Annonce
Debat

Nej til dispensation om p-pladser: Vi har dagligt selv problemer med at holde ved vores dør

Ole Puggaard. Arkivfoto

Læserbrev: I omtalen i Horsens Folkeblad af byggeriet på hjørnet af Tunøgade og Jyllandsgade har en investor fra Vejle fundet en spændende placering lige op til Lille Amalienborg i et roligt område tæt på midtbyen.

Her kommer 39 nye lejligheder med 19 parkeringspladser og 79 cykelstativer. Javel, godt nok har vi supercykelstier i Horsens, men hvorfor nu denne mærkelige sammenhæng, tænkte vi i Boligselskabet, også det som hedder Lille Amalienborg.

Jo, det viste sig, at investoren har fået en dispensation fra lokalplan 16-2008, hvor der skulle bygges boliger med respekt for Boligselskabet og med en bolig og én parkeringsplads pr. bolig.

Annonce

Dispensationen går ud på at bygge boliger kombineret med ungdomsboliger, hvor der her i kommunen regnes med færre parkeringspladser, fordi unge ikke har bil, men som det ses af tallene en mængde cykler.

Mange nye lejligheder er skudt op tæt på midtbyen. Folk skal på arbejde, de pendler, de skal parkere, når de er hjemme, eller de skal finde plads til familie og venner, som gæster dem og Horsens.

I Boligselskabet har vi også oplevet, hvor vanskeligt det er at finde plads til sin bil, når man gæster byen, enten på arbejde og uddannelse eller som handlende.

Vi har dagligt selv problemer med at holde ved vores dør i runddelen i Viggo Norns unikke byggeri fra 1921.

Politiet skal jo holde et sted, jobcentret eller deres besøgende, HF og VUC skal også finde en p-plads.


Selv under nedlukningen er der fyldt med biler fra tidlig morgen til arbejdstids ophør.

Ole Puggaard


Selv under nedlukningen er der fyldt med biler fra tidlig morgen til arbejdstids ophør.

Måske er en af grundene, at der, hvor byggeriet er gået i gang, har bl.a. politiet fundet p-pladser indtil efter årsskiftet.

Derfor skrev vi også en indsigelse til dispensationen med at reducere antal p-pladser.

Horsens var for 100 år siden fødested for et så smukt byggeri som Lille Amalienborg med lys, luft og grønt; kan byen så ikke i sin planlægning fremover vende blikket tilbage og søge inspiration i den kvalitet her?

Vi tror, der også vil være investorer til det spændende og nye med fortidens kvalitet. Og ellers, har væksten ikke nået et højdepunkt nu?

Kan det virkelig passe, at der er 79 cykelstativer?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce