Annonce
Erhverv

Modehus har elimineret al spild af lædervarer: Skaber 4000 tasker af materialer der skulle have været smidt ud

Markberg har alle dage solgt læder af høj kvalitet for at forlænge produkternes levetid. - Vi har altid haft fokus på holdbarhed i produktet, og når man tænker over det, så er det jo også bæredygtighed, siger Mette Astrup. Foto: Morten Pape
Hos Markberg er det ikke kun regnskabet, der er bæredygtigt. Det er også produktionen, der gennem særligt de sidste fem år har fået stort skub i retningen af en endnu mere bæredygtig tilgang. Senest har firmaet elimineret al spild af lædervarer i produktionen.

Hedensted: I en stor mørkegrå kolos af en bygning med udsigt til motorvejen finder man modefirmaet Markberg. Et lille rundt klistermærke på døren er det eneste, der afslører, at et af Danmarks fremmeste designhuse, når det kommer til lædervarer, holder til i bygningen.

For selvom firmaet de sidste fem år har leveret millionoverskud på bundlinjen efter skat, gør de ikke meget ud af at råbe op om sig selv. Hverken på husmuren eller i medierne.

- Vi har ikke så store armbevægelser. Vi prioriteter nok mere at arbejde indad og bagud i vores forretning. Så må de store skilte komme senere hen, fortæller 38-årige Mette Astrup med et smil.

Annonce

Sammen med 39-årige Rune Klemmensen, som hun har dannet par med i lige så mange år, som Markberg har eksisteret, står hun bag firmaet, der blev stiftet i 2008. Og i øjeblikket har de travlt.

For til november ankommer parrets første barn, og det betyder blandt andet, at der skal ansættes nye medarbejdere i firmaet. Gennem de seneste år har Mette Astrup stået med ansvar for indkøb, design og marketing i firmaet. Og når hun går på barsel, skal der mere end en medarbejder til at fylde pladsen ud. Ikke mindst, fordi firmaet særligt i år har sat endnu mere fart på eksporten, hvilket kræver flere hænder til arbejdet.

- Det bliver en øvelse at skulle slippe det helt i en periode, fortæller hun med en hånd på den voksende mave.

Sommerferie til Kina

Det er ikke kun Mette Astrups mave, der vokser. Det samme gør Markbergs forretning, der særligt de sidste fem år har haft så meget fart på, at firmaets bruttofortjeneste er vokset fra 4,3 millioner kroner i regnskabsåret 2016/2017 til godt 13 millioner kroner i regnskabsåret 2019/2020.

En vækst, der i høj grad kan forklares med, at firmaet efterhånden har fået foden ind i langt de fleste af landets større modehuse og butikskæder.

- Vi har godt fat i både lædervarebranchen og modebranchen. Og det betyder meget. For som jeg ser det, er det to meget forskellige brancher med hver deres parameter for succes. Mens lædervarebranchen går op i god kvalitet og lang holdbarhed, går modebranchen op i, at designet skal være i orden. Så det at vi rammer begge brancher gør, at vi står stærkt i markedet, forklarer Mette Astrup.

Da parret i 2008 startede firmaet, kunne de til gengæld dårligt have forestillet sig, at deres rejse ville føre dem til, hvor de er i dag.

Dengang arbejdede Mette Astrup som indkøber for Bestseller, mens Rune Klemmensen studerede. Og det var mere et tilfælde, end en egentlig ambition om at starte firma op, der startede rejsen for de to virksomhedsejere.

- Kort efter vi havde mødt hinanden, tog Rune et semester i Polen. Og vi var stormende nyforelskede, så jeg rejste flere gange til Polen for at besøge ham, fortæller Mette Astrup.

På en af rejserne frøs hun frygteligt om fingrene. Og derfor købte hun sig et sæt kvalitets-skindhandsker i Polen, som familie og venner straks fattede interesse for. Og med tiden begyndte hun og Rune Klemmensen at tage handsker med hjem til bekendte fra nær og fjern.

- På et tidspunkt nævnte jeg så for Rune, at med så stor en volumen, kunne det bedre betale sig at købe skindhandskerne direkte fra producenten i Kina. Så det endte med, at vores første sommerferie sammen gik til Kina, fortæller hun med et grin.

Annonce

Næste naturlige skridt

Kort efter rejsen til Kina, hvor parret besøgte flere forskellige skindproducenter, stiftede parret firmaet Markberg. Her stod Mette Astrup stod for designet af i første omgang skindhandsker og siden også tasker, mens Rune Klemmensen fik ansvar for salget. Og selvom firmaet de første år var mere en hobby end en fuldtidsbeskæftigelse, oplevede de hurtigt en stor interesse for deres produkter.

Markberg har i dag ingen spild af læder i deres produktion, fordi de bruger restlæderet fra produktionen til blandt andet patchworkmønstre, som det, der ses på billedet her. Et initiativ ud af flere, som virksomheden har taget på egen hånd, for at gøre deres produktion mere bæredygtig. Foto: Morten Pape

Det var dog først i 2012, da Magasin lagde den første ordre hos firmaet, at de begge besluttede sig for at gå all in på projektet.

- Det betød jo, at en stor anerkendt spiller på markedet troede på os. Og det var netop det kvalitetsstempel, som vi havde brug for til at åbne dørene for os. Så derfra tog det for alvor fart, fortæller Mette Astrup, der ikke lægger skjul på, at det kan være svært som iværksætter i modebranchen at få det gennembrud, som det er lykkedes Markberg at få.

- Der er ingen, der siger velkommen til, når du starter i modebranchen, fortæller hun med et grin.

- Det er absolut ikke den fornemmelse, man får.

At det alligevel er lykkedes firmaet, er hun til gengæld ikke i tvivl om, skyldes firmaets fokus på detaljen.

- Vi leverer kvalitetsvarer til rigtig fair priser, og så har vores identitet gennem årene været ret stabil. Vi laver ikke pink tasker med blomster på. Vores design-dna er meget velfunderet, så vores kunder ved, at de får klassiske produkter, der holder i mange år fremfor fast fashion-mode, der holder i tre måneder, før man smider det ud, siger hun.

Vi leverer kvalitetsvarer til rigtig fair priser, og så har vores identitet gennem årene været ret stabil. Vi laver ikke pink tasker med blomster på. Vores design-dna er meget velfunderet, så vores kunder ved, at de får klassiske produkter, der holder i mange år fremfor fast fashion-mode, der holder i tre måneder, før man smider det ud.

Mette Astrup, Markberg

I dag har Markberg 26 fastansatte her i landet og har derudover en række provisionslønnede salgsagenter tilknyttet flere forskellige lande i Europa.

For hvor Markberg efterhånden har taget det danske marked med storm, har firmaet endnu til gode at få en fast plads på hylderne i lande som Tyskland, Holland, England, Belgien, Italien og Spanien, der alle er en aktiv del af firmaets eksportstrategi lige nu.

- Det har været det næste naturlige skridt for os at tage. Vi har ikke mange flere kunder at komme efter i Danmark. Så hvis vi gerne ville have mere vægt, så skulle vi til udlandet, forklarer Mette Astrup.

Annonce

En anden bevidsthed

Men Markberg har ikke kun for øje at indtage nye markeder. De har også øje på at gøre deres forretning indadtil mere bæredygtig.

Blandt andet derfor har de siden starten af 2020 solgt tasker vævet af stof skabt af genanvendte plastikflasker. De indfarver deres læder med naturlige farvestoffer, og senest har de formået at eliminere produktionsspildet helt i deres produktion af lædervarer ved at genanvende de rester af læderet, der er tilbage, når læderstykkerne til taskerne er taget fra. De største dele af restlæderet bruges til punge og nøgleringe. De lidt mindre stykker til patchworkflet på nogle af taskerne. Og de mindste stykker bliver så smuldret og sat sammen igen med naturgummi, så det kan bruges til afstivning i taskerne.

En proces, der betyder, at firmaet i dag kan få 4000 tasker ud af materialer, der ellers ville have været smidt ud.

- Så vi sparer ekstremt meget materiale, siger Mette Astrup.

Ved at producere tasker af resterne kan Markberg desuden beskæftige fabriksarbejderne på deres samarbejdspartners fabrik året rundt. Og også det er Mette Astrup begejstret for.

- Når man kommer ind og ser 1000 mennesker i arbejde, og ved, at man har været med til, at de kan sidde der … Det er så vild en fornemmelse, jeg ikke kan forklare. Det føles bare rigtigt, fortæller Mette Astrup, der dog nødig vil sættes i bås som frelst af den grund.

- Det er ikke, fordi vi er mere hellige end andre. Vi flyver da også til Spanien på ferie. Men nu hvor vi har nået den volumen, vi har, så kan vi rent faktisk flytte noget. Og hvis vi alle i branchen tager et ansvar sammen, så kan det virkelig rykke noget, understreger hun.

Samtidig oplever hun, at efterspørgslen på handling fra kunderne er blevet større.

- Der er kommet en helt anden bevidsthed hos kunderne, og det har også øget vores lyst til at rykke på området, siger hun.

Annonce

På ukendt grund

Desuden er bæredygtighed ikke kun er en pligtopgave for parret. Tværtimod nyder de to stiftere at fordybe sig i detaljer, hvilket alle dage været kendetegnende for firmaets måde at arbejde på.

- For os handler det ikke bare om køb og salg af varer. Vi har bogstaveligt talt levet på fabrikker i Indien i perioder, så vi vidste, at vi havde den viden, der skulle til for, at vi kunne stå inde for produktet, fortæller Mette Astrup, der ikke er bleg for at kalde hverken sig selv eller sin kæreste for nørder.

