Annonce
Kultur

Ny chef vil byde fængsels-museernes verdens-elite op til dans

Merete Bøge Pedersen er langt fra uprøvet i branchen. Hendes egen historie indbefatter både en ph.d. fra Institut for Historie og Områdestudier på Aarhus Universitet og job som forsker og arkivar ved Landsarkivet for Nørrejylland. Merete Bøge Pedersen kom til Horsens Museum som museumsinspektør i 2015, og sidste år blev hun afdelingsleder for Nyere Tid - en rolle hun iøvrigt fortsætter i samtidig med jobbet som museumschef. Foto: Morten Pape
Selvfølgelig kan Horsens blande sig i selskabet med Alcatraz og de andre store. Merete Bøge Pedersen vil undersøge mulighederne for et internationalt samarbejde.

Horsens: Det kan godt være, at der er langt fra San Francisco og byens verdensberømte straffeanstalt Alcatraz til Fængselsmuseet i Horsens. Langt både i kilometer og global berømmelse. Men hvorfor skulle det gamle statsfængsel på Fussingsvej egentlig ikke kunne blive lige så kendt i verden som sit amerikanske modstykke?

- Ja, hvorfor egentlig ikke?

Merete Bøge Pedersen gentager sit eget spørgsmål.

I midten af september blev hun udpeget som ny chef for Museum Horsens, der dækker de kommunale museer, og med ansættelsen satte kommunen ambitions-barren højt: Den ny museumschef har store mål for museernes rolle som drivhjul i byens kulturelle maskinrum: Besøgstallene skal op, der skal tjenes flere penge på at drive museum, og så skal ikke mindst Fængselsmuseet vokse som international destination.

Et af Merete Bøge Pedersens mål er derfor at skabe stærkere internationale venskaber, der kan være med til at skubbe Fængselsmuseet op i verdenseliten, forklarer hun.

Annonce
Merete Bøge Pedersen er ny museumschef i Horsens, og en af de mange opgaver, hun gerne vil kaste sig over, er udviklingen af et internationalt samarbejde, som kan skubbe hendes ambitioner om flere gæster og højere omsætning videre. Foto: Morten Pape

Historie noir-turisme

- Det er et led i vores strategi, at vi skal slå meget mere på det internationale aspekt. Fængslet er kommet op at stå på meget kort tid, og det er en succes, men man har taget meget udgangspunkt i den historie, der er lokal, siger hun og uddyber, at Fængselsmuseet rummer historier, der også bør appellere til den globale fængselsmuseums-turisme, der findes.

Dét, hun omtaler som en historie noir-turisme, hvor for eksempel flugtkongens Lorentzens vilde historie kunne lokke flere udlændinge til Horsens. Alene bevarelsen af Fængslets rå, uspolerede udtryk er en attraktion, mener hun.

- Vi skal skubbe meget mere til den internationale forbindelse, og i min bog skal vi op at lege med de store. Der er jo ikke mange, der besøger Alcatraz i dag, som tænker ”næste stop Horsens”. Men hvorfor ikke? Det skal de da, og jeg kan ikke se, at der er noget til hinder for det, siger hun om mulighederne for et samarbejde, hvor de store fængselsmuseer gør opmærksom på hinandens eksistens og tilbud.

Hun understreger, at der ikke for nuværende er globale relationer at læne ambitionerne op ad, og hun ser heller ikke et formaliseret venskab lige rundt om hjørnet. Men muligheden skal undersøges.

- Vi skal byde op til dans

- Vi skal byde op til dans, siger hun og påpeger, at hun ikke frygter, at Fængselsmuseet vil halse bagefter, hvis de store i udlandet takker ja til en svingom.

- Som institution kunne Fængslet have ligget hvor som helst; det kunne være drattet ned fra en luftballon alle steder i den moderne vestlige verden på et tidspunkt i løbet af 1800-tallet. Men nu er det her i Horsens, og vi er virkelig i en potentiel superliga i forhold til fortællinger om fængsler. Der er Alcatraz, der er Robben Island (i Sydafrika, red.), der er Hohenschönhausen i Berlin, og det er endda et mere moderne fængsel, der er nogle store i New Zealand og i Irland, og der skal vi ud at gøre os kendte, siger hun om markedsføringen af Fængslet, der allerede i dag bakkes op af Fonden Fængslet, som ejer bygningerne, og af turismesamarbejdet VisitHorsens.

Med et kig på en globus ser Merete Bøge Pedersen især muligheder i Tyskland, hvor man i forvejen blandt andet har et af de verdenskendte fængselsmuseer i form af Stasi-fængslet Hohenschönhausen.

Et internationalt samarbejde kan også give medvind til de kommercielle mål, hun har for museet, håber hun.

- Vi skal kort sagt ud at gøre os kendte, for jeg synes, det er meget sjovere at lave udstillinger for mange end for få, og det her hus kan sagtens rumme mange gæster. Vi er også nødt til at tænke kommercielt, for vi kan ikke bare bruge kultur som noget, der bliver os givet, som var det renæssanceforhold, vi lever under. Vi skal vise, at der er valuta for pengene. Så vi skal simpelthen tænke i højere besøgstal. Det er fedt at dele de gode historier, men man er også et fjols, hvis man tror, man skal gøre det uden at tjene nogle penge, siger den ny museumschef om et af perspektiverne i et internationalt samarbejde.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce