Annonce
Kultur

Niels Olsen er gift med Joy-Maria på 29. år: Vi er helt grundlæggende forskellige - men det er kun en fordel

Skuespiller Niels Olsen og instruktør Joy-Maria Frederiksen lever og arbejder sammen. De er aktuelle på Randers Teater med forestillingen ”Tilfældigvis forbi”, som hun instruerer, og han har skrevet manuskriptet til. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Niels Olsen og Joy-Maria Frederiksen arbejder godt sammen på revy- og teaterscenerne. Samtidig er de også gift på 29. år og så forskellige, som nogen kan være. Men det vigtigste er, at de griner ad de samme ting. Og de griner meget. Parret er aktuelle på Randers Teater med forestillingen ”Tilfældigvis forbi”, som han har skrevet, og hun har instrueret.

Hun er lille, krølhåret og hudløst ærlig. Han er nærmest to meter høj, tyndhåret og væver gerne lidt udenom. Også i interviews.

Joy-Maria Frederiksen er københavner. Niels Olsen er jyde. Hun sørger for, at der sker noget. Han synes, hun forandrer for meget. For tit.

Hun er vokset op med cirkusrevyen og blev skuespiller på det kongelige, inden hun blev oplært som instruktør af Lisbeth Dahl. Han er en af landets sjoveste komikere og efterhånden også musicalstjerne.

Joy-Maria Frederiksen er nærmest vokset op bag en revyscene. Hendes mor lavede kostumer til Cirkusrevyen. Selv var hun danser i revyen i 80’erne, inden hun uddannede sig til skuespiller. Hun brugte en del år på at lave klassisk teater for at distancere sig fra revy-livet, men vendte tilbage til den sjove genre som instruktør. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Niels Olsen og Joy-Maria Frederiksen er så forskellige, som man kan være. Men de griner ad de samme ting. Og det er på alle måder det vigtigste. Både hjemme i ægteskabet, der har varet snart 29 år, og når de ikke sjældent arbejder sammen på landets scener, som nu hvor Niels Olsen har skrevet manuskriptet til Randers Teaters musikalske teaterforestilling ”Tilfældigvis forbi”, som Joy-Maria Frederiksen instruerer.

Niels Olsen og Joy-Maria Frederiksen lever og arbejde sammen. Hun instruerer et teaterstykke, som han har skrevet på Randers Teater. Foto Birgitte Carol Heiberg

- Vi er helt grundlæggende forskellige. Men det er kun en fordel, siger Niels Olsen og lader smilet brede sig helt ud til kanten af kinderne.

- Men vi griner ad de samme ting og har samme livsholdning. Og det kommer man jo langt med. Niels repræsenterer også en stor ro i mit liv. Vi har det med at joke med, at Niels engang var til en lægeundersøgelse, fordi han skulle forsikres inden en film. I det her helbredstjek, skulle han havde taget blodtryk og puls, og lægen sagde: ”Niels, hvis den puls bliver lavere, er du faldet i søvn.” Vi griner da ad, at det nogle gange går meget langsomt. Men på den anden side går det også meget hurtigt med mig. Jeg har en urolig energi og bliver let rastløs, og det er en del af vores dynamik, siger Joy-Maria Frederiksen, mens hænderne fortæller ivrigt med.

- Ja, det er nok sådan, at Joy synes, der skal ske noget. Og jeg synes ikke, der skal ske noget. Så lander vi et sted, hvor der sker noget, fordi Joy er der, siger han og bliver afbrudt af sin hustru:

- I et forholdsvis roligt tempo.

De griner.

Annonce

I den sjove bås

Det har de gjort jævnligt og højt, siden de mødtes i starten af 90’erne på en københavnsk bar. Niels Olsen havde optrådt sammen med Thomas Mørk i Cirkus Montebello, et sketchshow, der var startet som gadeteater i 80’erne og senere rykkede ind på etablerede scener og på tv-skærmen. De to blev især berømte (eller berygtede) for deres slåskampe i slowmotion.

Joy-Maria Frederiksen var lige begyndt på teaterskolen dengang. Ugen efter tog hun sammen med skuespillerkollegaen Jeanne Boel ind og så Montebello-showet, og siden har hun og Niels Olsen været kærester. I 1992 blev de gift.

