gerne vil have flest muligt ud på de statslige veje, da de er de sikreste, men vi vil også gerne bibeholde den sikkerhed og det raske tempo, vi har på motorvejen

Jacob Pryds Winkel, Vejdirektoratet
Annonce
Annonce
Horsens

Flot comeback blev ikke belønnet

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce