Annonce
Horsens

Nu er det okay at like og chatte i timerne: Anne bruger nye værktøjer i sin undervisning

Når Anne Krüger Gehlert underviser sin 1.g-klasse i øjeblikket, foregår al undervisning virtuelt. Foto: Learnmark Horsens
Gymnasielærer Anne Krüger Gehlert har taget nye værktøjer i brug, når hun underviser sin 1.g-klasse på Learnmark Horsens HHX under coronakrisen.
Annonce

Horsens: Under normale tilstande plejer "likes" og chatfora at være kilder til ukoncentration, når en gymnasielærer underviser sine elever.

På den vis er der i øjeblikket vendt op og ned på Anne Krüger Gehlerts timer.

Hun underviser i dansk på Learnmark Gymnasium HHX, og siden 12. marts har undervisningslektionerne i hendes 1.g-klasse foregået med en skærm imellem hende og eleverne på grund af coronakrisen.

Et forhold, der har kaldt på nye værktøjer for at imødegå de afsavn, der opstår, når man ikke befinder sig i samme lokale som sine elever, og her har en række af de elementer, vi kender fra sociale medier, vist sig virksomme.

- Grundlæggende er min onlineundervisning ikke meget anderledes, end min undervisning plejer, men jeg savner relationen til eleverne. Der går en masse tabt, når der er en skærm i mellem os. Vi kan ikke se hinanden i øjnene, og derfor er det vigtigt, at vi kommunikerer på en anden måde. Det kan eksempelvis være et "like", der erstatter det anerkendende nik, siger Anne Krüger Gehlert i en pressemeddelelse fra Learnmark Horsens.

Vi kan ikke se hinanden i øjnene, og derfor er det vigtigt, at vi kommunikerer på en anden måde. Det kan eksempelvis være et "like", der erstatter det anerkendende nik.

Anne Krüger Gehlert

Annonce

Føling med den enkelte

De virtuelle værktøjer kommer også på banen, når hun på afstand skal vurdere, hvordan det går med den enkelte elev fagligt og socialt.

- Her har de online undervisningsplatforme mange gode muligheder, eksempelvis chat, så jeg kan komme i øjenhøjde med eleverne. På den måde kan jeg bedst differentiere min undervisning og den måde, eleverne arbejder på, siger hun.

I samme forbindelse har Anne Krüger Gehlert gode erfaringer med at dele klassen op i mindre grupper, som arbejder sammen i digitale grupperum.

- Jeg besøger dem så i hver deres virtuelle grupperum, hvor jeg kan hjælpe dem med det, de har svært ved, og høre, hvordan de klarer den virtuelle undervisning. På den måde har jeg en føling med, om den enkelte elev trives, siger hun.

Mens 3.g-elever allerede er vendt tilbage i skole, har 2.g- og 1.g-elever fortsat virtuel undervisning. Det skal de foreløbig blive ved med at have frem til 10. maj.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce