Annonce
Horsens

Nu er nødplan for spare-ramte busruter vedtaget: Byrødder skosede regionen

Bus 104 er en af de busser, som kommer til at mærke regionenes besparelser til næste år. Foto: Palle Herløv

Fem busruter i Horsens Kommune bliver berørt af regionens spareplan, kun afgange mellem Horsens og Brædstrup klarer frisag

Horsens: Indbyggere i Egebjerg, Gedved, Brædstrup, Østbirk og en lang række andre små og mindre byer i kommunen vil få sværere ved at komme ind til Horsens, og for dem, som bruger busserne til at tage en tur til fx Skanderborg eller Silkeborg, bliver det endnu sværere i fremtiden. For regionen skal spare 60 millioner på kollektiv trafik, og de knap 6 millioner skal spares i Horsens. Det huer bestemt ikke Borgmester Peter Sørensen (S)

- Region har besluttet en stor besparelse på den regionale trafik, og det har rigtigt, rigtig stor betydning i vores kommune, slog borgmester Peter Sørensen fast på byrådsmødet mandag aften, inden han rullede kommunens såkaldte nødplan ud.

- Vi skulle lave en foreløbig nødplan, og det skal forståes som en nødplan. Borgerne vil ikke opleve det samme serviceniveau, når planen træder i kraft i slut juni, men det er den bedst mulige plan, vi kunne strikke sammen på meget kort tid, lød det.

Og ud over at servicen bliver dårligere, kommer den også til at koste flere penge. For de to milioner, som byrådet havde sat af til at forbedre den offentlige trafik i 2019, bliver nu i stedet brugt på at reducere skaderne af besparelserne så meget som muligt.

- Jeg minder her byrådet om, at det ligger en ekstraregning for borgerne i Horsens på to millioner, og det er mange penge for mindre busser. Men det er virkeligheden, og det vi må operere i.

Annonce

Nødplanen


  • Løsning 1. Rute 104: Horsens-Glud (Snaptun)-Juelsminde Rute 104 og rute 105 (Juelsminde-Horsens, via Bjerre) skal samkøres, så nogle af afgangene på 105'eren køres på 104's rute. Disse afgange skal i et vist omfang tilpasses Endelavefærgens afgangs- og ankomsttider. Der ydes regionalt tilskud til denne "uddannelsesrute" i minimum tre år.


  • Løsning 2. Rute 107: Horsens-Egebjerg-Gedved-Tebstrup-Skanderborg Rute 107 fra Horsens til Skanderborg opretholdes som uddannelsesrute med afgange om morgenen og om eftermiddagen. Der køres ikke ture mellem Skanderborg og Horsens ud over disse. Samtidig omlægges rute 112 fra Østbirk til Horsens, så den uden for morgen- og eftermiddagstimerne kører via Gedved til Horsens. Derved sikres betjening af Gedved i dagtiden. Omlægningen af rute 112 vil dog betyde, at der ikke er betjening af Sattrup uden for morgen- og eftermiddagstimerne, da 112 på disse tidspunkter skal køre via Gedved. Der ydes regionalt tilskud til denne "uddannelsesrute" i minimum tre år.


  • Løsning 3. Rute 110: Horsens-Brædstrup-Silkeborg Rute 110 er en livsnerve i Horsens Kommune med meget stor belægning i morgen- og eftermiddagstimerne. Rute 110 sikrer et godt kollektivt tilbud til og fra Horsens by for Lund, Nim, Åstruplund og Brædstrup. Midttrafik har tilkendegivet, at man forventer, at regionen kan finansiere i alt seks dobbeltture i morgen- og eftermiddagstimerne mellem Silkeborg og Horsens, samt tre dobbeltture på lørdage og to dobbeltture søn- og helligdage. Det anbefales, at der laves ekstra betjening på strækningen Brædstrup-Horsens pga. den store passagermængde. Der foreslås derfor en udvidelse af rute 502.


