Annonce
Horsens

Butikker ruster sig til kamp mod nethandel og nabobyer: Hvis vi ikke gør noget taber vi konkurrencen

Mette Frost og Jeppe Keller samler i øjeblikket input fra byens forretningsdrivende i arbejdet med at strikke en ny detailhandelsstrategi sammen. Strategien skal lægge op til samarbejde og handling. Foto: Morten Pape
Med en ny detailhandelsstrategi vil Horsens Kommune og cityforeningens detailhandelsudvalg tilskynde byens forretningsdrivende til at arbejde sammen om en fælles retning, der skal styrke Horsens' handelsliv.

Horsens: Handelslivet i Horsens er fyldt med små konger og baroner, der regerer i egne kongedømmer, og det skal man have respekt for. De bliver bare nødt til at regere i samme retning.

Sådan lyder budskabet fra Mette Frost, formand for City Horsens' detailhandelsudvalg, der har taget initiativ til at søsætte en ny strategi for byens detailhandelsliv med støtte fra Jeppe Keller, leder af erhvervsudvikling i Horsens Kommune.

En strategi, der skal bygge på input fra en masse forretningsdrivende, og som skal ruste detailhandelslivet til fremtiden.

- Det skal være en operationel strategi, der lægger op til handling. Som får byen til at rykke mere sammen i bussen og arbejde i samme retning, for hvis ikke vi gør det, kører bussen uden os, og vi taber konkurrencen til internettet og nabobyerne, siger Jeppe Keller.

Duoen har sat sig for at tale med flere end 100 repræsentanter fra det lokale handelsliv, afholde workshops og have en køreklar plan i midten af november.

- Målet er at blive færdig inden julehandlen, siger Jeppe Keller.

Annonce

Skal vi have succes, har vi brug for hinanden. Vi må samarbejde og nedbryde siloerne, og vi har brug for en fælles retning, for det har vi ikke i dag.

Mette Frost

Vi er eksperter

Ifølge Jeppe Keller og Mette Frost er der tale om et endnu uset samarbejde mellem kommunen, detailhandelslivet og kulturlivet. Og timingen er oplagt.

- Vi har alle forudsætninger for at få en endnu bedre by. Der sker en masse i Horsens lige nu - Lilli Gyldenkildes Torv, Campusgrunden, gågaden. Det skal handlen understøtte, siger Mette Frost.

- Samtidig er detailhandlen under forandring. Handelslivet møder nye problemstillinger og ændrede forbrugsmønstre. Skal vi have succes, har vi brug for hinanden. Vi må samarbejde og nedbryde siloerne, og vi har brug for en fælles retning, for det har vi ikke i dag, siger Mette Frost.

Forberedelserne gik i gang i foråret, og de seneste uger har særligt Mette Frost og en ekstern konsulent været ude at besøge og hente input fra butikker og spisesteder, både medlemmer af City Horsens og ikke-medlemmer.

- Det er os, der driver forretning i byen, der snakker med kunderne og er eksperter i det lokale handelsliv. Vi tager derfor en snak med de forretningsdrivende om, hvad de oplever, der virker, og så sier vi perlerne fra og samler i en pulje, siger Mette Frost.

Perlerne bliver bragt op, når kommunen og detailhandelsudvalget inviterer til to "viden, samarbejde og initiativ-møder" 22. og 30. oktober

- Herefter lægger vi os fast på en endelig strategi, der udformer sig i tre-fire spor, som indeholder nogle ideer, siger Jeppe Keller.

Foreløbig har Mette Frost talt med cirka 50 forretningsdrivende i fokusgrupper.

- Og jeg oplever en stor interesse i at bidrage. Folk har en masse gode input, og det er, som om de bare har ventet på, at nogen tog initiativ til at forløse det store potentiale, der ligger i et samarbejde, siger hun.

Skal forpligte sig

Initiativtagerne er påpasselige med at være konkrete i forhold til, hvad strategien skal ende ud i.

- Ideen er jo, at det er de forretningsdrivende, der skal være med til at udforme strategien, siger Jeppe Keller, inden Mette Frost alligevel kommer med nogle hypotetiske bud.

- Det kan være arrangementer, der får folk til at blive på gågaden, mange små aktiviteter i hverdagen eller en metode til at bygge bro til handelslivet på Høegh Guldbergs Gade, siger hun.

- Men hvordan vil I undgå, at det ikke bare forbliver på ideplan med et stykke papir med en masse gode hensigter, der aldrig bliver løftet?

- Det skal komme af, at de forretningsdrivende kan se værdi i strategien, og at de forpligter sig til den. De første step skal være handlingsanvisende, og så ligger der et arbejde i at fastholde det aktive samarbejde, siger Jeppe Keller.

1. november begynder City Horsens' nye citychef Michael Kongsmark, der også får en vigtig rolle i udarbejdelsen og implementeringen af den nye strategi.

Fere end 100 forretningsdrivende forventes at komme med bidrag til den nye detailhandelsstrategi, som Mette Frost og Jeppe Keller er ved at udarbejde. De forretningsdrivende er samtidig inviteret til "viden, samarbejde og initiativ-møder" 22. og 30. oktober. Foto: Morten Pape
Jeppe Keller og Mette Frost forventer at have den nye detailhandelsstrategi klar inden julehandlen. Foto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

En hyldest til den gode idé - lad os få mere af den slags

Gode ideer kan vi aldrig få for mange af. Og når de så oven i købet bliver omsat i handling og er en gevinst, er der ekstra grund til at anerkende et godt initiativ. Sådan er det med Mai-Britt Therkelsen, der som leder af tøjafdelingen hos Blå Kors kunne se genbrugsguld gå tabt på grund af manglende hænder. Mange ville trække på skuldrene og ærgre sig, men heldigvis ville Mai-Britt Therkelsen det anderledes. Hun fik en god idé om at lave en sorteringscentral som et beskæftigelsesprojekt, og nu er det blevet til virkelighed med opbakning fra Horsens Kommune. Et initiativ, der har alle muligheder for at blive en gevinst for alle parter. Den slags kan vi ikke få nok af, og det er vigtigt at anerkende, når en idé på den måde bliver til virkelighed. Mai-Britt Therkelsens initiativ minder os alle om, at der i princippet ikke skal så meget til. Der må være masser af lignende ideer, der rumler og rumsterer derude i Horsens og opland. Lad os få dem på bordet. Alle kan måske ikke lade sig realisere, men hvorfor ikke hjælpe hinanden med at gøre hverdagen lettere og udnytte de ressourcer, vi har, bedst muligt. I dette tilfælde havde Mai-Britt Therkelsen en chef, der var på ideen, ligesom Horsens Kommune også bakkede op. Sådan er det med alle ideer. De kræver opbakning og støtte. Vi er alt for gode til at tale ting ned og skyde forslag ned med en halvdårlig, kvik bemærkning. Den slags er dræbende for folk med gode ideer og lyse indfald, og fremfor alt risikerer vi at smide guld på gaden. Husk det næste gang, du får en god idé eller bliver præsenteret for én af slagsen. Giv det en chance. Ikke noget med at sige: Hvorfor dog det? Støt og bak op og spørg i stedet dig selv og dine omgivelser: Hvorfor ikke? Det vil være til gavn for os alle på den lange bane, så hyld den gode idé og lad os får mere af den slags.

Horsens For abonnenter

Hans har en finger med i alt i Vestbirk - uden at råbe op om det

Annonce