Annonce
Horsens

Ny rapport støtter togstop: Så mange vil bruge toget om dagen

Flere gange blev pressemødet afbrudt af tog, der buldrede forbi - uden at standse. Fra venstre er det borgmester Peter Sørensen (S) samt Ejvind Olsen, Martin Sørensen og Vagn Christensen fra Hovedgård Lokalråd . Foto: Mads Dalegaard
Nye tal kan betyde, at muligheden for, at toget fremover stopper i Hovedgård, er forøget væsentligt. Transportministeren og transportordførerne på Christiansborg bliver nu inviteret til Hovedgård.

Hovedgård: - Nu tror vi virkelig på det, sagde formand for Hovedgård Lokalråd Ejvind Olsen, da Horsens Kommune og Hovedgård lokalråd onsdag formiddag holdt pressemøde på perronen på Hovedgård Station.

Anledningen var en ny rapport fra analysefirmaet Rambøll, og den er interessant læsning for tilhængerne af et togstop.

- Et forsigtigt skøn siger, at omkring 800 passagerer vil bruge toget til og fra Hovedgård hver dag. Det er flere end de stationer, vi sammenligner os med, sagde Ejvind Olsen, der havde svært ved at skjule smilet.

Passagerpotentiale

Sådan er passagertallene i de stationsbyer, Hovedgård sammenlignes med:

  • Nørre Aaby: indbyggertal (2014): 2049, passagertal (2014): 696 pr. døgn
  • Ejby: indbyggertal (2014): 1967, passagertal (2014): 616 pr. døgn
  • Tommerup: indbyggertal (2014): 2365, passagertal (2014): 524 pr. døgn
  • Aarup: indbyggertal (2014): 3120, passagertal (2014): 484 pr. døgn
  • Hovedgård: indbyggertal (2020): 2258, formodet passagertal (2020): 809 middeltal pr. døgn

Med sig på perronen havde han to andre medlemmer af Hovedgård Lokalråd, Vagn Christensen og Martin Sørensen, foruden borgmester Peter Sørensen (S).

Jævnligt blev talestrømmen afbrudt af tog, der i høj fart kørte forbi.

Annonce

Minister bad om nye tal

Den nye rapport blev bestilt efter et møde med transportminister Benny Engelbrecht (S) i starten af november.

Engelbrecht bad ved den lejlighed om at få foretaget nogle nye beregninger, så tallene, der lå til grund for lokalrådets første rapport, var ført helt up to date.

- Vi var meget positivt overraskede, da vi så de tal, som Rambøll er kommet frem til. Det er bestemt også det, der gør, at når man sammenligner med andre togstop og ser på, hvordan passagertallene er der, så ligger vores tal rigtig fint. 800 passagerer er et middeltal. Hvis man tager de positive briller på, så kommer vi over 900 passagerer om dagen, står der i rapporten. Der er tale om valide tal, der er beregnet ud fra de beregningsmetoder, Transportministeriet selv bruger, forklarede Ejvind Olsen.

Stationsbygningen står klar til at blive taget i brug igen. Hovedgård Station blev nedlagt som station i 1974. Foto: Mads Dalegaard

Også borgmester Peter Sørensen udtrykte stor optimisme i forhold til at få toget til igen at stoppe i Hovedgård.

- Nu ligger der rent faktisk en analyse, som jeg synes på alle mulige måder giver optimisme i forhold til at fortsætte dialogen om at få et togstop til Hovedgård. Nu har vi rent faktisk et rigtig godt grundlag, når man skal sammenligne med andre steder, hvor der er lykkedes at få et togstop, sagde Peter Sørensen.


Nu ligger der rent faktisk en analyse, som jeg synes på alle mulige måder giver optimisme i forhold til at fortsætte dialogen om at få et togstop til Hovedgård.

Peter Sørensen, borgmester


Annonce

Endnu større tal

Beregningen har ikke taget højde for den kommende bydel ved Nørrestrand, ligesom der heller ikke er taget højde for det store opland til Hovedgård, der forventes også at benytte toget.

Derfor er det sandsynligt, at passagertallet bliver endnu større end det tal, Rambøll har analyseret sig frem til.

- Op til 70 procent af dem, der bor her i byen, pendler enten til Horsens eller til Aarhus. 66 procent af dem kører i bil. Det vil være en kæmpe fordel at flytte nogle af dem over i toget, sagde Ejvind Olsen, og det bakkede Peter Sørensen op om.

- Hvis vi vil den offentlige trafik, den grønne omstilling og en ny klimalov, så er et af svarene, at flere af vores byer her i landet skal kobles op på togtrafikken på de tidspunkter af døgnet, hvor det er muligt at få toget til at stoppe. Ellers vil vi bare se, at endnu flere mennesker i Hovedgård vil køre i to biler, sagde borgmesteren.

Formand for Hovedgård Lokalråd Ejvind Olsen havde svært ved at skjule sin glæde over rapporten. Foto: Mads Dalegaard

Tålmodighed er nøgleordet, når det handler om at få togstoppet, blev det igen og igen understreget. Derfor var der heller ikke nogen præcise angivelser af, hvornår toget igen forventes at stoppe i byen.

- Hvis vi kigger på de seneste togstop, som vi kender til, kan vi se, at nogle steder har det taget to-tre år, andre steder mere. Det kan også gå stærkt, og vi skal jo til at diskutere infrastruktur i Danmark og dermed også den kollektive trafik. Det er bl.a. derfor, vi har valgt at sende rapporten til alle transportordførerne, og de får også en invitation til at komme til Hovedgård. Vi har også inviteret alle de lokale folketingsmedlemmer, sagde Peter Sørensen.

Hovedgård lokalråd vil nu indkalde byens borgere til et virtuelt borgermøde allerede i næste uge, torsdag den 4. februar kl. 19.

- De skal informeres omkring det her - hvad der sker og hvornår, sagde Ejvind Olsen.

Ifølge lokalrådet er der stor opbakning til projektet i byen.

- Vi har faktisk ikke hørt et eneste negativt ord om et togstop her i byen. Det er så stor en opbakning til det, som der kan være, sagde Vagn Christensen fra Hovedgård Lokalråd gennem larmen fra endnu et tog, der susede forbi stationsbygningerne i Hovedgård - uden at stoppe.

Rapporten bliver lagt ud på Hovedgård Lokalråds hjemmeside.

Borgmester Peter Sørensen roste lokalrådet for det store arbejde rådet har lagt i at få toget til igen at stoppe i byen. Foto: Mads Dalegaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Coronavirus

Live: Selvtest kan åbne for at sende flere elever tilbage i skole

AC Horsens For abonnenter

Askou har skabt et superligahold: AC Horsens' forvandling fuldbyrdet med dramatisk sejr

Annonce