  • Løsning 4. Rute 220: Horsens-Hatting-Tørring Rute 220 har to forløb. Et til Tørring via Uldum og et, hvor bussen kører til Hatting fra Horsens og returnerer. Da Region Midtjylland har besluttet at reducere serviceniveauet, foreslås det, at Horsens Kommune i samarbejde med Hedensted Kommune fortsætter med 220 til Tørring via Uldum i en reduceret version. Det foreslås samtidigt, at 220'erens ture til Hatting og retur sløjfes, da passagertællinger viser en begrænset anvendelse af disse ture mellem Horsens og Hatting. For at sikre fortsat god betjening af Hatting foreslås det, at det indstilles til Midttrafik, at det undersøges, om bybusrute 8 kan omlægges og betjene Hatting.


  • Løsning 5. Rute 502: Brædstrup-Voerladegård-Skanderborg Ruten Brædstrup-Horsens er som nævnt meget brugt. Ligeledes er der skolebørn, der rejser mellem Sønder Vissing og Voervadsbro til Voerladegård. Det foreslås derfor at lave en ny rute, der kører fra Voerladegård i Skanderborg Kommune til Horsens via Brædstrup. Ruten - en tilpasset 502 - vil kunne betjene Voervadsbro, Sønder Vissing, Brædstrup, Åstruplund, Nim og Lund ud over den reducerede betjening, der vil være på rute 110.

Kilde: Horsens Kommune

Brædstrup kommer bedst ud af spareplanen

Som vi tidligere har beskrevet, er det er ruterne 104: Horsens - Glud - Juelsminde, 107: Horsens - Egebjerg - Gedved - Tebstrup - Skanderborg, 110: Horsens - Brædstrup - Silkeborg, 220: Horsens - Hatting - Tørring og 502: Brædstrup - Voerladegård - Skanderborg, som står for skud, når besparelserne rulles ud. Og selvom borgmesteren understregede på mødet, at de fundne løsninger, kun er en nødplan, er han alligevel stolt af det arbejde, som er lagt i planen inden for de vilkår, administration i kommunen skulle arbejde under.

Jeg vil gerne takke administrationen for at agere hurtigt og effektivt under særdeles svære forhold. Vi har kigget rigtig meget på passagertal, og blandt andet set på, hvor der er rigtig mange passagerer, og i det vestlige Brædstrup er det lykkedes os at opretholde det eksisterende serviceniveau fra Horsens til Brædstrup, fortalte Borgmesteren, som dog efterfølgende kunne afsløre, at de fire andre ruter bliver noget hårdere ramt.

- Vi har fundet et tåleligt niveau op mod Voerladegård sammen med Skanderborg Kommune, og 107'eren fortsætter som uddannelsesrute med to afgange morgen og eftermiddag, og så laver vi noget nyt, en bybus nr. 14, som kører mellem byerne for at dække hullet i mellemtiden. Men borgerne vil opleve, at der ikke gå så mange busser til Skanderborg, forklarede Peter Sørensen.

En anden af de berørte ruter er 104. Her har administrationen snakket med Hedensted Kommune om at slå de to ruter 104 og 105 sammen, så nogle af afgangene på 105'eren køres på 104's rute. Og så skal afgangene så vidt muligt tilpasses Endelavefærgens afgangs- og ankomsttider.

Ros til borgmesteren

Forslaget om den nye busplan blev vedtaget på mødet, men blandt byrådsmedlemmerne var der flere utilfredse røster omkring regionens håndtering af sagen, og derudover en stor flok roser til borgmesteren for kommunens håndtering af sagen

- Det hjælper nok ikke at stå og banke regionen i hovedet. Det får vi nok ikke flere penge af. Men jeg synes ikke, de har fuldført deres opgave til kryds og slange, lød det blandt andet fra Jørgen Korshøj fra Venstre.

Og fra formanden for Plan- og Miljøudvalget, Martin Ravn (V) lød der store roser til borgmesteren.