- Vi har for eksempel engang fløjet en italiensk ingeniør til Indien for at løse en udfordring, som vi havde på en fabrik med en kant på en taske. Så vi mener det virkelig, når vi siger, at vi nørder mere end andre i branchen. For det er vigtigt for os at kunne forstå tingene helt til bunds. Og heldigvis er vores samarbejdspartnere i Indien helt enige i den tilgang, understreger hun.

Af samme grund er parret netop nu også ved at se på andre projekter, der kan gøre firmaets bæredygtige profil skarpere. Blandt andet arbejder de på at eliminere al spild i produktionen ved også at se på, hvordan de kan genanvende de rester af stof, der er tilbage, når deres genbrugstasker af plastikflasker produceres.

- På bagsiden af det stof, vi laver ud af de genanvendte plastikflasker, sætter vi et underlag, der gør vores tasker slidstærke og vandtætte. Det giver taskerne en ekstrem høj holdbarhed. Men det gør samtidig at vi ikke kan genanvende stofresterne, som det er nu, forklarer Mette Astrup.

Derudover er parret også ved at undersøge mulighederne for en returordning af deres brugte tasker, handsker og øvrige lædervarer, så de kan forlænge nytteværdien af produkterne. Og sidst men ikke mindst er de ved at undersøge, hvordan de kan gøre det muligt for kunderne at spore læderet i deres produkter til de gårde, som læderet stammer fra.

- Det ligger højt på projektlisten. Men det er virkelig ud i yderste led, hvor ingen før har trådt. Så det bliver rigtigt svært, fordi der ikke har været tradition for det i branchen tidligere. Men det har vi sat os for at ville løse; fordi det er det rigtige, at vide, at alle arbejder under ordnede forhold, og at de dyr, vi bruger skindet fra, har været opdrættet under ordentlige forhold, mener Mette Astrup.

Fem hurtige facts om Markberg

  1. Markberg er en designvirksomhed, der primært sælger lædervarer som tasker, handsker, bælter, punge og nøgleringe.
  2. Virksomheden sælger produkterne fra egen hjemmeside samt i samtlige af landets større modehuse og butikskæder. Derudover har firmaet netop sat gang i en eksportstrategi, der betyder, at firmaets produkter nu også er at finde på blandt andet onlineplatformen Zalando samt i butikker rundt omkring i Europa.
  3. Alt i alt samarbejder firmaet med omkring 600 forhandlere i ind- og udland.
  4. Ud over egne mærkevarer designer og fremstiller virksomheden også produkter i privat-label regi for blandt andre kæden Neye. Aktiviteterne tegner sig for omkring 10 procent af firmaets samlede omsætning.
  5. Firmaets bruttofortjeneste lød i 2020 på godt 13 millioner kroner, mens årsresultatet efter skat samme år endte på 4,6 millioner kroner. I 2019 landede firmaet til sammenligning en bruttofortjeneste på 9,47 millioner kroner, mens årsresultatet efter skat lød på godt tre millioner kroner.
Annonce
Horsens For abonnenter

Kritiker af omfartsvej går i rette med borgmesters udlægning: Ministersvar viser, at der måske slet ikke er brug for en ny vej

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Fredagens coronatal: Næsten 4,5 millioner danskere har fået mindst ét stik med corona-sprøjten

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Liniepavillonen er færdig som restaurant: Nu skal der være selskabslokaler og bolig

Erhverv For abonnenter

Borgmester smider bombe i sag om omstridt omfartsvej: Forventer at kunne gå i gang med vejprojekt til december

AC Horsens

Specialist har hjulpet Pohl tilbage på målkurs: Når jeg er kampklar, leverer jeg også varen

Hedensted For abonnenter

Drikkevand bliver dyrere: Vandværker betaler landmænd for at droppe sprøjtemiddel

Hedensted

Kniber med at finde nok SOSU-hænder: Flere tiltag skal oppe rekrutteringen i Hedensted Kommune

I øvrigt mener jeg For abonnenter

Horsens får igen en stadsarkitekt: Det bliver godt

Horsens

For et år siden gik smitten første gang amok: Her kan du gå på opdagelse i kommunens corona-udvikling og vaccinations-indsats gennem det seneste halvandet år

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Horsens

La Vie genopstår - indehaver er lettet over at blive reddet i sidste øjeblik

Danmark

En lugt af død bredte sig i kvarteret: - Naboerne spurgte, om jeg havde lig i drivhuset

Sport

Coronaen kom i vejen i 2020, men i oktober sparker AC Horsens nyt liv i en gammel Folkebladet-tradition

Horsens For abonnenter

Så faldt hammeren i sag om dick pics og blufærdighedskrænkelser: 35-årig dømt til anbringelse på ubestemt tid

Horsens

Drømmescenariet der blev til virkelighed: Kom med ind i Horsens' nye vartegn

Annonce