Annonce
Danmark

Nu vender det: Købmanden er på vej tilbage i de små byer

Den selvstændige købmand Brian Hedegård (th.) smiler stadig efter åbningsfesten i 2019 for Min Købmand i Stenderup, der opstod i samme lokaler som en nedlukket brugs. Arkivfoto: Michael Svenningsen
50-100 mindre byer kan se frem til købmandsbutikker, der delvist er drevet af borgerne selv. Det forudser topchef Tomas Pietrangeli fra købmandskoncernen Dagrofa i dette interview til Avisen Danmark.
Annonce

Dagligvarer: I den lille by Stenderup syd for Horsens ligger en købmandsbutik, og det er bestemt ingen selvfølge. Brugsen, der lå i den samme bygning, måtte smide håndklædet i ringen i marts 2019, men så skred Stenderup til handling: Indbyggerne tilkaldte den store købmandskoncern Dagrofa, som hjalp med at stable et borgerprojekt på benene.

I dag bliver butikken i Stenderup drevet af den 30-årige købmand Brian Hedegård, mens byens borgere ejer butikslokalerne, og efter blot et år er det en sund forretning med tydelig lokal opbakning.

- Det er en kæmpe portion af muligheder, der kommer på den måde. Jeg kunne ikke ene mand åbne en butik, for der er stort set ingen, der vil være med til at finansiere den. Samtidig kender de lokale godt konsekvenserne, hvis de ikke støtter butikken, for så dør den igen, siger Brian Hedegård.

Med borgerprojekterne har Dagrofa vakt den lokale købmand til live igen. Dagrofa leverer varer og koncepter til over 500 butikker i Danmark, lige fra de små Let-Køb og Min Købmand til Spar og de store Meny-supermarkeder. Hele koncernen omsætter for 17 milliarder kroner årligt.

Annonce

90 borgerbutikker

Over 90 mindre købmandsbutikker drives i dag som borgerprojekter som i Stenderup, hvor et stort forarbejde med borgermøder og analyser fører til genåbningen af en lukket eller lukningstruet butik.

- Det er en del af detailhandlen, der har været dømt ude af mange. Den opfattelse deler jeg overhovedet ikke, og det synes jeg også, at vi beviser, siger Tomas Pietrangeli, topchef i Dagrofa.

Avisen Danmark møder ham på hovedkontoret ved motorvejen uden for Ringsted, tæt på et af koncernens store logistiklagre. Han konstaterer, at der igennem en årrække er lukket omkring 10 butikker i kæden Min Købmand hvert år, men udviklingen er vendt.

Tomas Pietrangeli har været topchef i Dagrofa siden 2018 og forventer at se masser af nye borgerbutikker i de kommende år. Arkivfoto. Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

- For første gang i 10 år er der en stigning i det samlede antal butikker inden for Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb. Det er det bedste bevis for, at den grundlæggende økonomi er i orden, for der er ingen købmand, der kan holde til at have underskud i mange år i træk, siger Tomas Pietrangeli.

Det afgørende er, at lokale beboere ikke blot bruger den lokale købmand til småindkøb og fredagsslik. Ved at engagere borgerne, bliver flere af de større indkøb lagt lokalt.

- Folk uden for de store byer har fået øjnene op for, at man selv kan gøre en indsats for at bevare sin butik. Det betyder noget for deres ejendomspriser og for tiltrækningen af børnefamilier, at der er en købmandsbutik, siger Tomas Pietrangeli.

Annonce

Mange flere byer

I en tid, hvor discountbutikker som Netto, Fakta, Rema 1000, Aldi og Lidl løber med megen opmærksomhed, kan det ellers være svært at se overlevelseschancen for de lokale butikker. De skal overleve på nærhed, men har svært ved at konkurrere på pris og størrelsen på sortimentet.

Det bremser dog ikke ambitionerne hos Dagrofa-topchefen.

- Jeg tror, at der er potentiale til mellem 50 og 100 byer i Danmark mere, hvor vi kan åbne butikker som borgerprojekter. Det er godt, for så kommer der noget skala på. Vi har rigtig mange dialoger kørende, og det er fantastisk at tage ud til et borgermøde og mærke det engagement og de mennesker, som kæmper for deres lokalsamfund, siger Tomas Pietrangeli.

Seks hurtige om Dagrofa

  1. Historien om Dagrofa går tilbage til 1767 med grundlæggelsen af engros-forretningen A/S Sophus Nielsen i Svendborg.
  2. I dag er Dagrofa ejet af Norgesgruppen (49 procent), KFI Erhvervsdrivende Fond (42 procent) og købmændene, som ejer ni procent.
  3. Dagrofa arbejder inden for tre forretningsområder: detailhandel, grossist og foodservice, der leverer varer til kantiner og restauranter.
  4. Omsætningen var i 2019 på 17,2 milliarder kroner. Årets resultat var et underskud på 115 millioner kroner før skat.
  5. Koncernen leverer varer til 514 butikker i kæderne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb.
  6. Analysefirmaet Retail Institute Scandinavia anslår Dagrofas markedsandel på dagligvaremarkedet til 11 procent i 2019.

I mere end en håndfuld tilfælde er det tidligere Coop-butikker som Dagli’Brugsen, der drejer nøglen om og ender med at blive genåbnet som købmandsbutik i en af Dagrofa-kæderne.

I 2018 fortalte Coops bestyrelsesformand, Lasse Bolander, om, hvordan Coop udviser ekstra stor tålmodighed med nødlidende butikker på landet.

- Hvis vi har en butik på landet, der går dårligt, så lukker vi den ikke med det samme. Den får en chance, og den får en chance mere, og så lukker vi den måske. Men den taber penge i den periode, hvor vi giver den en chance, sagde Lasse Bolander dengang til Avisen Danmark.

Annonce

Overtaget Coops position

Tal fra analysefirmaet Retail Institute Scandinavia viser, at antallet af Dagli’Brugser har været faldende fra 383 butikker i 2009 til 314 butikker 10 år senere.

Man har haft det indtryk, at Coop går ekstra langt for at beskytte den sidste butik i byen. Det lyder til, at I gerne vil tage den position?

- Jeg oplever ikke det, du siger der. Den position har vi allerede taget. Det andet er et historisk billede, siger Tomas Pietrangeli.

Han understreger, at Dagrofa har lært meget om borgerprojekterne, siden de første blev sat i gang for næsten 10 år siden. Dagrofa bidrager med analysearbejde og konsulenthjælp, og en af de store medejere af Dagrofa, den erhvervsdrivende fond KFI, kan hjælpe med finansiering. Men det er afgørende, at projektet drives fremad i lokalsamfundet.

- Vi kan sætte det i system, men vi kan ikke gøre det hele for dem. Der er brug for nogle ildsjæle, som vil stå i spidsen og få resten af byen til at bakke op. I de tilfælde er hitraten meget høj, siger Tomas Pietrangeli.

Annonce

Plus på corona

Coronakrisen har kun givet ekstra blod på tanden, fordi mange har arbejdet hjemme og gerne vil undgå at køre langt efter dagligvarer.

- Corona har givet et ekstra rygstød, for folk bevæger sig ikke så meget, og det går op for mange, at det er vigtigt at have nem adgang til at købe fødevarer. Det tror jeg, at folk værdsætter mere nu, end de gjorde før corona, siger Tomas Pietrangeli.

Det samme oplever Brian Hedegård hos Min Købmand i Stenderup. Det første årsregnskab endte med et lille overskud, godt hjulpet af salget af typiske grænsehandelsvarer, som kunderne købte lokalt under grænsenedlukningen i foråret.

- Men man får ikke noget forærende, bare fordi det er et borgerprojekt. Det kræver stadig hårdt arbejde, og at man har noget snilde og fingeren på pulsen. Det mener jeg, at jeg har, og derfor har jeg en succes med den butik, jeg er i, siger Brian Hedegård.


Folk uden for de store byer har fået øjnene op for, at man selv kan gøre en indsats for at bevare sin butik. Det betyder noget for deres ejendomspriser og for tiltrækningen af børnefamilier, at der er en købmandsbutik.

Tomas Pietrangeli, topchef, Dagrofa
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Brødre udvider forretningen: Nu producerer Brimas sit eget produkt fra A til Z

Danmark

Hvordan bliver julen 2020?

AC Horsens For abonnenter

Sportschefens dilemma: Vinterens transfervindue kommer til at give AC Horsens udfordringer

Annonce