- Jeg vil gerne rose vores forvaltning og borgmesteren. Det kommunale system virker fantastisk. Og man kan kigge på regionen, og spørge om de overhovedet har en eksistensberettigelse - hvad er det for noget at overlade det her til os?, lød hans retoriske spørgsmål, efterfulgt af en opfordring til borgerne.

- Jeg håber virkelig borgerne husker at adressere, hvem de skal være sure på. Det er ikke Horsens Kommune, det er nogen i regionen, der burde have en begmand.

Og Dansk Folkepartis Claus Kvist Hansen var med på blandingen af kritik af regionen og ros til planen.

- Kommunen har lavet en fantastisk nødlanding, nogen kan være stolte over, at vi har afbødet en svinestreg fra regionens side.

Vi er ikke herre i eget hus

Svinestreg eller ej, så bliver busdriften i Horsens og omegn ikke til at kende fra juni 2019. Og selvom kommunen for nu har fundet en plan, er der er stort arbejde forude med at få den kollektive gentænkt, og derudover skal Horsens og de tilstødende kommuner blive enige.

- Plan- og miljøudvalget skal ind og kigge på hele vores kollektive trafik. Det har højeste prioritet i 2019 at tænke den nye kollektive trafik fremadrettet. Og vi skal kigge på nogle af vores samarbejdspartnere i både Skanderborg, Hedensted, og for den sags skyld Odder - og måske endda Silkeborg, sagde Peter Sørensen og lovede i øvrigt, at borgerne så hurtigt som muligt får at vide, hvad de har at forholde sig til, når nogle af de velkendte ruter sløjfes eller reduceres om et halvt år.

- Det bedst mulige nødredskab ligger her. Der kommer nogle klare budskaber, når de enkelte ruter falder på plads, og når vi kan sige noget mere præcist i forhold til afgangstider. Men vi er ikke helt herre i eget hus her. Ikke helt. Men det kan være, vi bliver det engang.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Når lærerne må holde fri - så må børnene vel også?

Avisen har de seneste dage skrevet om tendensen til, at forældre tager deres børn ud af skolerne uden for de normale ferieperioder. Det er et forkert signal, mener både politikere og skoleledere. Det er bedst, når alle i skole. Det kan ingen være i tvivl om, men det gælder så sandelig også lærerne, for ingen taler om, at det selvfølgelig også går ud over kvaliteten i undervisningen og styrken i fællesskabet, når læreren holder fri. Lad os slå fast med det samme, at det er alle læreres ret at holde ferie uden for skolernes traditionelle ferie. Det siger deres overenskomst, så ingen skal skyde efter folkeskolelærere, når de en uge om året holder fri uden for de traditionelle ferieuger hen over skoleåret. Men det betyder også, at det klinger en anelse hult, når skoleledere og politikere taler om det forkerte i, at børnene tages ud af undervisningen, når de ansatte har muligheden for at gøre det samme. Det kommer til at lyde som mig selv, når børneopdragelsen har været til diskussionen derhjemme, og jeg har trukket trumfkortet og slået fast, at de skal gøre, som jeg siger, og ikke som jeg selv gør..... Det var noget andet i gamle dage, vil nogle nok mene, men dengang måtte lærerne heller ikke holde fri ud over de almindelige ferieuger. Dengang gav det god mening at slå fast, at eleverne ikke bare kunne få fri uden særlig grund. Nu er tiden en anden, og selv om det går ud over fællesskabet og kvaliteten i undervisningen, når enten elever eller lærere mangler, så er det sådan, virkeligheden ser ud. Vi må alle bestræbe os på at holde fraværet på et minimum og gøre det så attraktivt at gå i skole, at der skal noget ekstraordinært til, hvis man vil gå glip af en uges undervisning. Det er en kamp, vi alle kan bidrage positivt til at vinde. Kampen for at undgå fravær er desværre tabt.

Annonce