Annonce
Horsens

Butikker ruster sig til kamp mod nethandel og nabobyer: Hvis vi ikke gør noget taber vi konkurrencen

Mette Frost og Jeppe Keller samler i øjeblikket input fra byens forretningsdrivende i arbejdet med at strikke en ny detailhandelsstrategi sammen. Strategien skal lægge op til samarbejde og handling. Foto: Morten Pape
Med en ny detailhandelsstrategi vil Horsens Kommune og cityforeningens detailhandelsudvalg tilskynde byens forretningsdrivende til at arbejde sammen om en fælles retning, der skal styrke Horsens' handelsliv.
Annonce

Horsens: Handelslivet i Horsens er fyldt med små konger og baroner, der regerer i egne kongedømmer, og det skal man have respekt for. De bliver bare nødt til at regere i samme retning.

Sådan lyder budskabet fra Mette Frost, formand for City Horsens' detailhandelsudvalg, der har taget initiativ til at søsætte en ny strategi for byens detailhandelsliv med støtte fra Jeppe Keller, leder af erhvervsudvikling i Horsens Kommune.

En strategi, der skal bygge på input fra en masse forretningsdrivende, og som skal ruste detailhandelslivet til fremtiden.

- Det skal være en operationel strategi, der lægger op til handling. Som får byen til at rykke mere sammen i bussen og arbejde i samme retning, for hvis ikke vi gør det, kører bussen uden os, og vi taber konkurrencen til internettet og nabobyerne, siger Jeppe Keller.

Duoen har sat sig for at tale med flere end 100 repræsentanter fra det lokale handelsliv, afholde workshops og have en køreklar plan i midten af november.

- Målet er at blive færdig inden julehandlen, siger Jeppe Keller.

Skal vi have succes, har vi brug for hinanden. Vi må samarbejde og nedbryde siloerne, og vi har brug for en fælles retning, for det har vi ikke i dag.

Mette Frost

Annonce

Vi er eksperter

Ifølge Jeppe Keller og Mette Frost er der tale om et endnu uset samarbejde mellem kommunen, detailhandelslivet og kulturlivet. Og timingen er oplagt.

- Vi har alle forudsætninger for at få en endnu bedre by. Der sker en masse i Horsens lige nu - Lilli Gyldenkildes Torv, Campusgrunden, gågaden. Det skal handlen understøtte, siger Mette Frost.

- Samtidig er detailhandlen under forandring. Handelslivet møder nye problemstillinger og ændrede forbrugsmønstre. Skal vi have succes, har vi brug for hinanden. Vi må samarbejde og nedbryde siloerne, og vi har brug for en fælles retning, for det har vi ikke i dag, siger Mette Frost.

Forberedelserne gik i gang i foråret, og de seneste uger har særligt Mette Frost og en ekstern konsulent været ude at besøge og hente input fra butikker og spisesteder, både medlemmer af City Horsens og ikke-medlemmer.

- Det er os, der driver forretning i byen, der snakker med kunderne og er eksperter i det lokale handelsliv. Vi tager derfor en snak med de forretningsdrivende om, hvad de oplever, der virker, og så sier vi perlerne fra og samler i en pulje, siger Mette Frost.

Perlerne bliver bragt op, når kommunen og detailhandelsudvalget inviterer til to "viden, samarbejde og initiativ-møder" 22. og 30. oktober

- Herefter lægger vi os fast på en endelig strategi, der udformer sig i tre-fire spor, som indeholder nogle ideer, siger Jeppe Keller.

Foreløbig har Mette Frost talt med cirka 50 forretningsdrivende i fokusgrupper.

- Og jeg oplever en stor interesse i at bidrage. Folk har en masse gode input, og det er, som om de bare har ventet på, at nogen tog initiativ til at forløse det store potentiale, der ligger i et samarbejde, siger hun.

Annonce

Skal forpligte sig

Initiativtagerne er påpasselige med at være konkrete i forhold til, hvad strategien skal ende ud i.

- Ideen er jo, at det er de forretningsdrivende, der skal være med til at udforme strategien, siger Jeppe Keller, inden Mette Frost alligevel kommer med nogle hypotetiske bud.

- Det kan være arrangementer, der får folk til at blive på gågaden, mange små aktiviteter i hverdagen eller en metode til at bygge bro til handelslivet på Høegh Guldbergs Gade, siger hun.

- Men hvordan vil I undgå, at det ikke bare forbliver på ideplan med et stykke papir med en masse gode hensigter, der aldrig bliver løftet?

- Det skal komme af, at de forretningsdrivende kan se værdi i strategien, og at de forpligter sig til den. De første step skal være handlingsanvisende, og så ligger der et arbejde i at fastholde det aktive samarbejde, siger Jeppe Keller.

1. november begynder City Horsens' nye citychef Michael Kongsmark, der også får en vigtig rolle i udarbejdelsen og implementeringen af den nye strategi.

Fere end 100 forretningsdrivende forventes at komme med bidrag til den nye detailhandelsstrategi, som Mette Frost og Jeppe Keller er ved at udarbejde. De forretningsdrivende er samtidig inviteret til "viden, samarbejde og initiativ-møder" 22. og 30. oktober. Foto: Morten Pape
Jeppe Keller og Mette Frost forventer at have den nye detailhandelsstrategi klar inden julehandlen. Foto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Hvor blev lyrikken af?

Horsens

Trods påbud og dødsfald: - Jeg har tillid til både personale og ledelse, når jeg taler med avisen

Annonce