- Dengang havde jeg lige været et par år på Aalborg Teater for at arbejde, og jeg kunne mærke, hvordan jeg sank ned i den jyske muld igen. Jeg havde haft rigtig godt af at komme til København og gå på teaterskolen, af det lidt højere tempo og af at blive sparket lidt bagi. Så jeg tog tilbage, selv om jeg faktisk var meget glad for Aalborg. Og da mødte jeg Joy, og hun var inkarnationen af København, siger Niels Olsen, der hurtigt blev etableret som satire- og revyskuespiller i blandt andet ”Den gode, den onde og den virk’li sjove” på DR, Cirkusrevyen og med Ørkenens Sønner.

”Tilfældigvis forbi”

Joy-Maria Frederiksen er instruktør på Randers Teaters musikalske teaterforestilling ”Tilfældigvis forbi”, som hendes mand, Niels Olsen, har skrevet manuskriptet til.

Forestillingen er bygget op omkring Rugsted og Kreutzfelds bagkatalog af sange. Omdrejningspunktet er et 30-års-gymnasiejubilæum i en spejderhytte i Rold Skov. Som forventet bliver festen temmelig våd, og da to af deltagerne, Stig og Jenny, vågner op ud på natten, er alle de andre taget med den sidste bus hjem. De to, der vist var kærester engang i gymnasiet, må få tiden til at gå på bedste vis.

Forestillingsperioden har været ramt af coronaaflysninger, så den er forkortet til fire forestillinger:

7. april 2021 klokken 19.30 på Randers Teater (premiere)

8. april 2021 klokken 19.30 på Randers Teater

9. april 2021 klokken 19.30 på Randers Teater

10. april 2021 klokken 19.30 på Randers Teater

Se mere på Randers Teaters hjemmeside: https://www.randersteater.dk.

Hans hustru arbejdede flere år på Det Kongelige Teater efter teaterskolen og holdt fast i det klassiske teater længe for at distancere sig fra fortiden som danser i cirkusrevyen. Hun holdt også fast i, at hun ikke ville være sidekick til sin yderst efterspurgte mand, for det ville hendes professionelle selvtillid ikke kunne holde til, har hun tidligere fortalt.

Så hun har gennem tiden sagt nej til mange projekter, der involverede dem begge. Men det ændrede sig, da hun blev instruktør.

Ægteparret er helt igennem forskellige. Niels Olsen er rolig og langsom. Joy-Maria Frederiksen er rastløs og handlekraftig. Det giver forholdet dynamik. Indtil videre har de været gift i 29 år og elsker at arbejde sammen om revyer og kabareter på landets scener. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Siden har Joy-Maria Frederiksen og Niels Olsen arbejdet sammen på Tam Tam i Tivoli, en revy, der skulle konkurrere med Cirkusrevyen, på Odense Sommerrevy og nu med den musikalske teaterforestilling på Randers Teater, hvor hun instruerer, og han skriver. Alt sammen stykker og revyer, der skal få folk til at grine. For sammen er de havnet i den sjove bås.

- Når man arbejder inden for en bestemt genre, bliver man også bedre til det, og jo mere er omverdenen tilbøjelig til at se dig, som en der er god til netop det. Det er selvforstærkende, og jo ældre man bliver, jo længere tid, man har lavet det, jo mere cementeret bliver omverdenens billede af en. Jeg synes, det er virkelig sjovt at arbejde med humor, og det var der, jeg havnede som instruktør. Det var oprindelig Lisbeth Dahl, der vred armen om på mig og sagde ”Sig mig engang, jeg synes, du skal være instruktør. Kom, jeg hjælper dig.” Det var komedien ”Sømænd og svigermødre”, vi lavede sammen. Senere blev det revy. Det er nogle gange tilfældigheder, der gør, at man flyder den ene vej frem for den anden, siger Joy-Maria Frederiksen.


Mens det er min natur at skære igennem, hvilket passer godt til min rolle som instruktør, er det Niels’ definerede opgave som manuskriptforfatter at være den fantasifulde opfindertype. Og det er han rigtig god til.

Joy-Maria Frederiksen, instruktør og Niels Olsens hustru


For hendes mand var det dog ikke en tilfældighed, at han endte i komikkens verden.

- Jeg søgte den vej, lige fra jeg lavede Montebello med Thomas Mørk. Jeg lavede impro, revy og Ørkenens Sønner. Jeg blev meget tiltrukket af muligheden for selv at skrive teksterne, at vi selv satte det i gang og hele iværksætterdelen af det. Så det er en bås, jeg er hoppet ind i. Men lige når man bliver uddannet skuespiller, håber man bare at havne i en eller anden bås, for så tænker man, at nogen vil hyre en. Men ligesom Joy har jeg det sådan, at det er skønt at lave noget sjovt. Men det er ikke et valg, at jeg ikke spiller seriøse roller. Det er jo ikke bare grin og pjat at lave revy, det er samme hårde arbejde, om man arbejder hen mod, at publikum skal skrige af grin eller bryde grædende sammen. Så det ville være spændende at blive udfordret med nogle andre roller og udvikle sig, siger han.

- Jeg har ellers hørt, at du ikke er meget for forandring, Niels?

- Nej, altså, siger han og smiler:

- Jeg synes jo ikke, man skal lave ting om, bare for at lave dem om. Jeg er nok en kombination af noget anarkistisk og noget meget konservativt. Men det er nok mest i arbejdet, at jeg er anarkistisk. Og når jeg så kommer hjem, skal jeg hjem til det vante. Aaarh. Som Joy så hele tiden laver om.

Annonce

Samarbejde ude og hjemme

Og så er vi tilbage til dynamikken i forholdet. Joy-Maria Frederiksen forandrer og farvekoordinerer, mens Niels Olsen helst synker ned i en lænestol, når han ser sit snit til det. Det er mest ham, der siger nej, og hende, der siger ja. Det var hende, der stod for den militære planlægning af kalendere, da de var to turnerende og aftenarbejdende skuespillere med en lille datter. Nu er Rosa voksen, og i stedet er to katte flyttet ind i familien.

- Coronakatte, skyder Niels Olsen ind og tilføjer endnu en forskel på dem.

Hans hustru gætter altid, hvem der er morderen, når de ser krimier. Alt sammen egenskaber, der gør hende til en god instruktør. For hun har både overblikket og et skarpt blik.

- Hun kan se ting en gang og have en mening om dem. Det kan jeg ikke. Jeg skal se noget mange gange, inden jeg måske kan komme med en meget forsigtig mening. Men Joy er skarp og hensynsløst ærlig. Det gør hende til en god instruktør, siger Niels Olsen med slet skjult beundring.

Der er ingen tvivl om, at de har respekt og blik for hinandens evner og styrker. Han fremhæver også hendes musikalitet og retfærdighedssans. Og så lader han altid hendes intuition og ærlighed være et filter for hans tekster til sketcher og sange. Er de sjove? Virker de? Er vejen til grinet den helt rigtige?

Samtidig beundrer hun hans evne til at skrive tekster, der spidder emner fra en ny vinkel og folder karakterer ud, mens han sidder hjemme ved skrivebordet.

- Han har en evne til at komme helt ud og lede i hjernens kreative afkroge og fumle med ting og komme tilbage med mennesketyper og situationer. Mens det er min natur at skære igennem, hvilket passer godt til min rolle som instruktør, er det Niels’ definerede opgave som manuskriptforfatter at være den fantasifulde opfindertype. Det er han rigtig god til. Som skuespiller er han en af de få heldige skiderikker, der både er en sjov komiker og kan spille skuespil. Det er ikke alle, der kan det, siger hun.

Det, der gør dem til et godt par på teatrene og i revyteltene, er også det, der gør dem gode derhjemme. Efter snart 29 års ægteskab er konklusionen, at det vigtigste stadig er, at de griner ad de samme ting.

Og en gang imellem at ruske lidt op i en (lidt for) sindig jyde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Det bliver ikke på onsdag: Posthuset har sat dato på genåbning

Hedensted For abonnenter

Schæferhunden Buller advarede om nattebrand: Få minutter senere stod Christina på gaden med tre-årige Felix i favnen

Horsens

Stigende smittetryk bekymrer: Nu bliver Bytorv Horsens coronatest-sted

Annonce